Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 
Har søkt meg skolepass på maritimefag ved Karmsund nå. Men siden eg ikke har skolerett, så er eg tvilsom til mulighetene.. 
Tenker dermed på kurs, noen som vet hvilke kurs det er nødvendigt å ha? Greit å ha? 

STCW Hurtigående MOB for sjøfolk

STCW Sikkerhetskurs for sjøfolk

 

Muligheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Har søkt meg skolepass på maritimefag ved Karmsund nå. Men siden eg ikke har skolerett, så er eg tvilsom til mulighetene.. 

Tenker dermed på kurs, noen som vet hvilke kurs det er nødvendigt å ha? Greit å ha? 

STCW Hurtigående MOB for sjøfolk

STCW Sikkerhetskurs for sjøfolk

 

Muligheter? 

Hei.

 

Kan være så heldig at du for deg skole plass, men det er tunge tider nå i Offshore så det er vanskelig med og få plass har jeg hørt, var i dag og snakket med læreren min på maritime dag og da hadde han snakket med rederiene og dem hadde kuttet lærlingeplassene med 3/4 deler! det er mye så det må nok gå skole får å få deg plass eller gå igjennom forsvaret, det finnes alltid en omvei, men er usikker på dette nå. Ville også ha tatt avansert førstehjelp pluss de kursene du har tatt der, da kan du være mere aktuell for rederiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja nedgangstider er det. Men eg må nesten bare prøve å se ka som skjer for min del.

Får ta de kursene da viss det ikke blir skole. Forsvaret er i tenkeboksen enda, pga tinnitus(muligens hørselskade).

Eventuelt hvordan er mulighetene å få jobb/læreplass på fiskebåt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja nedgangstider er det. Men eg må nesten bare prøve å se ka som skjer for min del.

Får ta de kursene da viss det ikke blir skole. Forsvaret er i tenkeboksen enda, pga tinnitus(muligens hørselskade).

Eventuelt hvordan er mulighetene å få jobb/læreplass på fiskebåt ?

Jobb på feskbåt veit itj æ kos e, må vell bare ringe rund og spørre hva dem krever osv. Det er det beste, ringe rederiene og spør om dem her ledigplass osv, si at du har alle kursene du trenger osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb på feskbåt veit itj æ kos e, må vell bare ringe rund og spørre hva dem krever osv. Det er det beste, ringe rederiene og spør om dem her ledigplass osv, si at du har alle kursene du trenger osv.

Hahah,

Har ikke kursene enda, så får begynne å ta dem.

Har erfaring innen fortøyning, ISPS vakthold og anhuk (G11 kurs).

Så satser på at det ikke trekker meg ned akkuratt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah,

Har ikke kursene enda, så får begynne å ta dem.

Har erfaring innen fortøyning, ISPS vakthold og anhuk (G11 kurs).

Så satser på at det ikke trekker meg ned akkuratt :D

Har du Vært ISPS vakt og vært anhuker og pappiper på at du har tatt G11 kurse og du tar resten, tror jeg du kommer langt, send meg ein pm så skal jeg si deg noe du må tenker over, vært fall over i ofsshore! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMO60 eller STCW95 får du på maritime fag visst du kommer inn. Veldig mørk periode for all offshore relatert jobb nå, men det har du nok fått med deg om du har fulgt litt med i timen(nyheter).

Selv med di kursene så stiller du dårligt uten å ha fagbrev dessverre. Pga så mye permitteringer overalt så er det _vanskelig_ å få seg jobb på båt, selv med fagbrev og erfaring. 

 

Det var snakk om at så mangen som 4-500 lærlinger innen båt/offshore står uten lærlingplass, det sier sitt.

Mangen rederier har lagt flere båter i opplag, se bl.a Farstad Shipping så har 5 eller 6 båter utav drift.

 

Kursene er greie å ha, har dem selv. Men pga mangel på jobb så har jeg selv måtte snu studieretning til noe landbasert og "sikrere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv snart ferdig på 2 årig studie på teknisk fagskole. Jeg har heldigvis klart å få meg kadettplass etter endt og bestått skole. Vi er 18 stk i vår klasse, er rundt en 7 stykker hos oss som fremdeles står uten jobb.

Kurs type STCW, BRM/ERM, AIS, ECDIS, ARPA, medisinsk behandling, ISPS og så videre får en gjennom skolen.

Hardt med fagskole, hvertfall her i Haugesund, men er vell verdt det på litt sikt. Tok selv maritime fag og det var et fint år :)

Menmen, får håpe det bedrer seg litt fremover...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nedgangstidene går ikke ubemerket her i Norge, nei. 

Men tenker at eg må nesten bare hive meg i det, å se hva som skjer for min del.
Søkt meg inn på Karmsund og skoleskipet Gann. Men har ikke skolerett, så får nå se hvordan det går. 

Angående kursene, så var det i tilfelle eg ikke får skoleplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Heisann !, Jobber som maskinlærling på Blue prosper snart NAO prosper, (remøy shipping).

skipet kom ut fra ulstein 2012, px121

har vært hær i 4 turer og går 4-4 turnus. 

vi ligger i peterhead, tre kvarters taxi tur fra aberdeen flyplass.

Vi går på Forties field og en sjelden gang til beryl.

 

vi har 2stk c32 v12 Cat motorer.

og 2 stk 3500 serie v16 motorer 

samt 1 stk scania rekke sekser nødgenerator.

jeg har litt av hvert å si om cat motorer. 

hva er dine erfaringer med dem ? :)

 

på bildet av havna trur jeg båten heter stril odin.

Fann nettopp denne tråden nå. Litt artig at Stril Odin blir nevnt siden jeg er på denne båten. Stemmer at den låg der på bilde. Vi har gått en stund i peterhead og Aberdeen. 

Cat motorer er egentlig noe dritt. Jallaløsninger på det meste og tungvinte og skru på! I tillegg til store driftskostnader (havari)

 

Dette blir da min siste tur på Stril Odin før den blir flagget om til NIS grunnet di dårlige tider vi er inne i nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...