Gå til innhold

e30 320i-327i


pål
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en e30 som førstebil,(den gang jeg var ung å sprek)altså som 18 åring. Bilen var egentlig ment å vare noen få år, for å så byttes ut med noe nyere. Bilen var en 2 dørs 320i med gåen toppakning. Min far og jeg fikk toppen planslip. Overhalte den med sliping av ventiler, ny kam samt vippearmer og ventiltetninger. Bilen gikk ikke helt som den skulle etter vi var ferdige, men etter bytte av tomgangsregulator og lmm fungerte den som den skulle.

Mye har blitt gjort med bilen før den er som den er nå:

- Byttet bremser rundt om.

- Nytt batteri.

- Ny spenningsregulator.

- gulekonidempere forran og bak.

- Eibach senkesett senker 40/40

- Nye dempertårnlager forran.

- Nye stivere dempertårnforinger bak.

- Byttet alle bærekuler og foringer i understellet til nye org.

- Nye bremseslanger forran.

- Nytt bremserør bak.

- Ny kobling.

- Nye hjullager begge sider bak.

Har sveiset en del rust i vinter, men tenkte ikke noe vidre på å lage en tråd. Så har dessverre ikke noen ordentlig før bilder, eller bilder av alt som er gjort. Men begynte for et par uker siden å ta noen bilder mens jeg holdt på.

Det viste seg altså at bilen ikke bare ble noen jeg skulle kjøre til det stoppet, for å så kjøpe noe nytt. Ble mer og mer interessert i BMWen og hadde brukt for mye penger til på den til det. Fikk mer og mer lyst til å beholde den. Så nå tre år senere kan jeg endelig få gjort det jeg har hatt lyst til med den. Nemlig pusse den ordentlig opp og sette i en motor med mer kraft.

Valget falt på en m20b25 motor som vil bli bygget om til en 2,7l.

Først skal jeg gjøre ferdig det som er av karroseriarbeid.

Har sveiset diverse hull i dørken og høyre bakskjerm.

Samt har skåret ut festene til stol og feste til sikkerhetsbelte (på begge sider), Sandblåst for å så sveise på plass igjen.

Har også sveiset igjen alle propper i gulvet da det vist seg at disse er rustne i skjøtene.

Har sveiset mer rust med det har jeg bilde av

Gjenstår å bytte kanaler begge sider

Sveise igjen hull til antenna

Bytte framskjermene og frontplata

Pluss at det helt sikkert dukkeropp mer rust som jeg må ta.

Så skal bilen hellakkeres

Alle foringer skal byttes i noen stivere pf tenker jeg

Bakstilling fra 325 skal monteres

Motoren overhales og bygges om

Blir sikkert mer som gjøres, men kommer ikke på mer nå.

oyz1wxceq0l8blvxwcbf.jpg

feste til setet og sikkerhetsbelte sveiset på plass igjen slipet og grunnet. Settet passet på festene igjen også :lol: dette her jeg gjort på begge sider av bilen.

jc05kmnvsuvwtzske4vg.jpg

Propp på venstresiden, slipt bort rust, sveiset fra over og undersiden. Slipt igjen og grunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet begge framskjermer, fant selvfølgelig mer rust.. overraskelse.

Ser sånn ut :shock: pluss grønn når jeg finner ny rust. Hver gang jeg tror jeg begynner å nærme meg ferdig med sveisinga.

2ct0gs6g7a1uzvw0uwbn.jpg

Høyre innerskjerm, skar ut det som var rustne, og pusset ned det som dere ser er rustent.

Fjernet lyktene og grillen, likevel ble det dårlig plass å holde på med sveisinga.

jl40uptamrdpoqmr0tz5.jpg

Sveiset inn ny plate

rm723dqkouvj8gnmnswy.jpg

Sånn da var det sliping og grunning igjen.

or6wu1pwbgyi1jtrpxzx.jpg

Sånn ser det ut fra andre siden etter grunning, sliper dette ordentlig da jeg får ut motoren enklere å komme til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det helg igjen. Planene for helga var å få sveiset det som var av rust i høyre framskjerm. Og begynne å skjære ut en av kanalene. Har alliert meg med en karroserimann på jobb som skal hjelpe meg med å få montert den nye riktig. Så skal jeg sveise den på selv. Fikk forespørsel om å bytte varmeapparatreigster på en Citroen XM så gjorde det på fredagen samt olje og glødepluggskift.Da det endelig ble lørdag, og tid for BMWen ble jeg syk og gikk vesentlig saktere en forventet. Men fikk gjort litt på lørdag. I dag blir det sofatjeneste :(

9az9tyrt746klbn32052.jpg

Skar ut og sveiset inn ny plate, samt rekonstruerte begge festene til innerskjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det, legger mye jobb i karroseriet, så er ihvertfall det ok. Er uansett det som er det viktigste å fjerne rusta. Ingen vits med bra motor og ny lakkert bil om grunnarbeidet er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg selv jeg, rustsveising er blitt en tvungen hobby så ser fram til å gjøre noe som er mer morsomt. Skulle jo egentlig skjære ut den ene kanalen i dag. Og begynne å sveise inn ny i løpet av uka. Men har ligget i med feber i dag så får se hvor raskt ting går. Målet er ihvertfall å få sveiset inn en ny kanal i løpet av påska. Selv slipinging av lakk ser jeg fram til nå, bare for å få litt avveksling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering i dag, ble sykmeldt på mandag. Men nå klarte jeg ikke sitte i ro lengre, så har holdt på med bilen noen ganger i timer i kveld.

Har begynt med den høyre kanalen i kveld.

7bhko2p2ulud2f6r7rvt.jpg

Fikk tak i et borr som er laget for å borre ut punktsveiser. Ser en på enden, er det flatere en vanlige borr.

zo52yja46x99mh5nfe8k.jpg

Kanalen er rusten, og jekket flat av tidligere eier. På tide med utbytting.

de1so73rfith5q8yr6x9.jpg

Borret ut alle punktene i døråpningen var 25 punkter bare der.

31kul37ww582ci0xzp6w.jpg

Borret ut de fleste punktene på kanalen, skal ta resten i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt før jeg tok påskeferie. Har skåret ut kanalen grovt. Skal ta resten etter påske, skal rådføre meg med "karroserimannen" før jeg gjør resten.

beq2fxrq7teaiaz36rxr.jpg

kls9v4oozo9780tj7ij9.jpg

Sveiset inn ny plate, den gammle var rusten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...