Gå til innhold

Fjerne rust


faltro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger noen gode råd/fremgangsmåte på hvordan jeg skal best få vekk rusten på min bil.

Det er snakk om 1 hjulbue og 2 dører (nede i hjørnet)

Har surfet litt på nettet, men det er mange forskjellige løsninger her.

Har forstått det sånd at det beste er og sandblåse, og har funnet en grei liten sak i katalogen til Biltema.

Noen som som snakker om Syrevask for og få det helt reint.

Trenger gode råd her, da jeg ikke har gjort dette før.

Mvh

Trond fra BERGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandblåsing er nok det beste. også må syregrunning til etter det har jeg forstått.

Har samme problem som deg, valgte å levere bilen til lakkerer for å fikse det.

Det blir som oftest litt dyrt pga. de må alltid lakkere opp til lista eller linja oppom hjubuen bak!

Viss du skal gjøre det selv så er det bare å sandblåse ;)

Den biltema sandblåseren er sikkert grei nok til den jobben der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sandblåseren funker ikke til annet enn punkt sandblåsing. I tillegg legger sanden seg OVERALT, og du klarer så godt som å aldri bli kvitt alt hvis du ikke plastrer og gjør ting heelt etter boken. Det er ikke særlig digg med sand mellom bremsekalipper og skiver++ Jeg ville vært på den sikre siden og pusset med stålbørste på drillen på lav hastighet. Det tar noe lengre tid enn å slipe med "flapdisk" eller vanlig slipeskive, men perfeksjonistene skal ha det til at temperaturen dette gir, lukker rustporene slik at det egentlig vil finnes rust i metallet selvom overflaten ser helt rustfri ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se kilden din på at enkomponent ikke er tett.. Fakta er at de fleste grunninger man kjøper på sprayboks trekker vann, så sånnsett har du rett, men hva betyr det når du skal ha lakk oppå?

Ellers lurer jeg også på hvorfor stålbørste ikke er godt nok? Hva er vitsen med stålbørste når han likevel skal sandblåse? Fylle coupeen og alle dets kriker og kroker med sand? Stålbørste ER godt nok med tanke på hvilken ulempe sandblåsing egentlig er.. På tomme karosseri og enkle deler vil nok sandblåsing være bra, men det er ikke bare bare å fjerne sandkorn fra diverse plasser som er vanskelig å komme til, samt plasser som er satt inn med fett osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se kilden din på at enkomponent ikke er tett.. Fakta er at de fleste grunninger man kjøper på sprayboks trekker vann, så sånnsett har du rett, men hva betyr det når du skal ha lakk oppå?

Ellers lurer jeg også på hvorfor stålbørste ikke er godt nok? Hva er vitsen med stålbørste når han likevel skal sandblåse? Fylle coupeen og alle dets kriker og kroker med sand? Stålbørste ER godt nok med tanke på hvilken ulempe sandblåsing egentlig er.. På tomme karosseri og enkle deler vil nok sandblåsing være bra, men det er ikke bare bare å fjerne sandkorn fra diverse plasser som er vanskelig å komme til, samt plasser som er satt inn med fett osv..

Dette er bare anbefaling og hva jeg selv gjør for å fikse rust og hva jeg anbefaler.

Jeg er ikke interessert i å ha en lang diskusjon, bare dele erfaringen min.

Visst du skal bruke enkomponent lakk bør du tokomponent grunning for å få det tett.

Epoxy grunning skal ikke trekke vann siden det er den grunningen mange bilprodusenter bruker på ting som ikke blir lakket.

Eks insiden av en forskjerm.

Stålbørste er selvfølgelig bra, men om det er bra nok kan diskuteres.

Er nok en grunn til at karosseri verksteded bruker å sanblåse.

Grunnen til det er lurt å bruke stålbørste først er for å få vekk lakk, rust og diverse annen drit så du skal slippe å stå å sanblåse i evigheter for å få rent stål.

Jeg anbefaler å kjøpe punktsanblåser med støvsuger eller en form for retur for å ikke fylle hele bilen med sand. Visst ikke kan du ha en tykk hanske som du holder rundt blåsespissen på sandblåseren mens du skyter. Da spruter ikke det overalt.

Både biltemas og julas punktsanblåsere vil jeg fraråde å kjøpe, har prøvd begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tuttifrutti sier, enkomponent er ikke godt nok i lengden.!

Og punktsandblåser med avsug funker flott til smårust. Funker uten avsug og hvis man bare tenker seg om :)

Ser du bor i bergen, du kan jo sende en PM hvis du er interessert i få noen til å se på det ;)

Mvh. Biloppretteren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...