Gå til innhold

Hvilke deler har du byttet på din E46?


Rayb
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Tenkte å dra i gang en liten undersøkelse med denne tråden, altså hvilke deler har du byttet på din BMW E46?

Da tenker jeg ikke på lyspærer, sikringer og den slags, men mer ting som batteri, clutch, foringer osv... evt. også rent vedlikehold som plugger f.eks.

Og ta gjerne med hvorfor delene ble/måtte skiftes.

Jeg får dra i gang med min E46:

-Dempere og Fjærer (Byttet til Bilstein og Eibach)

-Alle dørene, panseret og bakluken (Rust garanti, selv med bare to ør-små flekker inn under panser!)

-Overhalt Vanos (Trenger vel ingen forklaring-)

-Radiator, vannpumpe, termostat, slanger og kjøleveske (Vedlikehold)

-Veivhusventil og slanger (Vedlikehold)

-Plugger, luftfilter og bensinfilter (Vedlikehold)

-Vifte og AC reim (Vedlikehold)

-Oljer på frontdiff, fordelingskasse, girkasse og bakdiff (Vedlikehold)

-Lenkarmer foran (En prøve-)

-Stab.stag foringer foran (En prøve-)

-Tomgangsregulator (En prøve-)

-Fylt AC (Var tom)

-Batteri (Var defekt, byttet til Optima)

-Innsugsbelg (Stor sprekk i den gamle)

-LMM (Defekt)

-Stab.stag foringer og lenkarmer bak (Lenkarm defekt)

-Frontlyktglass og pakninger (Sprekker og dugg)

-Blinklys (Sprekker og dugg)

-Skiltlysglass (Sprekker og dugg)

-Byttet pakning på førerdør (Løsnet)

-Byttet drivknute mansjetter foran (Var begynt å sprekke)

-Bærearmer foran inkl. indre ledd og bakre foring (Defekt)

-Grunnmodul (Defekt)

-Lås på førerdør (Defekt)

-En parkeringssensor bak (Defekt)

-Viskermotor bak (Defekt)

-Microbryter på vinduet i bakluken (Defekt)

-Gjennomføring for bakrutevisker (Defekt)

Ja det var vel det... :)

Så det neste blir:

-Skifte servo olje.

-Skifte bremseveske.

-Gå over div. foringer bak.

-Gasspjeld.

-DISA ventil.

Mye av dette er som Dere ser vedlikehold og deler som er bedre å skifte før de store problemene/utgiftene kommer.

I tillegg skifter jeg olje og filter hver 10-12.000Km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilene mine så lenge så blir en kort liste...

99 318i

- Fjører foran /bak (3 stk knekt, montert senkesett)

- Vannpumpe (defekt, mye slakk)

- Div. kjølesslanger/koblinger bak på motoren (pill råtne)

- Skiltlys (mye irr)

- Grill (knekt fester)

- Org kasett (defekt volumjustering og ville ha CD)

- Fylt på gass på AC (dårlig effekt)

- Bytta reimer/løpehjul (ulyd)

- Rom i midtkonsoll (lakk flassa av)

- Baklykter (lakk og stygge)

- Gummilister rundt fordører (hull)

- Lås til belte i midten bak (ville ikke låse)

- Vindussveiv bak (knekt)

- Bremserør bak (rust)

Vet at nye eier har bytta sentrallåsmodul, dempere, frontlykter osv. Godt brukt bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min e46 er følgende byttet:

-Bærebruer framme (slakk)

-Hjullager høyre bak (ulyd)

-Skiltlys (korrosjon)

-Sideblinklys (Fukt)

-Byttet diff (Var ikke nødvendig.. :evil: )

-Alle foringer på giroverføringa (Slakk)

-Alt av oljer, filtere, plugger osv regelmessig (Service)

Skal byttes:

-Alt av skiver, klosser og bremsebånd bak (dårlig funksjon)

-Dempere bak (lekasje i den ene)

-Lykteglass (Matte og ripete)

-Foringen bak på diffen (Slakk, lager dunkelyd ved giring)

-Reimhjul eller annet som lager ulyden jeg har i front av motoren

-Midtkonsoll (Lakk flasser)

-Girmansjette (hull og slitt)

-Frontrute byttes eller få en glass spes til å polere den hvis det hjelper..

-Vurderer også å bytte girkassa på den da det er dødgang i den, hvis det er andre her som har gjort det pleas lett me know!! :)

Ellers går det med en god del tid & penger for og holde den i orden

men det er det i mine øyne verdt. Kjøpte bilen i vår, har hatt noen reperasjoner på den men det er jo en del av gamet når man kjøper brukt.

Bilen har utenom dette fungert veldig fint og kjører som en drøm! :D

Sikkert noe jeg har glemt her nå.. :lol: men det får jeg skrive om seinere

Mvh Torstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har blitt byttet på min av ting som har gått istykker/ slitt istykker er:

-Dempere foran (byttet til coilover)

-Vindusheis venstre foran

-Vanos o-ringer

-Lenkearmer til stabstag

-Bremseklosser

-Dekk

Vedlikehold:

-Diverse filter

-Plugger

-Olje

-Frostveske

-Bremseveske

Det er ting som har skjedd i mine 2 år som e46 eier, bilen hadde gått ca 77 000 når jeg kjøpte den og har nå gått straks 120 000.

Dog har jeg frivillig byttet:

-Midtkonsol

-Foringer i giroverføring

-Interiørmatter

-Aluringer i instrumenthus

-Stabstag foringer foran/bak*

-Bærearms foringer*

-Montert multifunksjons ratt

-M3 frontfanger

* =Skal byttes nå i ferien

Er nok noen punkter som har blitt glemt, men har for det meste gjort småting her og der. Har kun vært ett problem som har gjort at bilen ikke har vært brukende, og det var vindusheisen. Da ble bilen stående i 3 dager i garasjen, men det er ikke noe å klage på på over 50 000km syns jeg :)

Nesten flaut å innrømme det, men jeg tror faktisk jeg har brukt mer penger på vask og polering enn på det andre :oops: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 325XI Touring

Har byttet:

Vannpumpe (Bråskjæring av vannpumpe førte til at vifta tryna inn i reimverket)

Vifte

Alle løpe/stramme hjul som hører til vannpumpe/vifte

Fremre deksel under motor (det var der vifta kom ut)

Vinduspusserarm bakrute (hærverk)

BMW Business cd/radio byttes snart på garanti(displayet har blitt lei seg)

Drivmansjett på venstre forhjul (sprekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legg ut litt info om min 2002 mod 320 diesel.

Når jeg kjøpte den var den gådd 64 000km, Måtte da bytte

begge bruene framme,

kakkel stagene,

bremseklosser.

Byttet panser pga av rust, garantisak.

Så måtte jeg bytte bremse skiver og klosser på nytt i fjor, monterte ventilerte

Byttet batteri i vinter.

Nå må jeg byttet begge bruene framme på nytt, gådd 169 000km nå.

Ellers har jeg

Montert senke sett(bare fjærer) Cobra

Justerbare camberstag

dypere skåler framme.

Byttet eksos bake, Remus

Andre felger 19"

Montert midtarmlene.

M3 front med tåkelys

Annen egr ventil

Sotet alle rutene

montert hengerfeste.

Alu ringer

Andre høytalere

Byttet blinklys

Lyktglassene på grunn av de var helt matte.

Ellers har den vært på service å byttet det som skal gjøres der, olje bytter jeg sjøl.

Byttet veivhusventilasjonsfilteret nå på 168 000, anbefalles på d sterkeste

Så stortsett er jeg meget fornøyd med bilen, Jeg har kjørt over 100 000km på litt over 3 år så har ikke måttet bytte så mye, men litt skuffet over bruene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Kjøpte bilen når den var gått ca 60000km og det har vært bytta:

Fjærer bak 2 ganger (forige eier klarte å knekke begge setta i løpet av ca 50000km.) [-X

Bilen er nå kjørt over 180000km og har aldri hatt fjærbrudd i mitt eie og vi er en familie på 5 (ikke må barn) :D

Kam og veivaksel sensor pga bilen stoppa. Garanti. ca 60000km

Slanger og tilbakeslagsventil til veivhus ventilasjon og LMM pga lys i emisjoncontroll lampen. ca 60000km

Foringer i bære bruer bak pga slitasje. Ca 75000km

Alle bremseskiver og klosser samt hånbrekk sko og komplette monterings sett til disse. ca 75000km

Begge bærearmer forann med komplette foringer. PKK 100000km

Byta olje på diff og girkasse. eksta bestilt av meg på inspection ll

100000km

Panser pga lakk flasser. Garanti. ca 100000km

Smørt vindus heverter bak pga treghet. ca 100000km

Bytta ekspansjonstank til radiator pga sprekk ca 120000km

Bytta temostathus pga sprekk ca 140000km

Bytta vannpumpe og slanger til varmeaparat pga lekasje ca 150000km

Bytta bremsecalipper på høyre framhjul da denne hang selv etter grundig rengjøring og oppsmøring. ca 150000km

Byta olje på diff og gir igjenn pga inspection l. ekstra bestilt av meg.

Bytta pakninger til oljefilter hus pga lekasje ca 170000km

Byttet defekt vindus hever på fører side pga røket wire. 180000km

Bestilte i dag ny nøkkel da knappene på den mest brukte nøkkelen begynte å feile. ca 184000km

Har ikke tatt med vanlig service deler da jeg mener det hører til vedlikeholdet som er beskrevet av BMW.

Kjører i tilllegg oil inspection på halvt intervall (ca 12500km) som ett tillegg til BMW service boka. pga liker ikke lange oljeskift intervall, olja begynner å bli skitten ved ca 12500km, og at det gir meg ny motorolje og filter før ferien og før kulda kommer om vinteren.

Bruker også tunap invendig motorrens ved hvert olje skift.

Regner med å snart måtte bytte bremseskiver igjenn, samt støtdempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørt vindus heverter bak pga treghet. ca 100000km

Hører min har samme tendenser nå på 107.000Km, må få sett på det.

Bruker også tunap invendig motorrens ved hvert olje skift.

Har også vurdert Tunap motorrens! Kan du si noe om virkningen av denne, ser du forskjeller osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt overhalt girkasse på 120000km ca (tiptronic) Pga. revers nesten ødelagt. (hørt at dette er en svakhet) kom på 40k ca.

Bærearms foringer 130000km

Servopumpe 1300000km knekt.

Vannpumpe/termostathus 130000km (ulyd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg kjøpte bilen på 133.000km har jeg byttet følgende:

Har nå gått 166.000km.

*Radiator (pga utvidelser og sprekker)

*Vanos O-ringer

*Kamaksel sensor

Skal bytte:

*Veivhusventilasjon og alle slanger + veivhusventil.

*Coiler (?)

*Indre/ytre styrestag. (litt klunkelyd over dumper)

+ diverse andre ting som sensorer og følere her og der, om bilen ikke oppfører seg som normalt etter veivhusbytte. (falskluft)

Ellers har jeg kostet på bilen nye plugger, filtre/olje. Og noe snacks som effekpotte, Business MP3 spiller etc.

Overaskende lite som er byttet på denne, i forhold til andre ser jeg. Men tviler egentlig på kvaliteten på disse bilene. Er så mye dilldall og bagateller som trekker helhetsintrykket og kvalitetsfølelsen ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330Cd:

-Byttet foringer bak bærearmene foran

-Byttet bremseklosser foran og bak

Har hatt bilen i 20 000 km, snart gått 97 000, så det kommer vel mer små utskiftninger etter hvert..

Min forrige 320d

-Byttet bærearm ene siden

Ellers bare litt småting som er skiftet på service.

Denne hadde jeg fra 150 000 til 206 000 km, så det var ikke ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overaskende lite som er byttet på denne, i forhold til andre ser jeg. Men tviler egentlig på kvaliteten på disse bilene. Er så mye dilldall og bagateller som trekker helhetsintrykket og kvalitetsfølelsen ned...

Sitter igjen med litt av den samme følelsen men tror det kan være fordi BMW eiere er mer engasjert og opptatt av sine biler, tør påstå at det finnes langt flere BMW forum enn f.eks Toyota og Volvo forum så problemer og vedlikehold blir mye mer snakket og skrevet om når det gjelder BMW...!?

Hva tror Dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...