Gå til innhold

Interessante miljøbiler (en samletråd)


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så bare i en eldre tråd her at du lurte på om 116d-motoren også ville komme i E90. Og det har den jo gjort :)

Ser jeg skrev 116d der oppe, men mente egentlig 316d. Unnskylder med at jeg lå hjemme med tidenes hodepine og feberfantasier den dagen. Blingsa visst og trodde [space] skrev 316i og ikke 116i og :S

At en F20 118i kan gi en org 325d litt seriøs konkurranse tror jeg så gjerne. 325d er ikke noen rakett, men har et helt greit skyv. Nå skal det sies (såvidt jeg husker) at 330d gjør 0-100 på 6.1sek (231hk). Og dette er jo akkurat samme motoren som sitter i 325d. At 34hk utgjør 1.3sek 0-100 virker jo litt snodig?

Her om dagen kjørte jeg fatterns E36 M3 3.2. Kom en kar i en E36 cab, ikke m3 såvidt jeg kunne se, med 3 personer i som ville gasse litt. Trolig en 325i/328i. Og allikevel var det ingen veldig lett match å kjøre fra han. Så det er tydelig at man må ha MYE mer effekt før en bil er veldig mye raskere enn en annen.

Men den F20 118i virker jo interessant egentlig. Med 250nm fra 1500rpm går jeg ut ifra at det er turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er turbomotor både i 116i og 118i ja.

Jeg var heller ikke ironisk når jeg skrev det var bra ytelser i 116i. Tallene ser rimelig bra ut på papiret, for noe som blir BMWs innstegsmodell.

Må bare huskes at en må fjerne tallene på luka om en kjøper en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, my bad :) Må innrømme at jeg trodde du spøkte ang gode ytelser i en 116i ja. :P

Men det er jo egentlig utrolig fint om BMW kommer med innstegsmodeller som er miljøvennlige, hhv billige og med godt potensiale.

Tror det blir mange F20 116i der ute uten emblemer hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... begge de to nye 1,6 liter motorene (116i/118i) har en turbo. Jeg går ut fra at det dreier seg om to varianter av den samme motoren rent teknisk. Denne motoren er igjen en variant av den man finner i Mini Cooper S og enkelte av PSA´s modeller.

Både F20 116i og 118i er interessante litt avhengig av hvor mye krutt man har bruk for. At BMW´s minste modell nå klarer 0-100 Km/t på 8,5 sekunder er imponerende. Vi skal ikke mange årene tilbake da det handlet om både 11 og 12 sekunder. F20 118i klarer imidlertid 0-100 Km/t på knappe 7,4 sekunder. E36 328i brukte til sammenligning 7,3 sekunder og E46 325i brukte 7,2 sekunder. Sannelig har tidene forandret seg selv om ikke 0-100 Km/t forteller alt. Disiplinen gir imidlertid en nogenlunde pålitelig indikasjon på hvor hurtig bilen er.

Jeg vil tro at den kommende 120i får 200-220 HK og rundt 300 Nm.... og at den klarer 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder. Såvidt jeg forstår kommer ikke F20 med en bensinrekkesekser i denne omgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Z4, 2.2l klarte vel 0-100 på 7,9 sekunder, og jeg kan ikke si jeg ofte manglet krefter der, selv om det selvfølgelig hadde vært moro med mer krutt.

Altså vil jeg tro at en 118i vil føles rimelig kjapp og agil, gitt at den har et godt understell.

Til sammenligning er det ytterst sjeldent jeg har gasspedalen i bunnen på min Touran 1.9TDI. Mulig kjørestilen blir påvirket av å ha et par gutter på 3 måneder i baksetet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste ble lett bilsyk de første årene og det påvirket selvfølgelig min kjørestil. Det er ingen av de andre som trives med inspirerende kjøring heller så stilen har blitt rimelig laid back med årene. Vi har trolig ikke bruk for mer effekt enn hva motoren i F20 116i tilbyr. Jeg vil derfor heller ha en E85 Z4 2.2 (helst en Porsche pendant) i tillegg til en F20 116i enn f.eks kun en nyere 5-serie med stor motor.

Siden dette er en miljøtråd får jeg kanskje heller ønske meg et par Tesla modeller. De har jo også kommet med et alternativ for hele familien... :)

http://www.dinside.no/871539/tesla-mode ... sjon-alpha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i vurderingene dine der.

Jeg linket jo til Teslaen på forrige side. Synes den ser veldig bra ut, men er jo kjedelig å ikke kunne kjøre Oslo-Århus engang uten 5 timer ladestopp. Gi meg den med bensingenerator til batteriet, som på Opel Ampera, og få staten til å klassifisere den som ren elbil, så er jeg klar for kjøp!

Opel Ampera er ALT for stygg for kjøp, men er jo en genial konstruksjon.

En negativ ting med Teslaen er den enorme touchskjermen. Om denne faktisk må betjenes via touch er det en trafikkfare. Selv på en liten fjernkontroll jeg hadde, som var ren touch, klarte jeg ikke stille volum opp og ned, mens jeg så film, uten å se vekk. Det er få ting som slår skikkelige knapper, eller en intuitiv joystick (som iDrive) når det kommer til betjening av slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo interessant ut at det endelig skal bli litt krutt under panseret på minstemodellene til BMW, det jeg bare er bekymret for er hvor mye mer dyrere disse blir i Norge med den feilslåtte avgiftspolitikken vi har. Men det er en artig utvikling de har selv om det ser ut til at BMWs vare merke, rekkeseksern er en utryddningstruet art. Jeg er fortsatt at den oppfattning at en riktig BMW skal ha rekkesekser, selv om mange begynner å bli stekt ueninge med meg.

Pussig å se at bilen min allrede begynner å bli utdatert yttelses messig, godt man da har Hartge tuning så man i noen år til iallfall klarer å holde det meste fra Bayern med under 250 hester bak seg :wink: Men om man trenger alle disse hestene er jeg ikke så sikker på, jeg vet iallfall at i det daglige så kunne jeg fint ha klart meg med dagens 116i. Kun en av ti ganger har jeg bruk for den ekstra trøkken i 325en :roll:

Men skal bli spennende å se utviklinga på BMW motorene, særlig på de litt større modellene. Det er jo klart for 528i som firesylindret og det ryktes om tre sylindrede superbiler og nestegenerasjon X5 med firesylindre :)(Nå til høsten kommer nye MB ML med firesylindret innstegsmotor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varer nok ikke lang tid før man kan chippe/mappe de nye bensinmotorene med turbo og på den måten få 160-170 HK i 116i og 220-230 HK i 118i. Husk at mye av poenget med de moderne dieselmotorene var at det var lett både for produsentene og bileierne å hente ut mer effekt. Dette overtaket mister dieselmotorene nå og dermed gjenstår kun en litt bedre drivstofføkonomi som en klar fordel med dieselmotorene. Jeg tror ikke at dette helt har den samme appellen blandt folk under 30 år som ikke kjører 25000+ Km i året. En god bensinmotor med turbo vil nesten alltid være å foretrekke fremfor en like sterk dieselmotor når det dreier seg om motorkultur og harmonisk gange.

[space]: My bad vedr. Tesla. Jeg må slutte å skrive her inne så tidlig om morgenen før jeg har fått en kopp kaffe.... jeg skriver jo bare surr... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke legge skjul på at den dagen det svarer seg økonomisk å kjøre bensin framfor diesel så bytter jeg tvert tilbake, men det gjeler i en bil hvor yttelsene er sånn ca de samme. Men noen Elbil tror jeg nok det tar LANG tid før jeg kjøper, uansett hvor tøff den nye Teslaen er. Bil skal høres ut som en bil, ikke en kjøkkenmaskin :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke legge skjul på at den dagen det svarer seg økonomisk å kjøre bensin framfor diesel så bytter jeg tvert tilbake, men det gjeler i en bil hvor yttelsene er sånn ca de samme. Men noen Elbil tror jeg nok det tar LANG tid før jeg kjøper, uansett hvor tøff den nye Teslaen er. Bil skal høres ut som en bil, ikke en kjøkkenmaskin :wink:

Jeg tror også at elbiler idag er for spesielt interesserte. Utviklingen går hurtig, men vi er ikke helt i mål ennå. Tesla er et kjempeskritt fremover, men hvis jeg først skal betale en halv million eller mer for en sportsbil vil jeg mye heller ha en E85 Z4 eller en Cayman/Boxster. Stempelmotorer... rekkeseksere eller boxerseksere... bare lyden er verdt investeringen... :)

Når det gjelder bensin vs. diesel føler jeg på mange måter at vi er tilbake til start slik situasjonen var på slutten av 80-tallet. Dieselmotorer handler først og fremst om økonomi og temperament. Fokuserer du ikke på det ene eller liker du ikke det andre velger du en bensinmotor istedenfor.

Vår 2003 E46 318d Touring har vært helt eksemplarisk når det gjelder driftsøkonomi. 270000 Km uten mer alvorlige problemer enn alminnelige slitedeler og et litt ugreit svinghjul vil jeg mene er temmelig bra over 9 år og en såpass lang kjørt distanse. Bilen går stadig som den alltid har gjort og absolutt alt virker som det skal. Den har et par mindre rustbobler på høyre fordør samt foran på panseret som må fikses, men ellers fremstår bilen faktisk som meget pen.

Det er nå jeg får tilbake litt av pengene for å ha kjøpt et premiumprodukt fra Tyskland og det er nå dieselmotorens gammeldagse karakteristikk (motoren er en ren turbodiesel uten common-rail og swirl flaps) kommer til sin rett. Kjøres motoren voksent og fornuftig holder den lenge. Rundt 1100 Km på en tank klarer vi uten problemer med 4 peroner og bagasje for oss alle sammen 3 uker i syden. E46 318d Touring er ingen sportsbil, men derimot et fantastisk kompromis... økonomisk som praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs mest miljøvennlige

mqf2807o544dapnjx4fs.jpg

Apropos 116d så har motoren i denne modellen praktisk talt en identisk effekt i forhold til min 2003 E46 318d Touring. Motoren i 116d yter 115 HK ved 4000 rpm og 260 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Motoren i min bil yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Den store forskjellen er CO2 utslippet... 118 g/km mot 156 g/km er en ganske signifikant forbedring. Er det noen som vet om denne motoren finner veien til f.eks E90/91 ?

Den er allerede der,bare med et litt annet spec. Det er den samme N47 2-literen i snart alle BMW'ene i Norge,virker det som.

Jeg gikk selv lenge og vurderte en E91 316d da denne kan omprogrammeres relativt lett til å yte rundt 150HK før man må på større dieseldyser og nymotorstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er allerede der,bare med et litt annet spec. Det er den samme N47 2-literen i snart alle BMW'ene i Norge,virker det som.

Jeg gikk selv lenge og vurderte en E91 316d da denne kan omprogrammeres relativt lett til å yte rundt 150HK før man må på større dieseldyser og nymotorstyring.

Takk skal du ha, men jeg har (nesten selvfølgelig) registrert at E91 316d har kommet på markedet. Dette er absolutt en fornuftig modell, men som denne tråden illustrerer har den allerede nesten blitt redundant iom. at F20/F30 kommer som en helt ny og moderne 316i/318i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gleden av å kjøre Tesla Roadster (bare bittelitt). Utrolig rask og direkte akselerasjon.

Jeg og noen klassekamerater ved Høgskolen I Gjøvik har forresten bygget om en Boble til eldrift. Gøyalt prosjekt, vi brukte altså ikke ferdig kit, men brukte en gammel elmotor fra en gaffeltruck. Det var i den sammenheng at jeg fikk prøve Teslaen. Var såvidt med på Zero Rally når det var innom Gjøvik også.

Legger ved et par bilder av Boblen. Vi er i søknadsprosessen på å få den godkjent med EL-skilter for tiden, biltilsynet er desverre motvillige, selv om alt arbeidet er gjort ordentlig og vi har nærmere 100 sider med dokumentasjon. Vi håper denne bilen kan være en forløper for mer slik ombygging i fremtiden. Vi har ikke funnet ut hvor langt den kan gå enda, men i teorien skal den holde i omtrent 2 timer med bånn gass. Toppfarten er rundt 70km/t, så den passer best som bybil. Kan komme med flere tekniske detaljer om noen er interessert.

Ved prosjektstart:

5shf3d9mc4blvr5qblpa.jpg

Ferdig produkt:

91ozs0qn7e4w266aeg5a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leadfoot: Det er et kjempespennende prosjekt dere har med boblen. Hvor hurtig kan batteriet lades opp til 80% og 100%? Hva er akselerasjonen 0-80 Km/t og 0-100 Km/t (kan den kjøre i så mye som 100 Km/t)? Hvordan påvirkes batteriet av f.eks 5 minusgrader (jeg ser at det er vinter på det ene bildet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...