Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

Beste hadde jo vært å gjøre som på store båter osv hvor turtallet holdes konstant (selvsagt på maks momentet) og utvekslingen justeres etter behov.

Jaha, så hvis du hadde trinnløs utveksling så ville du lagt motoren på momenttoppen for å oppnå best aks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tydeligvis har ikke Hansen_ opplevd at luftmotsanden øker når farten til bilen øker.

Hva i helvetes bakvendtland har det med saken å gjørra? www.google.com også skriver du inn "torque "mellomrom" power". Fritt valg og sikkert lesestoff for deg i kveld.

Ja, hvorfor skal vind ha noe med akselerasjon i femtegiret fra 150-200 å si? Burde jo ikke være noe å tenke på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt luftmotstand er vesentlig i en utregning mellom effekt, moment og turtall stiller jeg meg veldig tvilende til.

Eneste må vel være kaldere IC, og dermed et snev mer effekt.

Men at luftmotstanden påvirker forholdet mellom moment og effekt er feil.

Du har akkurat like mye effekt på hjula i motvind som i medvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis har ikke Hansen_ opplevd at luftmotsanden øker når farten til bilen øker.

Hva i helvetes bakvendtland har det med saken å gjørra? www.google.com også skriver du inn "torque "mellomrom" power". Fritt valg og sikkert lesestoff for deg i kveld.

Ja, hvorfor skal vind ha noe med akselerasjon i femtegiret fra 150-200 å si? Burde jo ikke være noe å tenke på i det hele tatt.

Når du løper i motvind; blir du svakere sånn plutselig? Eller blir det bare litt tyngre å løpe? Du er vel fortsatt like sterk/svak om det blåser, er jordskjelv, regner... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var absolutt ikke det jeg mente. Men hvorfor en bil akselerere seinere på femtegir enn førstegir kan jo ha noe med at det krever endel mer krefter å akselerere en bil fra 150 til 200 enn fra 0 til 50?

Og neste gang jeg sitter på med en R-sykkel som f.eks Aprilia RSV Mille (i wish) skal jeg gi beskjed til sjåføren at det ikke har noe for seg å dra turtallet forbi 7k, for da faller begynner momentet å falle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis har ikke Hansen_ opplevd at luftmotsanden øker når farten til bilen øker.

Hva i helvetes bakvendtland har det med saken å gjørra? www.google.com også skriver du inn "torque "mellomrom" power". Fritt valg og sikkert lesestoff for deg i kveld.

Ja, hvorfor skal vind ha noe med akselerasjon i femtegiret fra 150-200 å si? Burde jo ikke være noe å tenke på i det hele tatt.

Du blander sammen ting du nå.

I en aks i 5gir så har du kanskje en utveksling på 0.8:1.

Dette betyr at mellomakselen roterer 25% fortere enn svinghjulet.

La oss si at differensialen har en utveksling på 4:1 da.

4*0,8 = 3,2. Den effektive utvekslingen er nå 3,2:1 i forhold til motoren.

Si at du har 400nm på det turtallet du er på. 400*3,2 = 1280nm.

Og det er laaaangt under det momentet du har på hjula i 1 gir.

1 gir har kanskje 3,5:1. Da får vi effektiv utveksling på 14:1. 400*14 = 5600nm.

Luftmotstanden er selvfølgelig en vesentlig faktor når det gjelder en bils evne til å øke hastighet, men spiller ingen rolle i hvor mye moment du har på hjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller ikke sagt noe om. Ser det at det er myeee mer moment på hjula ved lav giring, men jeg tror (les: tror) at om du hadde hatt NULL vindmotstand, at den indre friksjonen i drivverk hadde vert konstant uavhengig av rotasjonshastighet på tingene og varmeutvikling var neglisjerbart, så hadde en bil akselerert like fort på femtegir som førstegir innenfor samme turtallsområdet.

Det er det jeg tror. Prove me wrong, for all del, men ikke ved å si at jeg har bakvendtland-tankegang, og thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk, etter å ha tenkt meg om, så tror jeg ikke dette jeg skrev over her. For et gitt turtallsintervall (f.eks 2000 - 4000rpm) på førstegiret tilsvarer jo bare 30-40km/t, mens samme intervallet på femtegir vil jo sikkert tilsvare 100km/t eller noe sånt. Så vet egentlig ikke helt hva jeg ville fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leser du artikkelen ovenfor så skjønner du hva han mener.. snakk om å være vanskelig

Nei, bedre at du forklarer meg hvorfor NM er alt som teller, og effekten bare et biprodukt. Jeg kan nemlig ikke engelsk og er dessuten litt for opptatt med å sitte her å være vanskelig, spydig og generelt tøff i trynet.

Morsom du.

Du drar frem F1 biler. De har riktignok bare 274nm f.eks, men mye hk. De drar mye turtall fordi da kan de bruke giringen til å "multiplisere" momentet som går ned i asfalten.

Om de skulle hatt samme utveksling på kassen som din M52, så hadde de hatt nærmere 300km\t bare på 2.giret. Dette har de ikke, og da får de kortere gir, noe som gir mer moment på hjula, og bilen går fortere frem...

Dessuten så er jo de kun 600kg, og din Z3 coupe er vel godt over 1tonn?

Se bare på WRC biler, de har jo "kun" 300hk, men kjører ræva av en M3 med ~300hk... Kan du forklare meg hvorfor? Kan det være pga at det er momentet som drar bilen, og det har de helvetes mye av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på WRC biler, de har jo "kun" 300hk, men kjører ræva av en M3 med ~300hk... Kan du forklare meg hvorfor? Kan det være pga at det er momentet som drar bilen, og det har de helvetes mye av?

De er lettere og har en utveksling på gearene tilpasset hurtig akselerasjon i et mer begrenset hastighetsområde... derfor akselerer de hurtigere med det samme antall hestekrefter. WRC bilene bruker forskjellig utveksling på gearene (evt. differensialen) alt avhengig av hva som er viktig for de enkelte etappene/løpene. I enkelte løp har de en topphastighet på knapt 200 Km/t nettopp pga en tilpasset utveksling på gearene.

Vi har diskutert forholdet mellom Newtonmeter og hestekrefter mange ganger før og konklusjonen er den samme... :roll:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... er#1036644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bare momentet kommer man ingen vei, med kun turtall og ingen moment kommer man heller ingen vei. MEN disse to "TILSAMMEN" utgjør EFFEKT hvilket bestemmer ytelsen til en motor.

Når dere sier den går bedre på moment toppen er dette pga av at også effektkurven har løftet seg tilsvarende på dette område da turtallet øker linært og momentet er den faktoren som har øket effektkurven på dette tidspungtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på WRC biler, de har jo "kun" 300hk, men kjører ræva av en M3 med ~300hk... Kan du forklare meg hvorfor? Kan det være pga at det er momentet som drar bilen, og det har de helvetes mye av?

De er lettere og har en utveksling på gearene tilpasset hurtig akselerasjon i et mer begrenset hastighetsområde... derfor akselerer de hurtigere med det samme antall hestekrefter. WRC bilene bruker forskjellig utveksling på gearene (evt. differensialen) alt avhengig av hva som er viktig for de enkelte etappene/løpene. I enkelte løp har de en topphastighet på knapt 200 Km/t nettopp pga en tilpasset utveksling på gearene.

Vi har diskutert forholdet mellom Newtonmeter og hestekrefter mange ganger før og konklusjonen er den samme... :roll:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... er#1036644

Ja, for all del. De er lettere, og har en annen utveksling. Men man kan gjerne lette en M3, og skifte differensial til å få lik utveksling. Kommer ikke til å holde litt følge for det.

Ja, antar at det har vært diskutert før, det har det stort sett på alle forum.

LianLi. Ja, effektkurven går jo også oppover pga rpm x nm. Men tror noen burde få seg en G-måler, og faktisk måle g-krefter under akselerasjon. Da vil man fort finne ut at G-kreftene følger momentkurven, og vil da dabbe av utover i registeret om momentkurven detter. Selv om man gjerne ikke vil tro det da heller :roll:

Dette kan man se tydelig når jeg benket min 525i med turbo, siden momentkurven går i svalestup, og video av benkingen, så ser man at bilen setter seg kraftig ved maks moment, og "reiser" seg igjen etterhvert som momentet faller... Dette til tross for at effektkurven er flat :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7126 rpm er det alltid like mange NM som HK. Man kan da regne om NM til HK eller omvendt. En 335i har 400 NM fra 1300 rpm til 5000 rpm. På 5000 rpm har den da 400NM X5000/7126 = 280 hk.

På 1300 rpm yter den 400 X 1300/7126 =73 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...