Gå til innhold

Felgrenovasjon: *19" Varrstoen ES6*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

De sorte som er på boltene dine er en type overflate behandling.

Vill tro de ruster fort nå som de er helt rene.

Hørte på pris på fornikling av mine og de var ikke så ille, 6-700 mener jeg og huske

Hvordan er denne behandlingen i såfall motstandsdyktig mot riper ved montering? Skal jo tross alt behandles før montreing?

Men hvordan får man boltene blanke etter fornikling uten å ødelegge behandlingen?

Kommer sikkert til å ruste nå ja dersom jeg ikke vedlikeholder dem med polering med jevne mellomrom :wink:

Holder på å pusse de resterende boltene nå i kveld, så vi får se om jeg rekker å bli ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, få se litt hva jeg skal gjøre med disse boltene etterhvert da. Vil helst ha dem helt blanke, de blir jo med på vedlikeholdspoleringen senere uansett. Gidder ikke skru dem ut hver gang felgkanten skal poleres liksom :)

Har kun 30 bolter igjen nå, og etter det skal jeg starte med ytterringene. Gleder meg egentlig litt, blir interessant å få testa ut poleringsmidlet som visstnok skal være så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse boltene er forniklet orginalt, disse er ikke rustfrie (var i allefall ikke det på mine 18" futura). Mine bolter var 10kant 12.9 kvalitet orginale oz bolter.

Når det gjelder moment mener jeg å huske jeg kom frem til 36nm.

Tror det blir billigere for deg å bestille nye bolter enn å fornikle opp de du har.

Lykke til, er et helvette å holde på med dissa felgene ( men det har du sikkert funnet ut allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips og forslag her nå :)

Kommer nok ikke til å investere noe i fornikling/eloksering på disse felgene, heller ikke kjøpe nye bolter. Det får jeg heller vente med til jeg skal ta for meg RS`ene og Hartgefelgene, de er litt mere verd for meg enn akkurat dette prøveprosjektet.

36nm er herved notert som alternativt moment.

Så langt kan jeg oppsummere med at det har gått veldig godt med prosjektet. Har ikke fått gjort noe i kveld, men satser på å få ferdig boltene i løpet av helga. Mulig jeg begynner med felgringene også, må ha en liten runde med fil og grovpuss ser jeg. Skal oppdatere med bilder så snart det er fremgang :)

Kom også gjerne med innspill på fargevalg på sentrene. Har fått vite om en som driver med pulverlakkering nå, så da spørs det om han evt. kan fikse den "retro" gullfargen som bl.a. BBS har brukt originalt. Alternativet blir antageligvis helt vanlig svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på fargen på bilen også. Hvorfor lakkerer du dem ikke selv? Det er ikke store jobben, og ikke så vanskelig heller. En kompis gjorde samme jobben på et sett med BBS-felger, og han lakkerte senteret gullfarget med spraybokser. Resultatet ble meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt dumt er at jeg ikke vet helt hva jeg skal bruke disse felgene til etter oppussing :wink: De kommer til å bli for bra til å kjøre rundt i alt saltet vi har på veiene her om vinteren, og jeg har sommerfelger i massevis allerede.

Tenkte å legge dem på lagret i tilfelle jeg ender opp med en E21 igjen en gang. Derfor vil jeg helst ha en "universal" farge på sentrene siden jeg ikke vet hvilken farge den skal passe til. Retro-gull blir jo uansett ikke feil mener nå jeg.

Angående lakkering så har jeg helt sikkert klart å lakke dem selv. Men siden dette høyst sannsynlig blir eneste gangen jeg deler disse felgene, så vil jeg at de skal bli helt bra med en gang. Vil også at lakken skal holde i mange mange år :)

Kveldens oppdatering er at alle boltene nå er ferdig pusset, og jeg skal finne frem en metallfil for å jevne ut felgkantene på ytterringene. Er noen riper og hakk der som må bort. Skal ta noen bilder før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt opp om pulverlakkering av komplett felg,og det lar seg gjøre,men anbefales ikke...veldig lett at det begynner å sprekke rundt boltene,og om en må etterteite sprekker det garantert...og da blir det jæv.. stygt..:)

Så det beste mente han er å lakke delene for seg,men unngå lakk på kontaktflater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tar sjansen på å prøve uten klarlakk i det heletatt, kun lakkere sentrene, og polere ytterringene ofte. Går jo raskt når man slipper å gjøre det for hånd :) Kontaktflatene er nå rene for smuss, og de skal ikke lakkeres med noe som helst nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt å komme igang med noe fornuftig i dag. Vi hadde smalahove-fest i verkstedet i går, så pågangsmotet er ikke helt på topp riktig ennå :wink:

Har nå fått bekreftet at glassblåsingen av sentrene vil bli en nesten umenneskelig jobb pga. vanvittig sterk lakk. Diskuterte litt frem og tilbake med broderen som skal gjøre dette, og vi fant ut at det sikkert blir bra nok å glassblåse for å matte ned lakken i stedet for å prøve å få den helt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg så og si ferdig med grovpussen på den første ringen. Irr på aluminium er noe dritt. Har brukt 180-papir og fil foreløpig, så blir det mer finkornet pussepapir etter hvert. Kommer hvertfall til å avslutte med 600 eller 800 tenker jeg.

Stygg kant:

k2338ecgr5rmm0oi57ix.jpg

Mye irr:

n7igaic1vt5y2x1yg5fn.jpg

76ag7ql22nv9yxh3dxz0.jpg

Ferdig med grovpuss:

gqkj3on875dabjgxq7pd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...