Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

leser du artikkelen ovenfor så skjønner du hva han mener.. snakk om å være vanskelig

Nei, bedre at du forklarer meg hvorfor NM er alt som teller, og effekten bare et biprodukt. Jeg kan nemlig ikke engelsk og er dessuten litt for opptatt med å sitte her å være vanskelig, spydig og generelt tøff i trynet.

Og å være dyslektisk? Les tråden så har flere lagt inn innlegg som gir deg svar på NORSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, føy det på lista også. Blind kan du ta med i tillegg, for jeg ser det ikke.

Uten effekt står bilen din i ro, samme hvor mye moment du har.

nå skal jeg ikke påstå at jeg kan dette så godt men nm*rpm = effekt?

Det vil vel si at du får effekt ved hjelp av dreiemoment med omdreininger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere gidder nok en slik dødfødt debatt :roll: ...............

Syns det er rart det er så mange formeninger rundt dette emnet... det er et fasit svar, men det kommer vel litt an på hvordan man ser på det.

Jeg ser bare det koker ned til:

effekt gir fremgang og akselerasjon

Momentkurven forteller bilprodusentene hvordan de skal lage girkassen

uten effekt står man stille som hagenisse sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere gidder nok en slik dødfødt debatt :roll: ...............

Syns det er rart det er så mange formeninger rundt dette emnet... det er et fasit svar, men det kommer vel litt an på hvordan man ser på det.

Jeg ser bare det koker ned til:

effekt gir fremgang og akselerasjon

Momentkurven forteller bilprodusentene hvordan de skal lage girkassen

uten effekt står man stille som hagenisse sier

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere gidder nok en slik dødfødt debatt :roll: ...............

Syns det er rart det er så mange formeninger rundt dette emnet... det er et fasit svar, men det kommer vel litt an på hvordan man ser på det.

Jeg ser bare det koker ned til:

effekt gir fremgang og akselerasjon

Momentkurven forteller bilprodusentene hvordan de skal lage girkassen

uten effekt står man stille som hagenisse sier

Ja har svart på dette før: du trenger litt av BEGGE deler(KW og NM).

Ellers skjer det fint lite.. Effekt er arbeid pr.tidsenhet og dreiemoment er vridkraft på veiv utifra trykk på stempler.

Hvor mye du har av den ene eller andre delen og hvor kurvene kommer i registeret gir motoren en viss KARAKTERISTIKK. Utifra denne får du en gitt akselerasjon&trekkraft alt etter utveksling og tyngde på kjøretøyet.

Blir feil å si at det enten er sånn eller sånn....

Dette var mitt bidrag,håper det blir mitt siste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt er et resultat av to variabler (turtall og moment).

Det er dreiemomentet som er kraften motoren produserer.

Effekten vil ved et gitt turtall og en gitt last være helt lik uansett hvor det måles (på svinghjul, på mellomaksel, på hjula) hvis man ser bort i fra drivverkstap etc.

Tar utgangspunkt i min motor:

197hk (145kW) v/ 4000rpm

400nm v/ 1300-3250rpm

(145kW * 9545)/4000 = 346nm

Motoren yter da 346nm ved effekttopp.

La oss si at forholdet mellom svinhjul og hjul er 1:12.

Momentet blir da 12x høyere, og turtallet 12x lavere.

4152nm

333rpm

(4152*333)/9545 = 145kW

Så, hva er det som gjør at bilen går bedre i 1 gir enn i 5? Effekten er jo konstant, momentet varierer.

På en annen side kan man kompensere for lavt moment på svinghjulet ved å endre girutvekslinger. Som feks i Formel 1. Motorene har et sinnsykt turtall, men ganske lavt dreiemoment. Allikevel har nok Formel 1 bilene mye høyere moment ut på hjula enn bilene våre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får folk seg til å tenke "hmm, jo, hagenisse sitt eksempel er rett, men siden argumenteringen hans er at formel1-motoren har høyt turtall er det allikevel feil, selv om det er rett"?

For de som gidder: send en mail til en høyskole eller universitet, der man kan utdanne seg til maskiningeniør. Finn ut hvem som er lærer på dette feltet, og spør de om deres mening.

http://student.hib.no/fagplaner/ai/emne ... A712&ver=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/BMW_M47

Fra wikipedia ser vi at M47B20 (TU) har en momenttop @ 2000-2500, men jeg har sett momentkurven og den er ganske flat til litt etter 4000 hvor den falles bratt.

Fra wikipedia ser vi også at effekttoppen er @ 4000, noe som også bekrefter min ide om å gire ved ca 4000 rpm da du etter dette turtallet mister alt momentet og dermed all effekten.

Så var det da snakk om denne bensineren. Hvordan er så karakteristikken til M42B18? Jo den har et voldsomt drag ca @ 4000, noen jeg husker da jeg har eid en slik bil tidligere.

m42curves.jpg

Her ser vi at momenttoppen er litt over 4000, men effektkurven flater ut.

Hvordan er så akselerasjonen fra 4000 og oppover mot 6500? Er den konstant, eller er det en økende akselerasjon? Jeg vil nok si at den er mer eller mindre konstant helt til ca 6000 da den føles å dabbe litt av den siste delen fra 6000 mot 6500.

Dette er er fysike forhold som lett beskrives ved relasjon til momentkurven.

Hva er effekten på momentnøkkelen du bruker når du drar til skruene på bilen din? Her er da momentet et mål på Kraften som benyttes. Ut fra fysikken vet vi at effekten (P) = arbeid (w) utført per tidenhet (T), der arbeidet er momentet fra motoren.

Kan være sikkert at du er uenig mot mine utsagn, men mener at effekt har noe akselerasjon å gjøre stemmer ikke med fysiske forhold som faktisk bestemmer akselerasjonen.

Noen som kan tenke tilbake til skolegangen hvilken benevnelse energi/arbeid har? Et lite hint er NM, der et 1Kg er 9,81 N, da masse kan relateres til energi. Om det er ønskelig så kan jeg kommer med alle regnestykkene og formlene...Men HK/kW har INGEN ting med akselerasjon å gjøre, er KUN et mål på hvor mye arbeid motoren utfører per tidsenehet der effekten (watt) har betegnelsen 1N/sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange som har misforstått, men Hansen har nok skjønt hemmeligheten.

for å finne ut når du skal gire MÅ du måle aksen din og se hvor du har høyest aks. (på momenttoppen)

så ser du etter på hvor du i snitt vil ligge med høyest aks (luft under momentkurven minus turbolag som vil være større på lave turtall spesielt på diesel)

da vil du se hvor tid du bør gire for å få mest ut av bilen.

Er en god grunn til at bilene i WRC girer på "lave" turtall helt til de er kommet til øverste giret. da må de desverre bare la momentet falle og kjenne at aksen avtar. Alt handler om komprimisser for å få totalpakken så god som mulig.

Beste hadde jo vært å gjøre som på store båter osv hvor turtallet holdes konstant (selvsagt på maks momentet) og utvekslingen justeres etter behov.

på en bil vil dette bli en tung konstruksjon som vil gå hardt utover egenskapene til bilen.

men med en skikkelig styring så kunne det vært håp.

Er jo en grunn til at en japse bil går så dårlig i forhold til effekten enn en tysk. (hemmeligheten her ligger i at den tyske bilen har mer luft under momentkurven i snitt) å henge seg opp i maks tallene er dumt da en bare er innom dem i f.eks 0,2sek. Det er resten av kurven som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får folk seg til å tenke "hmm, jo, hagenisse sitt eksempel er rett, men siden argumenteringen hans er at formel1-motoren har høyt turtall er det allikevel feil, selv om det er rett"?

For de som gidder: send en mail til en høyskole eller universitet, der man kan utdanne seg til maskiningeniør. Finn ut hvem som er lærer på dette feltet, og spør de om deres mening.

http://student.hib.no/fagplaner/ai/emne ... A712&ver=1

Hvorfor gjøre alt så jævla tungvint? Les det Hansen_ skrev og lær. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...