Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Noen som har skjema for s38b38 i 90mod e30 318is? :)
Ønsker du M40 i en E30, så kan jeg titte litt på saken. Det vil jeg da helst ta på PM.

Da denne tråden omhandler M50. Send meg en PM om det er noe du ønsker, og hva du ønsker informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hey, har M50 i e30 325iX. Kjøpte den slik og med ett hjemmesnekra innsug, har nå bytta til orginalinnsug, men fikk da oljerøyk i eksosen. Tok ut veivhusventilasjonen og satt slangene i en flaske, etter å ha kjørt med det 2 dager var flaska gnudd med olje. Virker som motoren ikke liker å stå slik den gjør, tror kanskje luftinga på toppdekselet ikke kommer høyt nok (iX har motoren ca 15grader mer rettstilt). Noen som har noe erfaring med dette? Vil gjerne løse det uten oilcatch tank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på temp sensor, det står i skjema for kobling av motorkontakt står det 4 på E30 og 12 på E36, det står temp sensor, men er det til instrument eller til hjernen? , og i begge tilfeller: hvilket nr skal den andre kobles?

(jeg har problemer med høyt forbruk og fikk underkjent på EU gr. høy co. jeg mistenker temp sensor,

Er det noen måte og måle på hjernen om den får signal? og er det den blå eller brune sensoren som er signal til hjernen? (en av dem har 1 leder og den andre har 2)

Håper noen kan hjelpe slik at den får 2 nye år;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp sensor til instrument skal det kun benyttes en av to ledninger. Det er fordi E30 har 1 leder, mens E36 har to. Skal da byttes temperatur sensor til E30 sensor på M50 motoren. Temp måler til motor går ikke innom motorkontakt. Den går direkte til styreenhet. Den med to ledere på motor er til instrument. Høyt forbruk kan være defekt lambda sonde. Men ta en diagnose på bilen.

Johnsen, problemet du beskriver har jeg ikke vært borte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar;) Har byttet lambda, men ingen forskjell. Har også tatt dsiagnose, men de sa de fikk feilkoder "overalt", jeg tenkte at det var siden det har blitt veldig mange "loose ends" ifbm modifisering av motorkontakt.

Så du sier at målingen til temp sensor går rett til styreenhet. aner du om det er den blå eller brune sensoren som sender til ecu?

riktignok er Dette en M40 fra E36, men jeg antar at det er samme kobling iom kontakten er lik, og den startet, men den går med veldig fet blanding, og den stopper på tomgang ved varm motor når jeg har koblet til tomgansregulatoren, kobler jeg ut den el. kontakten, går den på tomgang, om enn noe høyt. tipper 1500-2000rpm en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diagnose av motor gir korrekt avlesning via diagnose plugg, da forbindelsen i motorkontakt kun henger sammen med andre komponenter i kjøretøyet. Når det er snakk om E30, så er det ingen komponenter å ta diagnose av der uansett. Så selvfølelig får man "feilmelding" på "alt " da ; ) Det er snakk om å kunne forstå det man leser av via diagnose. Selvom man bruker diagnose apparat, så må man fortsatt ha teknisk innsikt i hvordan systemet fungerer. Ett diagnose apparat er meget behjelpelig for "hjemme mekanikeren", men noen ganger så kan man trenge en videre innsikt for å "tyde" feilkoden.

Ett diagnose apparat er noe misforstått, det er ikke ett fasit svar alltid, det er kun en pekepinn.

Problemene du erfarer kommer av defekte komponenter i motorstyringen eller at du har plugget noe feil på motorledningsnettet. Pratet for litt siden med en på forumet her som erfarte noenlunde samme problemer med en M20. Da var det byttet om på tomgangsregulator pluggen og en til. Byttet om på dette og mye ble i orden.

Foreslår at du lager en egen tråd om problemene du har med M40 motoren.

Jeg husker ikke hvilken farge føleren til DME har. Men det er den som originalt har 1 ledning. Den med 2 ledninger går til instrument, som forklart tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hey, har M50 i e30 325iX. Kjøpte den slik og med ett hjemmesnekra innsug, har nå bytta til orginalinnsug, men fikk da oljerøyk i eksosen. Tok ut veivhusventilasjonen og satt slangene i en flaske, etter å ha kjørt med det 2 dager var flaska gnudd med olje. Virker som motoren ikke liker å stå slik den gjør, tror kanskje luftinga på toppdekselet ikke kommer høyt nok (iX har motoren ca 15grader mer rettstilt). Noen som har noe erfaring med dette? Vil gjerne løse det uten oilcatch tank :)

Sorry OT, men kunne jo vært greit for folk å vite om når de putter M50 i ix. Fant ut problemet, forrige eier hadde "glemt" å montere sprutedekselet over innsugskammen, det var alt som skulle til for at utluftinga fikk oljesprut i seg og virkelig store mengder forsvant (forsvant ca en liter om dagen). Deilig å få det på stell hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, har M50 i e30 325iX. Kjøpte den slik og med ett hjemmesnekra innsug, har nå bytta til orginalinnsug, men fikk da oljerøyk i eksosen. Tok ut veivhusventilasjonen og satt slangene i en flaske, etter å ha kjørt med det 2 dager var flaska gnudd med olje. Virker som motoren ikke liker å stå slik den gjør, tror kanskje luftinga på toppdekselet ikke kommer høyt nok (iX har motoren ca 15grader mer rettstilt). Noen som har noe erfaring med dette? Vil gjerne løse det uten oilcatch tank :)

Sorry OT, men kunne jo vært greit for folk å vite om når de putter M50 i ix. Fant ut problemet, forrige eier hadde "glemt" å montere sprutedekselet over innsugskammen, det var alt som skulle til for at utluftinga fikk oljesprut i seg og virkelig store mengder forsvant (forsvant ca en liter om dagen). Deilig å få det på stell hvertfall :)

Er jo litt relevant denne da, om denne bilen fortsatt har 4-hjulstrekk... Er fester o.l for diffen sveist inn i m50 bunnpannen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...