Gå til innhold

DIY E39 Kupevifte


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Siden mange av disse traverne har fått mange km på nakken er det div deler som trengs å bytte. Noen er mer tilgjengelige en andre. Denne er er lett, men tar litt tid.

Viktig

* Ta av batteriet

* kjøp NY vifte, ikke bruk brukt!

* Det er forskjellige varenummer alt etter hvordan klimaløsning der er i din bil, men det ser ut til at overordnet varenummer er likt.

* En kompis er kjekt.

Verktøy

Torx 10

Torx 20 (tror jeg)

Stort stjernejern

Medium stjernejern

10mm pipe

13mm pipe

Flattjern

Let's go

hv0hfk15alrjsgzxksq5.jpg

Koble ifra batteriet og sikre kablene.

6vp3kiyjcyfyqdg8ttre.jpg

Slik skal det se ut før og etter :)

Start med å fjerne listene (3 stk) , de er bare å dra ut.

5hjaiq8425a38ajt53vb.jpg

De ser nemlig slik ut bak

t3r3mgw9ux5npgv8fypw.jpg

Dersom det som skal sitte i lista bølger med, ta det av og pres inn i lista igjen.

Fjern alle synling skruer som var skjult av listene

q1gdcx7w1ig0uyrj0iy5.jpg

3n2zvr8f576z8ghifj6o.jpg

Fjern 3x Torx 10 skruer i toppen av speedo rammen

q1gdcx7w1ig0uyrj0iy5.jpg

Vipp rammen ut og løsne alle kabler til brytere du måtte ha montert. merk kabler hvis du har mer en 2 på hver side.

da18jetszoyers580vdt.jpg

Skru ut 2x Torx 10 i selve speedo'n

pmz93ttotetcxvwus8kt.jpg

Ta av pluggene. Trykk inn under "hempa" og dra denne bakover

i7d8dcf0mf8kbpg1wn8m.jpg

Ta ut speedometeret. Rattet må stå lengst ut og ned.

Og vi kan skru videre..

Ta av plast dingsen med en liten skrutrekker

c2b3cd69d0cx8vn2nxcu.jpg

o2315olsvs8rjuinli90.jpg

Skru løs skruen

Løsne 13mm som holder dashen i ramma

65yp1q14cew6cfqad4e5.jpg

Og husk skruen som var bak speedon

o88ojl8fmicorwos6s9g.jpg

Passasjerside:

Løsne skruer mot, ved og under handskerom. Handskerom skal ikke ut. Er bare for å få løs overdelen. Pass på at det er en skrue i fotbrønnen ut mot døra

hgfp3s4u79nm7z5ie63g.jpg

87v0p9at0nf3el0tt73n.jpg

jj7862q2bh5barvfzctv.jpg

Ja det er trangt og man kommer nødvendigvis ikke "rett" på..

Ny 13mm til ramma

872vprewf1gz5ucowx0c.jpg

Da bør det begynne å se slik ut

2taqqlmpmkm2wk65qmul.jpg

Airbag må vekk for en stund

Vipp opp dekselet, du ser sporet

u93z8y6bt5esz2cr7xst.jpg

Ta fatt med fingrene

b54vzdp10esxy5yya74z.jpg

Airbagen:

Skru ut 4x 10mm muttere. Tips. Tape over mutterene så løsner de ikke fra pipa når du løfter opp pipa.

k209jgjw22p2me51wc92.jpg

Husk å ta av den orange ledningnen. Mothake må trykkes inn før den glir av. Legg Airbagen på ett trygt sted!

Denne BLÅ wieren er ett lite kapittel. Den styrere varmt/kaldt i senter utblåsningen. Wieren er festet mot en bevegelig del og strømpa i noe annet studer dette nøye

a17l2itisp7ivpe3tr2q.jpg

Fast forward..

Løsne a stolper. Jeg har IKKE airbag her...

Ta tak øverst, vipp ut og dra mot deg

qm08q37n0akvoo5h5smv.jpg

Skinntrekket til rattet er festet i dasjen på ventre side. Stjernetrekker eller 8mm pipe

r9le6p1xm7fvqgqh6v22.jpg

Ok, ta en skrutrekker å vipp dashen over nedre del av dasjen, pass på at alle skruer er løse. Her brukes det litt makt, men ikke overdriv. Dasjen skal nå være overbitt.

Lirk dashen ca 3-4 cm frem, dra den opp og mot deg fra høyreside og dra den diagonalt videre slik at den til slutt løsner og kommer ut passasjerdøra.

2x brikker kan løsne. Dette er foringer til pigger som går fra dash og inn i ramme. Fest de igjen

lbc7hnm2kp5s1l3zn9ue.jpg

NB! her skal piggene treffe når du monterer igjen. Nå veit du hvordan du må lirke.

Fjern den gule skum pakningen, du vil nå se

degi2yvdg37jxpte4l89.jpg

(nei, det er ikk sikkert det er gress hos deg nei...)

Fjern haspene på air-ducten i midten..

z6729n8m6vvl0x0is9t0.jpg

Før du fjerner denne må du ta av justeringsstaget

9dyi4ub2mhb9400h2y44.jpg

Ok, vipp hele delen litt fremover og rett opp.

Neste sett med stag

xvcn8k5e0u9mssk19yr2.jpg

Løsne og dra det ene staget litt bak, vipp til siden og dra begge stagene ut og av.

0hjhvrrf447q2lobkxs5.jpg

3x klips holder denne sammen to på sidene og en øverts. Vipp mot deg og opp slik at de i bunn slipper. Pass på 2x hvite wiere som ligger der nede.

ENDELIG!!! her er den!

ytuuliwy302xp1o0a2ie.jpg

Løsne power kabel. Løsne 3x torx bolter og ta ut vifta.

GRATTIS.

Ok monteres i omvendt rekkefølge. Det er litt knot med den blå wieren og å få raden med skruehull tilbake bak underdelen. Men ikke værre en at jeg fikk unna hele prosessen på 2t15m gang 2 jeg gjorde det fordi vifta jeg kjøpte brukt var løs i bladene så disse dro seg inn mot plasten og lagde ett helvettes vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipower, glimrende, glimrende guide. "DIY's" er noe undervurdert syntes jeg, så jeg er i gang med en samling av dette. : ) Som dere har laget. Jeg samler kun i sammen denne informasjonen, for det er mange som har lagt ut guider her på forumet. Legger ut komplett liste, når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice DIY.

Jeg og trådstarter brukte ca 5-6 timer første gang vi gjorde dette. Da var det mørkt og kaldt og vi tok mange og lange pauser. Andre gangen tok det litt over 2 timer, og da gjorde trådstarter det alene, så dette er ikke veldig vanskelig når man vet hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; dersom vifta stopper helt, vil denne trekker bra med strøm selv om den ikke går rundt. Sikring vil ikke gå, men regulatoren som aller bytter kan takke for seg. Dersom man f.eks setter på defroster for å få den lufta man får ved fremdrift opp på ruta og stopper motoren uten å så av tenninga vil dette lade ut batteriet gangske heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 4 months later...
Utrolig bra! er så ufattlig takknemlig for alle som legger ut innlegg som dette! og må nesten si at det finnes bare snille folk som kjører bmw, når man har denne siden som alle "hjelper" alle på. helt fantastisk!! :)

Jepp, det er endel her som innehar ekstremt mye kunnskap og er villige til å dele den.. De kunne sikkert tjent en formue med ett 829 nummer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dagen kommet å vifta mi må byttes. Antar at jeg kan bruke tråden her til å bytte på bilen min?

Det er stort sett likt, men det er noen andre stag over vifteboksen.

Denne e38 diyen er ikke så ille:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/45351

takker, vel fikk vifta ut i kveld, testa den på et bilbateri jeg har inne å den funka som bare faen.

uheldigvis gjikk den i gulvet så bladene forsvant :oops:

satte den in i bilen igjen å der går den kunn på minimum, altså går så vidt rundt uansett hva jeg stiller den inne på.

men tok med meg en voltometer. ut å målte strøm i kontaktene til vifta 3 kontakter 2 som tydligvis er +- målte (ca 12 volt) å en liten blå/rød "styrestrøm" tror jeg;) der målte jeg 1,5v når vifta "står" på minimum å ca 7v når jeg setter viftestyringa på fult er dette riktig ang strøm styrke som ska leveres ut ? eller liger feilen i det elektriske i bilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...