Gå til innhold

Campingvogn tråden. (powered by BMW)


bmwkizn
 Share

Anbefalte innlegg

er det bare meg som ikke har skjønt helt dette med campingvogn?

kan se det som en guttetur en helg, men hele familien, pleier man å dra med de og?

En annen ting er jo de som spikrer fast vogna på en plass å har den der år etter år, da er vel poenget borte?

Tja. campinglivet er vel ikke for alle. Men jeg liker det kjemmpe godt. jeg har en vogn til ca 20.000.- +fortelt. Og jeg har den på fastplass hele sommern. Jeg vil kalle det en billig løsning til "hytte ved sjøen" ;)

Og jeg og min samboer stortrives der vi sitter ved vogna om sommern å griller å drikker pils, med hyggelige folk i nerheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare meg som ikke har skjønt helt dette med campingvogn?

kan se det som en guttetur en helg, men hele familien, pleier man å dra med de og?

En annen ting er jo de som spikrer fast vogna på en plass å har den der år etter år, da er vel poenget borte?

Jeg bruker vogna som basestasjon og luksuriøst alternativ til telt. Hele vinteren står vi fast på campingen, primært kun for å kjøre snøscooter. På sommeren er den kjekk å ha med på helgeturer, festivaler og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare meg som ikke har skjønt helt dette med campingvogn?

kan se det som en guttetur en helg, men hele familien, pleier man å dra med de og?

En annen ting er jo de som spikrer fast vogna på en plass å har den der år etter år, da er vel poenget borte?

Famelien må sjølvsagt få vera med 8) Vert jo litt vanskeleg for dei med fast vogn å få den med seg, så dei får komme utan :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om meningen vogn forsvinner eller ikke.. hmm.. Vi hadde vår Hobby Landhaus på fast plass på Asmaløy på Hvaler med fortelt og terrasse. Dette anså jeg som et rimelig og koselig alternativ til hytte ved sjøen og i maritime omgivelser. Det ble mildt sagt ett hyggelig hytte, eller rettere sagt, campingområde med blandt annet båtplass til hver og en som hadde fast plass.. Nå til dags, omlag 7-8 år siden vi hadde campingvogn, har jo vognene blitt så luksuriøse at de kan anses til å være rene hytter.. Jeg drømmer den dag idag om en ny Landhaus eller Villerby.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at 530d er en ypperlig bil å dra vogn med. Stødig som F med bakhjulstrekk og nivåregulering. Nok motorkraft til å følge trafikken og kjøre forbi uansett kurvatur og stigning. Med mindre man hekter på store flak 10-meters flak på rundt 2 tonn da. DET begynner å bli tungt å dra på. Husk at det er mye luftmotstand i disse brakkene.

Kan legge til at dieselforbruket (i følge computer) ligg på 1,4ltr/mil med vogn på 1500kg på slep med min 530DAT:-) "Flår" jo ikkje akkurat feriebudsjettet det :wink:

Pappa brukte 1,6 - 1,8 med 525 TDSa sin. Men da var det stort sett full gass hele tiden for å klare å holde 100 km /h med droget på nesten 10 m og 2 tonn :D

Stakkars motor :wink: Er det forresten nokon som har erfaring med mykje slitasje på bakdekka ved draging av vogn?

Neida... motoren er gått 370 000 km den nå, og lever enda;) Bruker ikke olje mellom oljeskiftene engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldrig sett det helt store med camping vogn jeg. vi har camping bil med 7,3L ford V8 i fronten. bmw lager jo ikke bil til å slepe 6 ton så da er det amerikansk ford som får jobben.

campingbil er jo tryggere å kjøre. og få sleng på vogna er ikke no særlig. det slipper man i bil.

når man sitter i bilen og annkommer destinasjonen i høljende regn så må man ut av bilen og springe bak til vognen og bli bløt. for så å komme inn i en kald vogn og fyre opp for å få litt varme i vogna.

i campingbil er det bare å trå inn brekket skru av motoren og gå bak i en allerede varm stue, slenge seg på sofa`n og se ut gjennom vinduet på de som springer ute i regnet for å komme fra bilen og inn i vogna så tørr som mulig.

og når man kommer til en campingplass man skal stå en liten stund så vil man gjerne stå rett. da er det av med hengerfestet og begynne å skru ned støtteben og vatre opp vogna.

vi i campingbil parkerer på ønsket sted. trykker på en knapp. så kommer de 4 hydrauliske bena ned og vatrer opp bilen uten at man trenger å anstrenge seg. er man på ferie vil man jo ikke jobbe og slite :P

også kommer de folka som skal finne på noe som er bedre med vogn enn bil da. og sier det at kjører man vogn så har man med person bilen og kan komme seg litt rundt om kring i byer man besøker mens vogna står på campingplassen.

mye verre å dra med stor campingbil inn i små byer. og pakke sammen hele bilen før man drar for så å pakke ut når man er tilbake på campingplassen. men det trengs ikke. det er mange campingbiler med stort lasterom bak som har plass til en motorsykkel eller 2. og vil man virkelig ta den helt ut er det campingbiler som har full garasje bak og som leveres med bil i garasjen.

7y3lsbolx8ihcqq7so27.jpg

vi har hatt campingbil siden jeg ble født. og jeg hadde besøkt 26 land da jeg var 18. de fleste pga campingbilen. veldig fornøyd med bil og kunne ikke tenke meg vogn. jeg ser ingen fordeler med det. bortsett fra pris da.

men det har jo ingen ting å si. man betaler gjerne litt mer for ting som er bedre :P

her er forresten bilen vår. 92 model. vi har hatt den siden den var ny i 1992. veldig flott bil. og hvor mange har vel badekar i vogna si?

fvoe2ifkyvtn9tqfk63j.jpg

bilen vår er bygget i canada. siden de har de samme værforholdene som oss her i norge er bilen også vinter isolert. den ble brukt på lillehammer til OL i 94. 32- ute og 26+ inne med litt fyring på. så triple e er absolutt å annbefale :) og nyere triple e commander blir levert med orginalt BMW utstyr. bare se på frontlyktene her :D E39 lykter

p6cnngfv4oh2ez2cc103.gif

også en liten snutt om campingvogn da :D

top gear har jo også testet ut camping vogner

del 1

del 2

del 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare meg som ikke har skjønt helt dette med campingvogn?

kan se det som en guttetur en helg, men hele familien, pleier man å dra med de og?

En annen ting er jo de som spikrer fast vogna på en plass å har den der år etter år, da er vel poenget borte?

Det at du ikke sjønner dette med campingvogn ehrnst betyr rett og slett at vi mennesker har forsjellige meninger, intresser og livssituasjoner der vi finner andre løsninger istendfor kansje sitte inne mellom 4 vegger. Økonomisk koster det svært lite iforhold til ei hytte og skulle enn bli lei plassen kan enn bare hekte på flytte til et annet sted.

Familie er ypperlig dra med seg ut i campingvogna. Her treffer enn andre mennesker utover naboer, får seg nye venner... . Aktivitets nivået kan om enn velger utvides mere enn hva gjør hjemme eller enn kan velge sitte der med grill og øl. Ofte er det kombinasjon av dette. Mange campingplasser har egne plasser for fritiditsaktiviter og fritidsområder.

Vel camping livet er ikke for alle men tror mange kansje kunne blitt overrasket av prøvd.

Sjøbuse de nye vognene er faktisk blitt godt utviklet de siste årene med tanke på understell. At du liker campingbil bedre er fint for deg. Du er velkommen til ta med skuta di på besøk til eikern til sommern. Er par døgn plasser der;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns campingbil er for pensjonister. Når jeg ser en campingbil,så ser jeg enten for meg en Tysker med fiskestang, eller overforkalka 80 åringer. Sjelden du ser ungdom eller middelaldrende familie med campingbil.

Men uansett så er det nok fordeler og ulemper med begge.Kommer vel an på hvem man spør. Hvem vet, er ikke umulig at jeg kjøper meg campingbil selv når jeg blir gammel mann ;) men for nå,,så foretrekker jeg uten tvil vogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns campingbil er for pensjonister. Når jeg ser en campingbil,så ser jeg enten for meg en Tysker med fiskestang, eller overforkalka 80 åringer. Sjelden du ser ungdom eller middelaldrende familie med campingbil.

Men uansett så er det nok fordeler og ulemper med begge.Kommer vel an på hvem man spør. Hvem vet, er ikke umulig at jeg kjøper meg campingbil selv når jeg blir gammel mann ;) men for nå,,så foretrekker jeg uten tvil vogn :)

Jeg har nok sikkert irritert meg like mye som deg når jeg ligger bak campingvogner osv, men hadde jeg hatt muligheten,- ville jeg heller brukt 2timer ekstra til gatebiltreffene for å kunne sove i vogn..

Så lenge det involverer å kjøre, så bryr jeg meg egentlig fint lite om hvilken bil- eller henger det er snakk om. Syns egentlig det er gøyest å kjøre bil når jeg nærmer meg maksvekt på lastebilen på jobb.. :wink: Og gjerne med tilhenger bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. kul tråd da :D Har ikke vogn men camping/bobil og den har vært på mange BMW treff :) Har BMW emblem på panseret og alpina skilt pynteskruer, alpina ventilhetter og BMW 02/classic kalender inni.. Bilen er en 1988 peugot J5 Swift kontiki med 2 l bensin og 5 gir.. Gått 134,000 org km og er beige og brun.. Fungerer utmerket som marked/treff/ferie og gjesterom :) Står nå på vinterlagring på en låve så bilder blir leit, men det kan jo hende andre har av den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. kul tråd da :D Har ikke vogn men camping/bobil og den har vært på mange BMW treff :) Har BMW emblem på panseret og alpina skilt pynteskruer, alpina ventilhetter og BMW 02/classic kalender inni.. Bilen er en 1988 peugot J5 Swift kontiki med 2 l bensin og 5 gir.. Gått 134,000 org km og er beige og brun.. Fungerer utmerket som marked/treff/ferie og gjesterom :) Står nå på vinterlagring på en låve så bilder blir leit, men det kan jo hende andre har av den..

Kjekk sak du har der Marianne:-).

Fant bilde av kjerra di i samlinga til space her inne. Fra vårmønstringa i våres.

0nnhniwhwtefhwy3uek0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...