Gå til innhold

Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

Kom over en litt interessant W201 Mercedes 190E. Disse ble produsert i perioden desember 1982 til april 1993, og den jeg knipset er norsksolgt og førstegangsregistrert allerede i februar 1983, mest sannsynlig en av Norges første W201. Hvis jeg har tolket chassinr korrekt er dette nr 6554 av totalt 1,9 mill biler. Litt artig for oss som liker slike detaljer.  For øvrig sier det noe om kvaliteten på bilene Mercedes bygget på denne tiden når denne fortsatt rusler og går etter 34 år og over 320000km på norske veier i all slags vær og vind.

Kom ellers også over en US-import 1975 (2006) 240D med 76 spinnville sugedieselhester...røsker nok ikke fyllet av pizzaen.  Flytebryggene sørger for at bilen enkelt kan lukeparkeres uten bekymring for bulker (på egen bil)....For øvrig noe spesielt at denne bilen ble EU-godkjent i 2015 i hele 5 år frem til 2020. Har ikke sett det tidligere på tross av alle de hundrevis av bilene jeg har sjekket på vegvesen...Kanskje han er kompis med den korrupsjonssiktede karen i Arendal som godkjente tvilsomme biler fra Olsen Bil.

IMG_2332.JPG

IMG_2335.JPG

IMG_2336.JPG

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nye regler på EU kontroll av veteranbiler nå da, over 30 år så kun hvert femte år og over 50 år så er den fritatt. Dette kan vi takke FRP og Amcar for, alt som gjør bilhold enklere ønskes velkommen :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er det ikke nye regler på EU kontroll av veteranbiler nå da, over 30 år så kun hvert femte år og over 50 år så er den fritatt. Dette kan vi takke FRP og Amcar for, alt som gjør bilhold enklere ønskes velkommen :) 

Ser ut til å stemme, men leser at bilen må være registrert som bevaringsverdig, hva nå det betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.1.2016 at 8:45 PM, Werther said:

Den 911en skal sikkert bli med i Rally Monte Carlo for veteraner. Det pleier vel og arrangeres på denne tiden...

Ellers tutet jeg og ga tommelen opp til det som må være en av Norges første E32er (735iA) - produsert i desember 1986 og førstegangsregistrert i januar 1987. Kanskje en demobil for BMW i sin tid?

Fin var den, veldig sjeldent man ser E32 langs veiene på Østlandet nå. Ganske utrolig at denne ble designet i 1983 - snakk om et design som holder seg bra! 

 

IMG_0854.JPG

IMG_0855.JPG

IMG_0856.JPG

Klassiker det der. Er vel veteranbil også? Har gått 224k, men ser man på reg.km.historikken ser det ut til at det ble bytta motor i 2007?

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=bn30735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.1.2017 at 9:29 PM, Werther said:

Fet 1979 (2011) Chevrolet Cheyenne 350 og en skikkelig kuriositet som bare mangler Egon, Kjell og Benny bak spakene - en 1970 Toyota Crown stasjonsvogn. Med tanke på at de fleste av disse gikk på høggern på slutten av 80- eller tidlig 90-tallet er det en prestasjon i seg selv å finne en slik på skilt og i bruk.

IMG_2286.JPG

IMG_2287.JPG

IMG_2288.JPG

IMG_2289.JPG

IMG_2290.JPG

Kul den Egon, Benny og Kjell-bilen. Den har derimot ikke gått veldig langt til tross for alderen. 71k bare ifølge Vegvesenet

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=dd14428

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Cab3serie2009 skrev:

Klassiker det der. Er vel veteranbil også? Har gått 224k, men ser man på reg.km.historikken ser det ut til at det ble bytta motor i 2007?

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=bn30735

Tipper den kun har byttet speedometer, helt vanlig på disse bilene det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/1/2017 at 18.51, Werther skrev:

Kom over en litt interessant W201 Mercedes 190E. Disse ble produsert i perioden desember 1982 til april 1993, og den jeg knipset er norsksolgt og førstegangsregistrert allerede i februar 1983, mest sannsynlig en av Norges første W201. Hvis jeg har tolket chassinr korrekt er dette nr 6554 av totalt 1,9 mill biler. Litt artig for oss som liker slike detaljer.  For øvrig sier det noe om kvaliteten på bilene Mercedes bygget på denne tiden når denne fortsatt rusler og går etter 34 år og over 320000km på norske veier i all slags vær og vind.

Ja... den generelle byggekvaliteten på Mercedes-Benz modellene fra denne tiden er fantastisk. Det ble som du skriver produsert produsert rundt 1,9 millioner W201 der ca. 53% av de byggede bilene ble solgt i Tyskland. Av disse ca. 1 million bilene er det nå ca. 45000 som stadig har skilter. 58% av bilene ble bygget på Mercedes-Benz fabrikken i Bremen og resten i Stuttgart (Sindelfingen). Frem til for noen få år siden så man stadig tyskere på langtur opp igjennom Danmark på vei til Norge i W201, men nå er det dessverre sjelden man ser dette. W201 med dieselmotor var en ekstremt populær langtursbil. Den var gjennomført pålitelig, komfortabel og ikke minst økonomisk. Jeg hadde i en kort overgang i 1986 en W201 190E som hadde firetrinns manuell gearkasse og den enarmede vinduspusseren uten den spesielle løftemekanismen som utvider pusseområdet på frontruten (kom i november 1984). Jeg husker dessverre ikke årsmodellen, men jeg tror at det var en sen 1983 modell... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...