Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Fri privat import av alkohol og tobakk ville fått en interessant effekt også på Vestlandet: Den ville nærmest garantert passasjergrunnlaget for en lønnsom helårs passasjer- og bilferge mellom Bergen/Stavanger og Storbritannia. Kanskje sogar mer enn bare en fergerute.:)

Forøvrig er jeg enig i at skjerpede miljøkrav på ikke all for lang sikt vil framtvinge en tidligere utfasingsalder for biler på norske veier. Dette vil utgjøre en stor utfordring for det norske avgiftsregimet, siden de høye utsalgsprisene for nye biler medfører at bruktverdien også på en bil som nærmer seg utfasingsmoden alder, fortsatt er relativt betydelig.

Ja... rederiene på vestlandet vil evt. over natten plutselig få gode tider, men like enkelt som en hurtig harrytur til Svinesund for østlandsfolk blir det nok ikke... :)

At et eller annet i forbindelse med en hurtigere nedskriving på bilverdiene må gjøres på avgiftsfronten er sikkert, men som alltid blir det nok slik at statens nettoproveny på bilavgifter forblir det samme eller større. Ergo blir bilene billigere i fremtiden, men samtidig betydelig dyrere å kjøre.... og det er nok den tendensen vi ser konturene av allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ahh...Jeg snakker om hvordan jeg MENER ting burde vært NÅ, ikke hvordan jeg TROR ting kommer til å BL

Det du forutser her, klarer vel jeg også å forutse, det var jo langt fra hensikten min...Det du beskriver er noe som for meg ligger som en selvfølge, ettersom politikken føres klart i den retning, og noen av situasjonene du nevner, til og med, for den observante nyhetsfølger, har vært oppe i mediabildet.

Nå forstår du kanskje at jeg er enig i fremtidsspådommen din. Å diskutere dette var imidlertid på ingen måte min hensikt. At jeg er totalt uenig i den politikken som føres, er mer det jeg vil ha frem her.

Må også føye til at jeg er uenig i påstanden din om at avgiftspolitikken blir skjev - bilene bygges tross alt på biler det allerede er betalt avgift på (ved delebil-import, vertfall på den norske bilen) og regelen ER engang slik at når biler er 10 år gamle, skal det ikke betales avgift ved ombygging. Avgiften er altså ikke problemet i mine øyne - og hadde det vært det for politikerne skulle de gjerne fått slengt på normal hk-avgift, om jeg hadde fått lov til å bygge om 318 min.

Og hvorfor skal ikke Norge ha kompetansen til å vurdere om et bygg er forsvarlig eller ikke? Hva (unnskyld meg) faen er det som gjør nordmenn så inkompetente ift bil at de ikke kan klassifisere et bygg som forsvarlig og riktig dimensjonert? Har tyskere større kompetanse siden de har en TUV-avdeling der nede (som ikke engang vi i Norge finner god nok)? Og i så tilfelle, kan ikke kompetanse læres bort? i såfall synes jeg det er greit at noen gir meg beskjed med en gang, slik at jeg kan slutte på skolen fortest mulig og begynne fast i sommerjobben med å sortere kjøtt igjen, for det vet jeg at jeg kan... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh...Jeg snakker om hvordan jeg MENER ting burde vært NÅ, ikke hvordan jeg TROR ting kommer til å BL

Det du forutser her, klarer vel jeg også å forutse, det var jo langt fra hensikten min...Det du beskriver er noe som for meg ligger som en selvfølge, ettersom politikken føres klart i den retning, og noen av situasjonene du nevner, til og med, for den observante nyhetsfølger, har vært oppe i mediabildet.

Nå forstår du kanskje at jeg er enig i fremtidsspådommen din. Å diskutere dette var imidlertid på ingen måte min hensikt. At jeg er totalt uenig i den politikken som føres, er mer det jeg vil ha frem her.

Må også føye til at jeg er uenig i påstanden din om at avgiftspolitikken blir skjev - bilene bygges tross alt på biler det allerede er betalt avgift på (ved delebil-import, vertfall på den norske bilen) og regelen ER engang slik at når biler er 10 år gamle, skal det ikke betales avgift ved ombygging. Avgiften er altså ikke problemet i mine øyne - og hadde det vært det for politikerne skulle de gjerne fått slengt på normal hk-avgift, om jeg hadde fått lov til å bygge om 318 min.

Og hvorfor skal ikke Norge ha kompetansen til å vurdere om et bygg er forsvarlig eller ikke? Hva (unnskyld meg) faen er det som gjør nordmenn så inkompetente ift bil at de ikke kan klassifisere et bygg som forsvarlig og riktig dimensjonert? Har tyskere større kompetanse siden de har en TUV-avdeling der nede (som ikke engang vi i Norge finner god nok)? Og i så tilfelle, kan ikke kompetanse læres bort? i såfall synes jeg det er greit at noen gir meg beskjed med en gang, slik at jeg kan slutte på skolen fortest mulig og begynne fast i sommerjobben med å sortere kjøtt igjen, for det vet jeg at jeg kan... :roll:

Akkurat...(!), men vi vet ikke hva som er en selvfølge for deg eller ikke vedr. dagens og/eller fremtidig aktuelle politikk i Norge på områdene avgift og sikkerhet. Du har ikke fortalt oss det jeg poengterer i mine innlegg, men det kan jo være at innholdet i mine innlegg ikke er helt ulikt det du selv kunne finne på å skrive... :wink:

Selvfølgelig kan forskjellige embetsverk i Norge absolut ha en ledende kompetanse på de forskjellige fagområdene, men jeg tror ikke at biltilsynet i dag er helt på høyden med f.eks tyske TÜV... ikke er det nødvendig og ikke har vi tilstrekkelige tradisjoner for det. Samferdselspolitikken som føres i Norge bærer sterkt preg av at Norge ikke har egne bilprodusenter med alt hva det innebærer av døråpnere og spindocktors i ulike deler av næringslivet og politikken. Bilindustrien i Tyskland omsetter for vesentlig større beløp enn hele den samlede verdiskapningen olje og gass står for i Norge.... og det er helt klart at dette preger store deler av det tyske samfunnet. Tilsvarende er det i Sverige, Frankrike, Italia og andre bilproduserende land også... det er bare lille Danmark som skiller seg ut ved å ha en offensiv samferdelspolitikk uten å selv ha en egen bilproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At biltilsynet slik det er idag, kanskje mangler noe nødvendig kompetanse på i det minste noen stasjoner, kan jeg for så vidt være enig i, men dette er tross alt ikke folk man trenger å trylle frem...For all del - du skal vite litt om bil for å bedømme om det er sikkert eller ikke - men du trenger ikke akkurat være rakettforsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...