Gå til innhold

Erfaring med Bilstein B6 / B8 ?


Andreas1
 Share

Anbefalte innlegg

Til han som fikk de ødelagt bak, om en ikke strammer i "normal lage" så vil du ødelegge foringene på demperne, ikke selve demperne..

Stemmer det, så demperne ble strammet med 22Nm på topp mutteren og 100Nm (med Loctite) på den nedre mutteren.

Men som sagt så gjorde jeg dette mens bilen var jekket opp første gangen, nå sist strammet jeg etter at bilen stod på hjulene.

Her er monteringsmanualen for B8 bakdempere til div. bmw'er:

http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/220 ... 132A00.PDF

Når dette "stod på som værst" snakket jeg med hovedimpotøren for Bilstein i Norge (AutoTrio) og han kunne fortelle at dette fenomenet/feilen er noe som henger igjen helt fra E36 modellen på bakdemperne til Bilstein.

"...Gjøres ikke monteringen riktig spises demperne opp..."

Men denne gangen gjorde jeg det helt etter boken så hvis demperne er ødelagt igjen blir det som sagt H&R neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tok hjulskift i dag, og da ble det bekreftet for min del: Fordemperne er gåen. De lekker olje. Og disse demperne er gått ca 15000km. De begynte å oppføre seg rart allerede etter 6-7000km. Det som er litt snodig er at bilen er stivere enn noen gang. Trodde symptomer på ødelagte dempere var motsatt jeg.

Begynner å lure litt på Bilstein nå. De har jo alltid hatt skuddsikker kvalitet før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet også til Bilstein B8 dempere i mai i fjor. På Eu-kontroll for noen uker siden fikk jeg feil på høyre bakdemper som det lakk olje fra. Kan jo tyde på at kvaliteten på Bilsteindemperene ikke er helt på topp siden det er mange som sliter med at de ryker ganske fort? Jeg har Eibach fjærer som senker 50/30 og jeg er fornøyd med stivheten på oppsettet, men siden det er mange som sliter så kommer jeg nok til å prøve noe annet på neste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstein B8 er vel beregnet på biler med senkefjærer. Kan fjærene dine ha blitt presset så hardt i sammen at fjærene knapt beveger seg? Eller har du senkesett på din E39?

Jeg fikk spesiallaget fjærer bak til min E32. De ble noen cm for høye og litt for harde. Med mine godt 100 kg var det så vidt at bilen sank ned da jeg satte meg på kanten av bagasjerommet. Men bilen hadde likevel topp komfort med Bilstein demperne. Det var vel B6 jeg hadde(sport) til fjærer uten mye senk.

Jeg har stort sett veldig gode erfaringer med Bilstein.

Har kjørt med B6 dempere på min E32 i mange år. Veldig bra komfort samtidig som bilen har supert veigrep. Men opplevde og at dempere var lekk. Demperen slo skikkelig hardt nedi en gang jeg kjørte fort over vei med mye telehiv. Og fikk også lekk på en demper bak. Den fikk jeg ny igjen på garantien.

Kjøpte en gang Sachs gass dempere til min E32. Det var altfor myke og elendige dempere. De ble kjørt på bare et par uker. Ble brukt sammen med altfor myke M-tech fjærer. En skikkelig dårlig kombinasjon. Og ble erstattet av Bilstein + originale fjærer som var mange klasser bedre. Men dette er ca 13 år siden. Kanskje ting har forandret seg?

Jeg satte også B8 dempere på en E36 325 som jeg solgte.Eibach stab.stag var det også montert. Komforten var skikkelig bra. Var utrolig overrasket. Og et supert veigrep. Jeg var superfornøyd. Og har montert nye B8 dempere som skal på en E36 328 Touring som jeg holder på med nå. Men mine B8 dempere framme er fra et restlager og passe biler fra til 06.92 tror jeg det var. Men bruker en topplagerne fra tidlig årgang passer demperne og nyere E36. De er helt nye og like dem som ble montert på 325en. Det fulgte med nye Eibach fjærer med B8 demperne framme. Og har fått tak i nye fjærer bak til Touring med B8 dempere, og regner med at dette vil bli helt supert å kjøre med. Ser skikkelig fram til å prøve bilen med dette oppsettet.

Jeg er veldig begeistret for kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper som jeg får med Bilstein demperne. Venter på pent brukte B6 dempere som skal monteres på E34 540 Touring prosjekt. Så Bilstein er alltid første valget for meg.

Men en bekjent av meg som har lang erfaring mener at Bilstein ikke er samme kvalitetsdempere som før. Han har 20 år gamle dempere som er nesten så gode som nye. Og så erfarer han at nye dempere kan gå lekk etter kort tid.

Så er spent på hvordan bilene oppfører seg med Bilstein demperne og holdbarheten.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en bekjent av meg som har lang erfaring mener at Bilstein ikke er samme kvalitetsdempere som før. Han har 20 år gamle dempere som er nesten så gode som nye. Og så erfarer han at nye dempere kan gå lekk etter kort tid.

Så er spent på hvordan bilene oppfører seg med Bilstein demperne og holdbarheten.

Helt enig med kameraten din!

Å følge monterings innstruksen ser heller ikke ut til å hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser ut som du har en bulk i demperen?

Det ser bare slik ut p.g.a. veistøv og olje som har rent nedover demperen.

Fikk nye dempere av Gs og byttet de i går kveld.

Alt ble gjort slik instruksjonene sier, montert på bilen mens den står på bakken, brukt momentnøkkel oppe (22Nm) og nede (100Nm med Loctite)

Overhalte til og med boltene (og gjengene i bærearmen/svingarmen) som går gjennom demperen i bunn med gjengesnitt og gjengetapp (M12x1,5) hadde også på litt grease i hullet der bolten går gjennom demperen slik at den ikke skal kunne sitte seg fast og demperen kan bevege seg "fritt" rundt bolten...!

Håper de holder lenger en 6mnd. denne gang...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at du fikk nye.

synd med lekkasje.. kan ikke si at jeg ser noen umiddelbar årsak til problemet.. forøvrig så skal ikke demperene (godset innerst i foringen) bevege seg fritt rundt bolten. men samma det.. synd at du skal ha sånn uflaks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skifta den ene bakdemperen min for noen uker siden pga lekasje på demper som ga feil på eu-kontroll. I dag da jeg bytta til sommerdekk så ser jeg F#%n meg at det har rent olje nedover demperen og da regner jeg med at demperen er gåen igjen. Skal ta meg en telefon til Koed på mandag å høre hva de har å si til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...