Gå til innhold

- UP vendetta mot Gatebil


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg velger å starte egen tråd om emnet, da sjefen sjøl også har stått fram og sagt klart ifra.

http://www.ostlendingen.no/article/2009 ... 51037/1108

Say no more..!

Han sier at han gjentatte ganger har invitert myndighetene til dialog om trafikksikkerhet, uten at noen fra politi eller vegvesen har stilt opp.

- Begrunnelsen er at de ikke har ressurser. I stedet velger de å sette opp en jernring av kontroller rundt arrangementet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Syns det er synd at det er slik.

Forstår ikke annet enn at dem ser at det er gode penger å tjene og ødelegger derfor kanskje dagen til folk som har gleda seg å bygga bil i et år. Dette er jo nettopp en helg der dem burde ha "sett litt igjennom fingrene"

Men så er rett rett og galt galt så ikke så mye å gjøre med det. Men dreier seg vel om penger som alt annet i dette landet gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å se dette på... og en måte å se dette på er at Gatebil etterhvert har blitt såpass uorganisert pga. fyll og spetakkel at en dialog med ledelsen i Gatebil er relativt meningsløst. Det er hele konseptet som svikter for Gatebil og inntill man får et konsept som har et annet image, spesielt blandt unge voksne, vil jeg tro at det er lite Gatebils ledelse kan gjøre for å få en bedre dialog med politiet. Det hjelper lite at selve Gatebil er en søndagsskole (noe det helt klart ikke er) hvis folk til fare for alt og alle begynner "gatefesten" allerede når de starter bilen hjemme... for ikke å snakke om når folk skal hjem igjen fra Gatebil.

Det er noen psykologiske mekanismer i denne sammenhengen som absolut må styres på en bedre måte og i den sammenheng hjelper imaget Gatebil reklamerer med idag lite... spesielt ikke med de tradisjonene nordmenn har når det gjelder rusmidler og råkjøring på offentlige veier.

Politiet håndhever lov og orden... og det kan man ikke klandre dem for (husk at det ikke er politiet som dømmer utover forenklet forelegg). Det spesielle denne gangen er at nå er det Gatebil og det som rører seg rundt Gatebil som har fokuset. Kjører man lovlig og har en godkjent bil har man lite å frykte... eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster litt mer bensin på bålet jeg:

Hvorfor driver ikke flyplassvekterene en vendetta mot reisende? De kontrollerer jo hver enkelt reisende, (eller folk med reise som interesse/hobby). Grunnen til at de foretar kontroller er jo for alles sikkerhet, så ingen tar med seg eksplosiver, våpen osv. Grunnen til at UP/statens vegvesen foretar kontroller (bortsett fra å dra inn penger til statskassa da selvsagt) er jo for å sikre andre bilister (også de som de kontrollerer) mot farlige kjøretøy og farlig oppførsel på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er så mange voksne her på forumet som kan stramme oss opp :P ...............................................

.... og den kommentaren tror du hjelper mot råkjøring, fyll og spetakkel... til, fra og på Gatebil ?

Det er jo nettopp det at mange åpenbart ikke er voksne nok som er utfordringen for Gatebil. Det er intet i veien med selve fenomenet Gatebil, men derimot hvordan Gatebil har utartet seg til hva det er idag som er utfordringen for Gatebil. Folk forstår åpenbart ikke at lover og regler gjelder selvom man skal på Gatebil... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med å være voksen og moden:

Bladet Gatebil Magazine kunne jo prøvd å gått foran med et godt eksempel, men dengang ei. Hugser en liten notis fra et blad som ligger på dass hjemme (ikke jeg som kjøper skvipet), der det står noe sånt som at treffets (gatebil rudskogen 08 tror jeg) mest uheldige var en rx-7 som ikke slapp inn på området pga rus eller noe sånt, så han bestemte seg for å spinne rundinger utenfor, og smalt i en fjellvegg. Da politiet kom, var prøveskiltene på bilen utgått.

I et sånt tilfelle er man ikke treffets mest uheldige. Man er treffets dummeste. Men når tilogmed bladet som gis ut av samme organisasjonen som arrangerer opplegget (går jeg ut fra), faktisk klarer å ha sympati for idioten, så sier jo det sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt helt greit at de har en kontroll, men det er skalaen jeg reagerer på.. Det blir, som nettopp Leif Nilsen sier, en "Vendetta" mot en gruppering. De bruker arrangementet til å "ta" flest mulig.. Når ungdommen i tillegg føler det nettopp slik, virker det veldig negativt innad i ett relativt stort miljø. Alt de ønsker er å komme seg på en festival som treffer deres interesse-område. Det kan til og med være folk som aldri kjører bilen sin etter vanlig vei, annet enn denne helga. Da er det surt å bli tatt og stemplet som en trafikkværsting fordi felgene er for breie, eller fordi man ønsker litt toning på fremrutene sine slik at det blir ett helhetlig inntrykk over hele bilen.

UP sier i artikkelen at de tok 9 førerkort i Østerdalen. Hele 2 av disse var ungdommer på vei til Våler... WOW :shock: .. Hvem og hvor skulle de resterende 7? Er det mulig de egentlig har bomma litt på målgruppen her? Det er liten tvil om at det sjelden blir kjørt så fint av ungdom, som de siste milene inn mot Gatebil. Det er helt fair med fartskontroller og beltekontroller, men det er snart ingen vits å ha det rundt Gatebil lengre, for folk kjører så fint rundt der likevel. Da tropper derimot biltilsynet opp og gjør en teknisk kontroll, også er "terror-virksomheten" oppretthold til det fulleste.

Det er ingen tvil om at de er ute etter en eneste spesifikk målgruppe. Jeg er forsåvidt enig i at de skal få luket vekk folk med ulovlig motortrim og ekstreme overtramp på kjøretøyforskriftene. Dette går jo på min sikkerhet som ferdende etter veien. Men de kunne heller sett gjennom fingrene, og sluppet folk med mindre mangler, xenon tonede ruter og felger, gjennom nåløyet. Dette ville skapt en stor forståelse for kontrollen for de aller aller fleste som skal på Gatebil, og dermed ville man forhindret mange sine følelser om at de blir skyti på av kanoner når de selv er små høns.. Dialog hadde her vært viktig, med en gjensidig forståelse for hvorfor kontrollene blir holdt, og hvorfor de som blir stoppet blir stoppet, og at det i tillegg er sett gjennom fingrene på mindre mangler.. Dersom 100% av alle som ble stoppet fikk mangellapp, sitter 100% igjen med ett negativt inntrykk om "heksejakt" og feil ressursbruk for "å bare få tatt lille meg med store felger og toning på rutene". Dersom kun den lille andelen med alvorlige overtramp hadde fått mangellapp hadde kanskje 80% (anslått) stått igjen med ett positivt inntrykk, der man godt kan forstå hvorfor man vil luke de værste bort fra veiene, og at de fint kan se gjennom fingrene for denne gang åå mindre forseelser siden de ikke er målgruppen. Dersom også de 80% som blir tatt med mindre mangler, får informasjon om hvilke mangler de har, og hvilke farer det innebærer for de og andre traffikanter, har man skapt en dialog der forståelse for hverandre vil være nøkkeltema.. Først da har man oppnådd noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UP sier i artikkelen at de tok 9 førerkort i Østerdalen. Hele 2 av disse var ungdommer på vei til Våler... WOW :shock: .. Hvem og hvor skulle de resterende 7?

Det kunne jo tenkes at Gatebil bare var påskuddet for å holde denne kontrollen, men at kontrollen ellers var helt generell og alminnelig. For politiet spiller det knapt noen rolle hvem som blir tatt i en kontroll, men derimot at folk blir tatt i en kontroll. Man blir jo ikke tatt i en politikontroll hvis man ikke har gjort noe konkret ulovlig. Jeg har intet imot å bli stoppet av politiet... snarere tvert imot... og jeg skulle ønske at de hadde ressurser til å holde flere kontroller langs veiene.

Sånn litt på siden... jeg jobber i Storgaten i Oslo og hvis jeg ble stoppet av politiet for identitetskontroll fire ganger på vei til og fra jobben hver dag ville det ha vært en god begynnelse for å få ryddet gatene i Oslo for personer som ikke har oppholdstillatelse i Norge. Tilsvarende kan man få ryddet veiene i Norge for råkjøring, ulovlig trimmede biler og rusa sjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er på kanten å begynne å diskutere at de bør se noe gjennom fingrene. Lovverket er jo satt og kjent for de fleste uansett, å begynne å "godta" feil som ellers ville vært slått ned på ville vært fullstendig feil. Skulle de da også høynet alko- grensen da eller??

Ja enig i at det blir for mye når de brukes så store ressurser rundt et gatebil treff og at det dette virker som en vendetta. Men de fleste vet vel selv hvilke feil/mangler de har på bilen sin før de drar på et slikt treff, tenker da på økt effekt, bremser, dekk/felg, senk, styling osv. De har jo alle muligheter for å få dette godkjent før et slikt treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg BreitBau, folk med mindre feil på bilen, som egentlig ikke utgjør noe stor fare, kan heller bli stoppet, gjort oppmerksom, kanskje bli fortalt at om bilen blir stoppet i en "vanlig" kontroll senere, vil den få mangellapp, samt at den ikke vil komme igjennom en eu-kontroll sånn som den er. Ville nok blitt endel mindre syting på forum rundtom i dette land på den måten. Men å kalle det en vendetta synst jeg blir for drøyt. Politi og biltilsyn VET at det kommer mange biler som ikke er helt forskriftsmessig i god stand, hvorfor da ikke stille seg opp og ta noen kontroller? På samme måte som at politiet vet at det er mye narkotika på en festival, og derfor kommer med bikkjer. Eneste er at man i siste eksempel kanskje ikke bør fire noe særlig på kravene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UP sier i artikkelen at de tok 9 førerkort i Østerdalen. Hele 2 av disse var ungdommer på vei til Våler... WOW :shock: .. Hvem og hvor skulle de resterende 7?

Det kunne jo tenkes at Gatebil bare var påskuddet for å holde denne kontrollen, men at kontrollen ellers var helt generell og alminnelig. For politiet spiller det knapt noen rolle hvem som blir tatt i en kontroll, men derimot at folk blir tatt i en kontroll. Man blir jo ikke tatt i en politikontroll hvis man ikke har gjort noe konkret ulovlig. Jeg har intet imot å bli stoppet av politiet... snarere tvert imot... og jeg skulle ønske at de hadde ressurser til å holde flere kontroller langs veiene.

Sånn litt på siden... jeg jobber i Storgaten i Oslo og hvis jeg ble stoppet av politiet for identitetskontroll fire ganger på vei til og fra jobben hver dag ville det ha vært en god begynnelse for å få ryddet gatene i Oslo for personer som ikke har oppholdstillatelse i Norge. Tilsvarende kan man få ryddet veiene i Norge for råkjøring, ulovlig trimmede biler og rusa sjåfører.

Bare så det er sagt, har heller ikke jeg noe imot å bli stoppet av politiet ;)

Med setningen du ref. til mente jeg nettopp, at DERSOM kontrollen ble holdt på grunnlag av at det kom til å være Gatebil i helgen, vil målgruppen kanskje ha blitt litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er på kanten å begynne å diskutere at de bør se noe gjennom fingrene. Lovverket er jo satt og kjent for de fleste uansett, å begynne å "godta" feil som ellers ville vært slått ned på ville vært fullstendig feil. Skulle de da også høynet alko- grensen da eller??

Ja enig i at det blir for mye når de brukes så store ressurser rundt et gatebil treff og at det dette virker som en vendetta. Men de fleste vet vel selv hvilke feil/mangler de har på bilen sin før de drar på et slikt treff, tenker da på økt effekt, bremser, dekk/felg, senk, styling osv. De har jo alle muligheter for å få dette godkjent før et slikt treff.

Akkurat her handler det heller om å greie å skape en positiv atmosfære rundt det å bli stoppet. Da er også sannsynligheten for å nå ut til ungdommen, samt at de hører på den informasjonen du har å gi, større. Akkurat nå, brer det seg i det ganske land, en ganske stor negativ holdning til UP og BT og deres pågående kontrollvirksomhet rundt ett relativt populært arrangement. UP og BT blir en ødeleggende faktor i dette bildet, og det er ingen av etatene tjent med i det lange løp.

Jeg skriver ikke at de denne helgen skal legalisere ulovligheter, det jeg mener er at de heller kan bruke helgen på å informere, og på å prøve å skape en positiv holdning hos de aller aller fleste. Det vil fortsatt være ulovlig, men at man denne helgen, i lys av at man skal på ett treff som arrangeres en gang i året, greier å se gjennom fingrene, i stedet for å utnytte treffet for å få "tatt" flest mulig. Alle ulykkesstatistikker og statistikker og lovovertredelser viser at kampanjene til myndighetene ikke når frem. Hvor lenge skal det gå før man faktisk prøver andre metoder for å nå ut til ungdom. De tar ikke til seg informasjon som blir gitt av en utøvende myndighet som de har ett negativt inntrykk av! Det her blir litt som snill lærer/slem lærer. Det er lettere å gi gjensidig respekt og ta til seg læring av en lærer du har ett godt forhold til, enn en lærer du har ett svært nagtivt forhold til. UP og BT vil i dette eksempelet drive en skole alà 1960 der de påtvinger læring i form av streng håndheving, og enveis respekt, og de fleste kan vel forstå at denne type skole aldri vil fungere i dagens normer (selv om enkelte selvfølgelig liker å tro det).. Å påtvinge ungdom læring, fra etater som de ikke respekter eller har ett negativt forhold til fungerer ikke. Slik er ikke dagens samfunn lenger..

Det interessante her, er at jeg som leder i den lokale Gatebilklubben, i den senere tid har hatt flere møter med ett prosjekt som er enestående i landet, kalt "Trafikktryggleik Hallingdal".. Prosjektet har som hoveformål å redusere trafikkulykker, og spre informasjon om de farer man påtar seg og andre ferdende ved lovbrudd. I dette prosjektet er Trygg Trafikk, BT og politiet involvert, og disse etatene skal i dialog med meg utvikle en ny stategi som vil bli utprøvd i Hallingdal, og evt resten av landet. Stategien går ut på å kartlegge hvordan man best kan nå ut til ungdom, og hvilket forhold som fungerer best på hovedandelen av ungdom i dag..

Det er ett svært spennende prosjekt, der bl.a. jeg vil ha ett tungtveiende ord i en eller ganske så autoritær forsamling.. Jeg håper dere ønsker meg lykke til med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Personlig vendetta" (sitat Leif Nilsen) syns jeg høres litt overdrevet ut. På hvilken ansamling i dette landet er det flest biler som ikke er iht. kjøretøyforskriften? Nettopp.. Gatebil, ingen over og ingen ved siden. Ville det ikke være naturlig at UP da dukker opp der? Å ikke være til stede ville jo nesten være som å ikke gjøre det de er ansatt for...

Selvfølgelig er det trist, siden det legger en demper på festen, men er det virkelig så ille? Det er jo bare å ha lovlige biler. Og er det noen vi skal være forbanna på, så er det regjeringen, det er ikke Politiet sin feil at det er så høye avgifter her at vi bygger om biler over en lav sko, uten å godkjenne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene til UP og BT endrer seg vel ikke pga kontrollen de har i forbindelse med gatebil. UP og BT vil jeg si er litt rådville etter hvordan de skal nå frem til ungdommen, de kan kjøre så mye kampanjer de bare vil om både fart, bilbelte osv. Ungdom vil likevel kjøre ulovlig, alvorlige ulykker inntreffer. Pekefinger er det ingen som skjønner, men konsekvensene skjønner alle og da er det litt seint... I mitt syn er det da bedre at det ryker noen skilt eller førerkort istedet for liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...