Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har stirret på bildet i en halvtime tidligere i dag, og prøver igjen nå men kan ikke finne noen feil. Kan du snart legge ut svaret???

Beklager ventetiden, men her er altså svaret::)

What's wrong with this picture?

3kv7baest911yp02i3ei.jpg

Skal vi se - kjøring på baneområde, med hjul som letter fra bakken, med kroppsdeler hengende ut gjennom vinduet - og ingen ser ut til å ha tenkt på å bruke bilbeltet. :shock:

Dette er et bilde fra 1972. Selv om bilbelte var montert i forsetene på mange nye biler på dette tidspunktet - inklusive den på bildet - ble det ikke påbudt å bruke dem før 1. januar 1976. Dette var i Tyskland - i Norge ble påbudet innført 21. september 1979. Selv om norske myndigheter liker å framstille seg som foregangsfigurer innen helse, miljø og sikkerhet, var vi altså her (også) flere år etter Tyskland.

Jeg tror også folks holdninger til bruk av bilbeltebruk har endret seg mye siden 1970-tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være regnr som ikke helt stemmer? :)

Det spørs om ikke nummerskiltet er helt riktig - en Berlin-registrert 520.;)

M10B20:

0t1hek7d1o5looohjju3.jpg

Vi skal kanskje ikke glemme at Marius2002 hadde riktig svar på E12-quizen ;) - så dette bildet av en svært velholdt, prefacelift 525 med lekre stålhjulkapsler er for han.:) Vi andre får kikke på bildet over skulderen til Marius2002:

015ud5ruwk1bc27hasca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: April 2013: Linken i innlegget virker ikke mer. Ny link er limt inn på slutten av innlegget. :)

Jeg har tidligere i denne tråden postet en link til Rhapsodie in Blech - eller How Germans learned to drift;) - som viser privatbilister ca 1970 som forsøker seg på Adenauer Forst på Nürburgring.

Siden dette var før E12 ble lansert, er det litt OT her, men trådstarter har sagt til meg at det er ok, så derfor:

Ved innføringen av sikkerhetsbelte i biler, ble dette sett på med skepsis hos mange, som følte seg usikre ved tanken på å være bundet fast. Særlig var tanken på å bli sittende fast i bilen under vann skremmende - noe man kan forstå hvis man har kjørt mye langs bratte fjordsider på Vestlandet. Om man klarer å nå vannet uten å bli slått i svime når man kjører uten belte, er en annen sak. Selv kjører jeg i dag av og på ferger med bilbelter festet, og føler meg strengt tatt tryggere slik.:)

Jeg husker også eldre mennesker som langt ut på 1990-tallet mente bilbeltet var farlig - gjerne med henvisning til noen som overlevde en ulykke takket være at han eller hun ikke brukte bilbelte. Logikken her har en liten svikt, siden man ikke tar med alle dem som var forhindret fra å kunne fortelle at dersom de hadde brukt bilbeltet, hadde de overlevd...

På filmen fra Nürburgring i 1970 ser vi tydelig at bilbelte ikke er noe man prioriterer å bruke - her, fra 2:20 ut i filmen ser vi en 02-passasjer som får luftet det lange rødbrune håret sitt, og som kanskje er mer heldig enn hun aner:

7gs2aesuvb5xrm63dt3o.jpg

Noe av skepsisen mot beltebruk så også ut til å ha grunnlag i at man mente at det tryggeste var å komme seg ut av bilen mens den ennå var i fart, og dermed "unnslippe" selve kollisjonen. Vi ser et par eksempler på det her; boblefører på 5:51 åpner døren og stuper ut:

tx6hp7383plq77oqks51.jpg

Og en til på 8:07; kapteinen har forlatt broen - han her tror jeg slår seg litt:

mafsrieehzua13zips6u.jpg

Mellom de to bilførerne som kaster seg ut, kan man på Rhapsodie in Blech også oppleve en VW Boble Cabriolet(!) som kommer meget nær en velt - noe de fire inne i bilen kanskje skal være glade man unngikk. :shock:

Edit: April 2013: Her er fungerende link, komplett med direkte-link til situasjonene nevnt spesielt over:

Og for deg ikke gidder å se filmen og som følger med i tiden og forventer effektivitet, her er noen av mine favoritter. Kan man egentlig bruke akkurat det ordet her? I alle fall:

03:29:

07:07:

08:39:

09:23:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kanskje ikke glemme at Marius2002 hadde riktig svar på E12-quizen ;) - så dette bildet av en svært velholdt, prefacelift 525 med lekre stålhjulkapsler er for han.:) Vi andre får kikke på bildet over skulderen til Marius2002:

Hahaha, så genialt. Lo litt nå :wink: Du er ganske kreativ med å finne på tinger Der Barockengel, flink å ordlegge deg er du også... haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520, ca. 1978 - med Alpinafelger, høyre sidespeil - og lyktepussere.;)

Selv er jeg ikke helt sikker på om gule lykteglass i Frankrike-stil, og hvite blinklys er noen god kombinasjon sammen med fargen på denne bilen.

a5aajmba5uqmp1t5qenf.jpg

Som vi ser, har denne bilen røde prøveskilt fra 07-serien. Det spesielle med tyske prøveskilt som begynner med 07, er at de kan anskaffes av private til bruk på biler som er 30 år gamle. Skiltene skal i utgangspunktet kun benyttes til prøveturer, kjøring til og fra verksted eller biltreff. Til gjengjeld kan hvert skilt benyttes på flere forskjellige biler (men kun én om gangen), og man kvalifiserer til gunstige skatte og forsikringsvilkår.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - der kom det et bilde av en M1 også. Blir jo liksom aldri helt feil, det.:)

Og Marius2002: Jeg hadde helt glemt hvor irriterende det kan være når noen driver og skal kikke deg over skulderen hele tiden. Beklager det der.

Det går bra. Får sette opp sperre om det blir for mye av det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig melding - lytt til radio:

3so9n0znnl1zkq3dga98.jpg

Da Hong Kong-filmfenomenet Jackie Chan fikk se dette bildet hos en BMW forhandler i Hong Kong, ble han så fascinert av det at han forlangte å få kjøpe bildet. Han tok det med til sin faste frisør, som ga Chan akkurat den samme frisyren som mannen på bildet.

Med den nye bolleklippen gikk Chan inn i sin mest aktive og kreative periode på filmlerretet.:)

I dag har Chan forlatt bolleklippen, og er mest opptatt av å hjelpe kinesiske kommunister i arbeidet med å nekte Hong Kong-innbyggere frihet og demokrati. Forøvrig kjører han vel Mitsubishi også. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for litt medlemsservice i tråden: Etter at det ble ytret positive tilbakemeldinger om alpemotivene, fant jeg ut at jeg måtte stokke opp på rekkefølgen, siden det alpemotivet jeg hadde gjort klart for tråden kunne tolkes som mobbing fra min side. :? Jeg får poste det neste gang det er tid for et alpemotiv. I mellomtiden har jeg funnet fram et annet i stedet.:) Skal tro om jeg kan få kjøpt dette dekkmønsteret ennå:

Yes, M'am:

k01q2xrbhud3dexvkh18.jpg

-Nærmeste telefonkiosk? Kein Problem - kjør bare til du får et hus på høyre side, så tar du til venstre to ganger - men ikke kjør ut på hovedveien. Så kjører du fire-fem kilometer, og når du kommer til et tre, må du ta av til høyre - hvis du kommer ned til elven har du kjørt for langt. Så ser du telefonkiosken. Du kan ikke unngå å finne den.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dekkmønster ja. La forøvrig merke til heller "primitive" dekkmønster på minst et annet bilde her også.

Ellers minner denne tråden meg om sønnene til noen av naboene til opphavet. Da jeg var yngre var det maaaaange E12'er som enten ble gjenopplivet eller fikk forlenget livet oppe i garasjen deres.

Nuvel. Mange år siden det nå, men jeg tenker på de gutta hver gang jeg ser en E12 - eller en E28 for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...