Gå til innhold

Bytte av seter i E39


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for innspill. Er i dialog med en kar som skal hente inn sportsseter MANUELL justerbare. Han anbefalte ikke å bygge om til elektrisk setejustering da dette var mye jobb og memoryfunksjonen ville jeg ikke få til å virke. Det spiller jo forsåvidt ingen rolle bare jeg blir kvitt stoffesetene.. :D[/quote

På min bil, produsert 01-98 lå ikke kablene ferdig så jeg la opp alt som orginalt til mittkonsoll og sikringsboks i hanskerom. Det eneste en trenger i tillegg for memory er en ledning fra førersete til koblingsboks til K-bus bak hanskerom og seks ledninger fra dørmodulen i førerdør til memory bryteren + plugg til denne. modulen må programeres etterpå. det er mulig modulen må byttes om den er orginal og du ikke har fellbare speil, men de fleste har minnefunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg mer eller mindre kjøpt meg interiør. Det ble komfortseter el justerbare. Det medfølger to ledningsbiter med kontakt som kobles rett i setet. Den er ok. Men kan jeg da skjøte de restrerende ledningene på ledningene som er der eller må det et helt nytt ledningsnett til? Kan det brukes helt vanlige små ledninger til dette?

Trenger raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener. Er det sånn at du får med kontakten som skal sitte på ledningsnettet som kommer fra bilen? Hvis det er tifelle så er jo det den eneste kontakten du trenger, det er kunn en stor kontakt der...

Du får forklare nermere hvis jeg har missforstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart litt dårlig, beklager det. Jeg var tydelighvis litt stresset idet jeg skrev innlegget. Skal prøve å forklare på en litt bedre måte,

*ro-ro-ro* :whistle:

I forkant av setet sitter det to svarte bokser. Den ene er for aktivsetene og den andre er en boks hvor det skal en stor kontakt inn. Med setene fikk jeg med kontakten som passet til, men 40cm fra kontakten var ledningene kuttet av. Altså avkuttede ledninger med kontakt. Her er det to tykke ledninger + og - som jeg dro av isolasjon på og koblet de sammen med noen andre ledninger til et bilbatteri jeg hadde ståendes i garasjen for å få justert setene etter meg. Er det ok å bruke disse ledningene og koble via sikringsboksen bak for så å lodde og bruke krynpestrømpe rundt skjøten? Eller bør det være org?

Sammen med de to store ledningene var det også en rekke mindre ledninger. Disse antar jeg er for setervarmen og aktivsetene, men her mener jeg det var 6 småe ledninger. Hvem som er til hvem aner jeg ikke så her må jeg få et komblingsskjema. Vil det være like greit å skjøte på disse også med ledninger av tilsvarende dimmensjon for så å koble til et nytt bryterpanel i dashbordet? (Har kun ACS nå og skal bytte til varme, aktiv, ASC/DSC bryterpanel) Evt koble til en kontakt som skal inn i bryterpanelet? Det blir jo ikke helt originalt, men det spiller jo ingen rolle - skjøtede ledninger fungerer jo like fint.

Skal de småe ledningene forøvrig kobles til sikringsbeholderen i dashbordet og så til nytt bryterpanel eller rett til bryterpanelet?

Hvordan er det med sensormatta? Ligger denne også blandt de 6 ledningene eller er det en annen kontakt et sted til denne? Ledningen som var til det gamle setet ligger jo nå under stolen og har ingen funksjon.

Jeg skal ta bilder av kontakta når jeg kommer hjem.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i nesten samme situasjon som saltkjelen her. Jeg skal bytte fra sort sportskinn(manuelt) til elektriske komfort stoler.

Har såvidt kikket litt under setet, men har ikke funnet noen tykke kabler. Kun noen tynne. (varmeseter og airbag?)

Hvor kan man evt. hente 12V fra? Og hvor skal man route det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart litt dårlig, beklager det. Jeg var tydelighvis litt stresset idet jeg skrev innlegget. Skal prøve å forklare på en litt bedre måte,

*ro-ro-ro* :whistle:

I forkant av setet sitter det to svarte bokser. Den ene er for aktivsetene og den andre er en boks hvor det skal en stor kontakt inn. Med setene fikk jeg med kontakten som passet til, men 40cm fra kontakten var ledningene kuttet av. Altså avkuttede ledninger med kontakt. Her er det to tykke ledninger + og - som jeg dro av isolasjon på og koblet de sammen med noen andre ledninger til et bilbatteri jeg hadde ståendes i garasjen for å få justert setene etter meg. Er det ok å bruke disse ledningene og koble via sikringsboksen bak for så å lodde og bruke krynpestrømpe rundt skjøten? Eller bør det være org?

Sammen med de to store ledningene var det også en rekke mindre ledninger. Disse antar jeg er for setervarmen og aktivsetene, men her mener jeg det var 6 småe ledninger. Hvem som er til hvem aner jeg ikke så her må jeg få et komblingsskjema. Vil det være like greit å skjøte på disse også med ledninger av tilsvarende dimmensjon for så å koble til et nytt bryterpanel i dashbordet? (Har kun ACS nå og skal bytte til varme, aktiv, ASC/DSC bryterpanel) Evt koble til en kontakt som skal inn i bryterpanelet? Det blir jo ikke helt originalt, men det spiller jo ingen rolle - skjøtede ledninger fungerer jo like fint.

Skal de småe ledningene forøvrig kobles til sikringsbeholderen i dashbordet og så til nytt bryterpanel eller rett til bryterpanelet?

Hvordan er det med sensormatta? Ligger denne også blandt de 6 ledningene eller er det en annen kontakt et sted til denne? Ledningen som var til det gamle setet ligger jo nå under stolen og har ingen funksjon.

Jeg skal ta bilder av kontakta når jeg kommer hjem.

Håper dette hjalp litt.

Hmmm... Jeg ville begynt med å kjøpe nye kontakter hos koed(e39-nye deler-div.-div. ledningsnett). Jeg ville også brukt like store ledninger som det som lå der fra før...

Når jeg bytta så bytta jeg fra el.memoryseter til el.memorycomfortseter og satte kontakten som satt på el.setet over på el.comfortsetet. Da målte jeg bare kabel for kabel hvor den gikk, og på mirakuløst vis funka alt når jeg satt det i bilen. Jeg hadde heller ikke "aktive seter" så det vet jeg ikke åssen funker...

Jeg var også innom BMW for å få koblingsskjeme, men det klarte han ikke finne. Så jeg annbefaler deg å bare måle de fra til hvor hver kabel går, for så å koble den riktig igennom kontakten...

Håper dette hjalp noe, selvom jeg ikke tror det :P Skrik ut hvis du sliter så skal jeg se om jeg kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker denne opp igjen:

Hvor kan jeg hente strøm til motorene til setene?

Har varmeseter fra før av, men ikke elektriske seter, så varmelementene er ikke noe problem, kun strøm til regulering av seter.

Og hvor ligger denne kabelen orginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ledningene med hovedstrøm til setene var der pga jeg hadde varme. .

Så jeg som har varme i de manuelle setene mine kan bare sette de elektriske komfortstolene rett inn?

Trodde strømmen til varmeelementene gikk via en bryteren i midtkonsollen jeg, eller gir den bare signal inn til setene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet mitt er jo at jeg hverken hadde varmeseter eller aktive seter fra før av og at det derfor ikke går noen ledninger fra gulvet og fram i dashbordet. Det eneste jeg hadde var ASC.

Så det jeg må gjøre er å finne ut av hvilke ledninger som er hvem - da går alt automatisk. Det må jo være en eller annen mulighet for å finne ut av hva som er hva. Tittet på Kontakten igjen og ledningene som stikker ut at det er en del mer ledninger enn jeg hadde regnet med. Så på en eller annen måte må det jo være kontakter for sensormatte og beltestrammer. Det ligger en kontakt i gulvet fra før av som trolig er til airbagsensor og beltestrammer, men denne kontakten må jeg klippe av for så å koble til ledningene som er på den nye kontakten.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av kontakta til setet og alle de avklippede ledningene.

De to store er pluss og minus til setet, men de små er klin umulig å vite hvem som er hvem.. :?

Kontakten inn på setet. Boksen til venstre står det Aktivsitz på..

9y8gc5mfnmwnvphctbkn.jpg

Ledningene fra kontakten.. De to tykke i den øverste er strøm inn på setet.

rc17nx05e1g3nj6pkts4.jpg

Ledningene til sensormatta/ beltestrammer?

zrshz2gns59mhim8bxfu.jpg

De to tykke er strøm inn på ledningene.. De små? Tja...?

b2b6nj1y6ypignh0f8ai.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du de gamle setene? Da kan du jo se hvilke av de 3 ledningene som går hvor på setet, deretter sjekker du hvilke ledninger på det nye setet som går dit. Så er det bare å koble de sammen.

En del av ledningene som går til det nye setet vil jeg tro er til memory som jeg går utifra at du ikke skal ha, så de trenger du ikke bry deg om... Så lenge du har koblet til beltestrammer, varmesetet og 12v så burde det være greit.

Eneste jeg er litt usikker på er hva du trenger av ledninger til de aktive setene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg låner tråden din såpass mye Saltkjelen, men det omhandler jo samme tema :)

Her er mine kabler på nåværende seter:

IMG_0710.jpg

Er det noen av disse som kan levere strøm til setejustering? Eller er disse kablene til eksisterende funksjoner på setet?

Det beste hadde vært om jeg var griseheldig og hadde en bil hvor alt var lagt opp klart, men jeg klarer faktisk ikke å se det selv, og setene kommer ikke før slutten av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...