Gå til innhold

Erfaring med Bilstein B6 / B8 ?


Andreas1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg monterte i desember Bilstein dempere på min E39, -like før kuldebølgen, og har ikke vært noe spesielt fornøyd med demperne foran.

På første turen opplevde jeg de som knallharde, men tenkte det kanskje kunne være kulden som påvirket. Etter nå å ha kjørt på dette oppsettet i 4 måneder og 10.000km i både varme og kuldegrader må jeg bare konstatere at de ikke mykner. Bak fungerer de fint, men fremme er det som å kjøre gokart.

Under verkstedsbesøk hos Stenshagen igår hvor jeg fikk byttet noen foringer (i bakstillingen) ble vi stående og snakke om disse demperne. Det viser seg at de er så harde foran at de ikke fjærer mer enn 3mm, og at resten av fjæringen foregår på dekkprofilen (hvilket gjør at å sette på 18" til sommeren nå er uaktuellt).

Så da lurer jeg på; Er det noen andre med samme erfaring, -evnt noen forslag til hvordan man kan utbedre dette?

Alt er montert helt 100% og ble nå inspisert av BMWs mekanikere som heller ikke finner noe feil annet enn at demperne er utrolig stive...

Oppsett;

BMW E39 525d sedan 2002 modell.

Eibach 30/25

Bilstein B6 eller B8 (same shit, different name akkurat nå... :x )

Edit; 3mm fjæring er når voksen person legger på tyngden og tar "gynge/klemme-test" av fjæringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må nok melde meg på her...

Satte Bilstein B8 på bilen min og allerede 1 år etter var bakdemperne ødelagt/lekk.

Jeg fikk beskjed om at dette mest sannsynlig var fordi jeg hadde montert de feil (skrudd dem fast før jeg satte bilen på bakken)

Vel vel, jeg kjøpte to nye bakdempere av typen B6 for 6 mnd. siden (denne gang montert etter boken!) og merker nå at bilen er blitt veldig hard og humpete bak igjen...!?

Må legge til at jeg har Eibach Pro Kit 25/30 senk på bilen også.

Ser Bilstein har kommet med B12 sett til min biltype nå, men tror det blir H&R neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bilstein Sprint både foran og bak. Fordemperne har vært litt rare til tider. Ikke helt ulikt de symptomene som du har, men ikke i samme grad. Jeg merker ikke noe unormalt når bilen er kommet opp i litt fart. Jeg har også Eibach Pro Kit, 30/25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok melde meg på her...

Satte Bilstein B8 på bilen min og allerede 1 år etter var bakdemperne ødelagt/lekk.

Jeg fikk beskjed om at dette mest sannsynlig var fordi jeg hadde montert de feil (skrudd dem fast før jeg satte bilen på bakken)

Vel vel, jeg kjøpte to nye bakdempere av typen B6 for 6 mnd. siden (denne gang montert etter boken!) og merker nå at bilen er blitt veldig hard og humpete bak igjen...!?

Må legge til at jeg har Eibach Pro Kit 25/30 senk på bilen også.

Ser Bilstein har kommet med B12 sett til min biltype nå, men tror det blir H&R neste gang...

Hva mener du her? At dempere gikk i stykker ettersom du skrudde de fast før bilen stod nede? Jeg forstod ikke helt hva det skal utgjøre? Ville krevd nye. Om den nå har forandret seg IGJEN etter kun 6 måneder ville jeg reist til forhandleren med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. er ikke same shit. Du veit vel om du har B6 eller B8? Hvordan er det med fjærene dine? Er de originale? Høres ut som en noe spesiell måte å måle på :)

Fjærene er halvannet år gamle Eibach 30/25. Har sjekket alle og det er ikke verken brudd på fjær eller lekkasje på demper.

He-he, ser den med høyden og det er ikke akkurat scientificly målt, men når voksne karer på 100kg + ikke klarer å få klemt ned bilen når du tar den gode gamle bruktbil-testen med å presse ned og gynge på hvert hjørne er det noe galt...

Bak klarer man å gynge den 2-3 cm ved å sitte å hoppe på kanten til bagasjerommet.

Foran skjer det fjæring kun på dekkprofilen.

Forskjellen på B6 og B8 er kun lengden på den greia som går ut og inn, og siden det ikke senker mer enn 30 har det ingen betydning.

Grunnen til at jeg ikke vet sikkert er at da jeg kjøpte dem sa jeg at jeg skulle ha bra Bilstein-dempere og fikk utlevert noen gule Bilsteindempere som jeg la bak i bilen og der lå de til jeg fikk levert den inn for å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Høres noe stivt ut. Hvordan var dette med de gamle demperene? Eller ble dempere og fjærer montert samtidig?

Det ble montert i to omganger. Først fjærer inkludert de gummigreiene den ligger an på, og nå sist alle demperne inkludert alle gummisakene som man kan bytte samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Høres noe stivt ut. Hvordan var dette med de gamle demperene? Eller ble dempere og fjærer montert samtidig?

Glemte å svare på første halvdel av spørsmålet;

Det var kjempebra med de originale, gamle demperne så lenge det varte, men de ble nok veldig mye fortere slitt siden de plutselig skulle virke i et annet område enn hva de var slitt seg til i.

Akkurat nå, -og fra fire måneder bakover i tid, synes jeg Bilstein er noe skikkelig svineri. Det rare er at demperne bak er akkurat perfekte, mens de foran som sagt er knallharde. De sitter ikke fast heller, så det er bare det at de er skikkelig skikkelig harde :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du her? At dempere gikk i stykker ettersom du skrudde de fast før bilen stod nede? Jeg forstod ikke helt hva det skal utgjøre? Ville krevd nye. Om den nå har forandret seg IGJEN etter kun 6 måneder ville jeg reist til forhandleren med en gang.

Jeg sa det samme som deg til forhandleren, men sånn var det visst. Problemet mitt var at jeg hadde kjøpt B8 settet i USA og policyen til Bilstein er at ødelagte demperne sendes i retur til der de er kjøpt før man får nye og frakten (begge veier) måtte jeg stå for så det hadde ikke svart seg prismessig.

Nå skal jeg først bytte alle de 5 foringene på hver side av bilen bak for å utelukke at det kan være det før jeg går til forhandleren (her i Norge denne gangen) med disse B6 demperne.

@ Tele; Hvordan merket du at de var ødelagt? Ble de steinharde eller kjempemyke med svosje-lyd?

Det virket som de ble steinharde, jeg prøvde aldri "jynge-testen" på bilen men kunne se at de var begynt å lekke olje og bilen ble veldig "humpete" bak på vanlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres snodig ut! Jeg har fullt sett til e61 som jeg skal montere nå sammen med m pakka.. Dette er B8. Blir spennende å se hvordan de oppfører seg. Hvis det kommer noe olje ut av disse før det har gått et halvt år så er det rett ut og i trynet på forhandler. Det er helt klart. Nå skal det sies at det er jo ikke forhandler sin skyld heller, men de må jo stå for det de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så er bilstein noe, om ikke det beste, som finnes..

men, jeg har faktisk opplevd en e39 med samme feil som på din.. demperne gir seg så og si ikke i det hele tatt.. ser at om jeg løfter bilen på bukk, og setter den ned igjen, så fjærer den normalt de 2-3 første gangene, så er de helt stive igjen. ser ikke noe som skal være feilmontert her heller.

og som du sa, b6 og b8 er samme demperne, bare lengden som er forskjellig.

til han som fikk de ødelagt bak, om en ikke strammer i "normal lage" så vil du ødelegge foringene på demperne, ikke selve demperne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis-om-atte dersom-atte Bilsteindemperne mine er gåene så har de isåfall vært det siden dag ên, og da skal jeg love det IKKE blir Bilstein igjen.

Da blir det isåfall originale M-sport dempere istedet, produsert av Sachs, påmontert av Stenshagen.

Underlig at det er flere med nøyaktig samme oppsettet som jeg har som har samme erfaring som meg med Bilstein... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er defekte, er ikke tvil om det. Og ja, det er sånn med en gang, da dette antagelig er en produksjonsfeil

synd du ikke vil bruke bilstein igjen. Det er utvilsom noe av eller det flotteste du får.

Men dette er jo uansett en garanti og eller reklamasjonssak?

jeg har brukt bilstein på mange biler, har kun skjedd en gang på e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...