Gå til innhold

Felgrenovasjon: *19" Varrstoen ES6*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

Da tenkte jeg å lage en prosjekttråd som i hovedsak vil omhandle alt som har med renovasjon av mine skrudde felger av forskjellige merke og dimensjoner :) Dette kommer helt sikkert ikke til å bli selve fasiten på hvordan man skal gjøre dette, med hvordan man kan gjøre dette, hehe :wink:

Har aldri prøvd dette før, men har sett litt rundt på nett for å samle info og tips. Jeg tar mer enn gjerne imot tips her i tråden fra folk som har prøvd dette selv. Greit å kunne samle en del erfaringer her :)

EDIT: Laget en liste over de ulike prosjektene, sånn at man kan se det ferdige resultatet uten å bla gjennom en haug med prat :wink:

1. 8x18" Fk Automotive s.9

2. 7x15" OZ Racing/Vega s.11/12 (skrudde)

3. 9x16" Brock B1 s.13/14

4. 9x16" Borbet A s.15

5. 8/9x17" M5 System II s.18

6. 8x17" M5 System II s.24

7. 8x17" BBS RC 035 s.24 (skrudde)

8. 3x17" ringer til AC Schnitzer s.24

9. 8x16" BBS RS s.26/27 (skrudde)

10. 9/9,5X16" OZ Futura s.32-44 (skrudde)

11. 7x15" OZ Racing s.44-49 (skrudde)

12. 8/9x17" Gotti s.45 (skrudde)

13. 8,5/10x18" RH Schnitzer s.45 (skrudde)

14. 15" Corvette Stingray s.46

15. 1,5x15" ringer til BBS RS s.50

16. 6x13" Schmidt Revolution s.50

17. 8/9x14" Schmidt Th-line s.51 -> (skrudde)

18. 8/9x16" BBS RS s.53 (skrudde)

19. 8,5/10x18" RH Schnitzer s.56 -> (skrudde)

20. Precision turbo s.58

21. 19" Varrstoen ES6 s.59 ->

 

 

 

 

Prosjekt nr. 1: 7x15" OZ Racing/Vega (Prøveprosjekt)

Før:
s68da0uxqmnwtlny7wcb.jpg
82ei46xgavx6rphytl5h.jpg

Etter:
ax7sxyrufewpjkw5t2c8.jpg

Kjøpte disse sjeldne felgene for å i utgangspunktet bruke dem som vinterfelger, men de viste seg dessverre å ikke være i så god stand som jeg hadde håpet på. Har nå kostet på dem oppretting, og da ballet det bare på seg. Fant ut at siden jeg først har kostet på dem allerede, så kunne jeg liksågodt dele dem og renovere alle delene. Som tenk så gjort.

Kjøpte dette settet fra Gasolin:
{C}http://gasolin.no/index.php?main_page=p{C}" onclick="window.open(this.href);return false; ... cts_id=613

Kjøpte også 10-kantverktøy for å dele felgene. Dette får man ikke kjøpt i vanlig butikk for å si det sånn:
m1mzlpbypjq2xaqof0c0.jpg

Plana er å pusse/polere ytterringen, rense innerringen, og få glassblåst og lakkert selve senteret. Glassblåsing og lakkering kommer jeg til å sette bort til noen som kan det :wink:
Sentrene er for tiden lakkert sort, men jeg har ikke helt bestemt meg om de skal bli sorte igjen eller om jeg skal gå for en eller annen gullfarge. (Kom gjerne med innspill på dette)

Startet dagen i dag med å skrape vekk den tykke silikonfugen som skal holde felgen tett. Kjedelig arbeid da det viste seg å være et tykkere lag enn jeg først hadde trodd:
wqy6g7lpwjj8g9jvj64i.jpg
knpk6au70tzifb7aaupu.jpg

Så demonterte jeg boltene, 30 stk. pr. felg:
ujezuzfl8o6zhmt1h86d.jpg

Grudde meg litt til selve delingen av felgen da jeg har hørt at de sitter veldig godt sammen. Banka litt lett på innerringen med en gummiklubbe, og den løsna lett, puuuh :)

Innerringen demontert:
ko4bt32hehm6ygdvmrul.jpg

Senteret satt noe bedre sammen med ytterringen, men det gikk over all forventning. Trengte ikke bruke varme heller faktisk.

Fullstendig demontert:
9b296c2wrrp6m2x48eww.jpg

Så var det bare 3 felger igjen, hehe :wink:

Endret av 635csi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 10-kant på RS også altså? Har et sett med RS-felger jeg også som skal renoveres med tiden, må trene litt på OZ`ene først, hehe :wink:

Kjøpte pipene mitt på eBay jeg også. Black & Decker står det på den ene hvertfall, den andre vet jeg ikke siden det ikke står noe på den.

Byttet du boltene på RS`ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmsk, kansje det er 12mm da, husker ikke helt i farta.

Nei, har ikke byttet boltene nei, felgene ligger i deler, siden jeg ikke får på senterlokk etc pga pulverlakken, er jeg så giddeslaus:p

Selge?? Hehe :wink:

Vet det er 10-kant på Hartgefelgene mine hvertfall, men har ikke sjekka RS`ene ennå. Uansett så er det ikke problem å skaffe 12-kantverktøy.

Har begynt å skrape bort alt av silikon nå. Mulig jeg deler en felg til i løpet av kvelden. Skal uansett ta en økt igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått bort alt av silikon på anleggsflatene. Benksliper med stålbørste gjorde susen :)

Delte en felg til, noe som gikk mye raskere nå når jeg vet hvordan jeg skal gjøre det. Legger ved noen uklare bilder som viser delene som er pusset i forhold til noen som ikke er det. Er forsåvidt kun anleggsflatene jeg har konsentrert meg om, så resten av delene skal pusses på videre etterhvert. Polering av ytterringene tar jeg når jeg har delt alle felgene og fjernet all silikon.

2yw2reiyd8rjvnydev58.jpg

11rwqkplnfj30yui5mxh.jpg

0h6809hniisbhm5h8kbw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da her jeg delt alle felgene. Gjenstår bare å fjerne litt silikon på den siste nå, så er jeg ferdig med det mest kjedelige. Eller, det kan bli litt kjedelig å pusse 120 bolter inkl. mutter for å få dem blanke igjen. Takk og pris for benksliper med stålbørste :wink:

9zuv0lb29bkxsiu8d9kx.jpg

Broderen skal ta med seg senterdelene på jobb for å se om han får bort lakken med glassblåserutstyret de har der. Håper det går bra, for da gjenstår det kun å finne noen som kan pulverlakkere :)

Blir kosejobb å pusse ytterringene nå fremover :)

Ser for meg at felgene hadde blitt et hakk flottere som 8" og 9" ja, men jeg har allerede kostet på disse felgene nok nå. Blir sikkert ikke gratis å få dem pulverlakkert heller tenker jeg :wink:

Morsomt at flere følger med på prosessen her, får nesten prestasjonsangst jeg nå, hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å se litt hvordan andre gjør dette og hva en bør unngå å hva som blir det beste resultatet. Er som sakt ikke billig å gjøre dette så å gjøre noen feil kan fort bli enda dyrere.

Må komme med mange bilder etter hvert som du kommer videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra! Flott at noen lager en prosjekttråd av dette temaet. Skal straks til med mine 17" OZ Futura nå, så dette er interessang lesing. Har forhørt meg litt, og fått diverse priser på nye skruer og verktøy. Hvor mye måtte du ut med for de to 10 kant pipene dine, og hvor kjøpte du de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at når du pulverlakkerer senteret så bør du ikke ha lakk på skrue hull "ringen" altså ytterst på senteret der alle skruene skal skrus i, dette skal jo skrus sammen igjen med moment når alt er ferdig, å når du da får kanskje 1mm med lakk mellom, vil dette kanskje gi etter, å da KAN felgene slippe luft etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra! Flott at noen lager en prosjekttråd av dette temaet. Skal straks til med mine 17" OZ Futura nå, så dette er interessang lesing. Har forhørt meg litt, og fått diverse priser på nye skruer og verktøy. Hvor mye måtte du ut med for de to 10 kant pipene dine, og hvor kjøpte du de?

Fant dette settet på eBay i Tyskland. Ble vel ca 6-700,- (80 €) ferdig levert i postkassa. Samme selger hadde et sett til for salg. Ta et søk på "10-kant" så ser du om han har det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...