Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Tøft, jeg tjenestegjorde på KV Nordkapp i 96/97 som lager-assistent. Beste førstegangstjeneste jeg kunne drømt om. Vært mange ganger i Longyearbyen, Jan Mayen blant annet. Morro å oppleve isbjørn på nært hold. Mye stasjonert i Ramsund, Harstad osv. Sjøbjørn er rå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å skrive om kansje, men denne "kulturhistorien" hadde jeg sommerjobb på i 1993.

M/S Nordstjernen gikk i ordinær rutetrafikk frem til 2002. Nå for tiden tilbringer den sommerhalvåret ved Svalbard. I 2007 ble skipet erklært verneverdig av riksantikvaren.

Jeg jobbet som passasjerbetjening, dvs resturant, cafe og bar. Kan bekrefte at en tur med hurtigruten faktisk er verdens vakreste sjøreise.

Byggeår: 1956

Antall passasjerer: 450

Antall biler: 0

Antall køyeplasser: 168

Antall dekk: 4

Antall lugarer: 75

Bredde: 12,60 m

Lengde: 80,77 m

Fart: 15 knop

Brutto registertonn: 2191

Hovedmotor - KW: 2451 v/650 rpm

Hovedmotor - Type: 1 x MAK

Dyptgående: 4,5 m

rox64tyepkcmvbnijzo2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS Explorer (tidligere Lindblad Explorer)... som nå ligger på bunnen av Sør-Ishavet ved Sydpolen... klarte å gå på grunn to ganger på Sydpolen (en gang på et skjær og en gang på et isfjell). Etter at skipet gikk på grunn på et skjær i 1972 ble daværende MS Lindblad Explorer buksert til Buenos Aires i Argentina og derfra videre til Kristiansand i Norge. Jeg var 5 år gammel på dette tidspunktet, men husker godt hvordan det var å være ombord på skipet da det lå til kai i Kristiansand med slagside... luktet sterkt av bunkersolje gjorde det også. Noen venner av familien (ref. artikkelen i Aftenposten) hadde vært med på dramaet og dermed fikk jeg en spennende opplevelse som ung gutt våren 1972.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... vice=print

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Explorer

MS Explorer (tidligere MS Lindblad Explorer) synker i Sør-Ishavet (MS Nordnorge i bakgrunnen)

GD5416356@Mandatory-Credit-Phot-8793.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Fredrik først har fått med MS Nordnorge på et bilde så kan jeg jo legge til at jeg tilbrakte en uke av årets sommer om bord på det skipet, Bergen - Kirkenes, og kan skrive under på at den turen er en flott opplevelse!

Ellers er det nærmeste jeg kommer en kariere på sjøen at jeg i noen år var frivillig mannskap på denne kjekke lille skuten, som forøvrig nå har blitt erstattet av en nyere båt i samme klasse som i stedet klarer 36 knop og er mer driftsikker:

65hl9ri49yxop0wtdefh.jpg

Buildingyard/-year:

Brødr. Hukkelberg AS / 2000

Construction:

Redningsselskapet og Brødr. Hukkelberg AS Modification: year 2004

Construction material:

Aluminium

Speed:

30 knots

Range:

200 nautical miles

Tonnage:

Gross: 7.8 tons

Main dimensions:

Length o.a: 12.35 m

Beam: 3.48 m

Draft: 0.65 m

Tank capacity:

Bunker oil: 0.8 m³

Fresh water: 50 litre

Bollard pull:

Maximum: 1.8 tons

Towing hook:

Engines:

Main engine: 2 x Yanmar 6LY- STE diesel, tot. 510 kW

Propulsion:

Gear: 2 x ZF IRM 220 PL

Salvage equipment:

Fixed fire pump for water and foam, 500 ltr / min. Fire -/ bale out pump 500 litre / min, towing line , first aid equipment, strecher

Navigation equipment:

2 Radar, echo sounder, chart plotter, DGPS, AIS

Communication equipment:

VHF, VHF direction finder, VHF - and radar transponder, cellular phone, GMDSS.

Rescue accommodation:

4 + 7 persons, under shelter

Crew:

Voluntary crew: 2 - 3 persons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakter appelsinjuce;) Både frossen, og flytende.

Den der rommer seriøst MYE juice :shock:

Regner med den stopper innom veldig mange havner på turen for å losse, men hva tar denne med tilbake til juice-land da? Må vel nødvendigvis være mat, drikke eller noe annet hygienisk for at det skal være forsvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...