Gå til innhold

E39 520-Tung på rattet


Plumbo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en E39 som jeg opplevde det samme med. 01 mod. Jeg har servotronic, og det viste seg at det var styringsenheten som tok kvelden. Fikk skiftet den, og da var alt i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Plutselig nå når det er 10-11 minus grader ble den veldig tung på rattet, kan det ha kommet vann i olja? er jo ganske ny olje på den, jeg byttet jo hele servo beholderen og diverse slanger samt olje i mai 2016.

Endret av Haug523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Haug523 skrev:

Plutselig nå når det er 10-11 minus grader ble den veldig tung på rattet, kan det ha kommet vann i olja? er jo ganske ny olje på den, jeg byttet jo hele servo beholderen og diverse slanger samt olje for rundt ett halvår siden.

Har du flushet oljen? Hvis ikke kan det ligge vann igjen. Jeg hadde problem med tung styring. Jeg byttet beholder (er filter i beholderen), en slange som svettet og byttet alt av slangeklemmer. Måten jeg flusher er å koble av slangen på trykksiden    Av beholderen Og forlenge slangen med en større slange og lede det i et kar under bilen. Plugger hullet i beholderen midlertidig. Fyller opp beholderen og får en til å starte bilen mens jeg fyller på med servo olje. Vrir og vender på rattet og fyller helt til ren olje kommer i karet. Kobler alt tilbake og lufter og etterfyller. Dette har funket på flere biler jeg har hatt med godt hell og er en relativ billig mulig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst litt kjapt med å si at problemet var borte, det var likt dagen etterpå,lurer litt på om det kan være tannstang, heiste opp fronten og prøvde å vri på hjulene fra side til side, men det var ganske tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du måttet etterfylle væske ? Luftet du systemet etter at du byttet væske? Hvilken type olje er brukt?

Sporadiske feil kan være vanskelig. Eneste du har nevnt er at det skjer bare når det er kaldt, tenker da vann i systemet. Skjer det under andre betingelser, annet enn kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke måttet etterfylle væske nei, det jeg gjorde var å suge ut mesteparten av oljen før jeg tok bort tank med filter i, jeg tok deretter og lot mesteparten renne ut av slangene, før jeg satte på ny beholder med ny olje i, kjørte rattet fra side til side og siden har det fungert helt supert, har ikke minket en dråpe.

Eneste som kan være noe er at jeg hadde sånn kvitrelyd ved fullt rattutslag før, men det ble borte etter skifte av olje og tank.

Oljetype er Biltema sin ATF olje for automatkasser (Rød type) det var også rød olje på før jeg gjorde noe som helst, er klar over at det er 2 typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetypen er helt topp den. Tenker da at jeg ville ha flushet den, så er du sikker på å få byttet det meste av væsken. Er ihvertfall verdt forsøket før du evt må bytte pumpe og starte med mer grundig, og sikkert kostbar, feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...