Gå til innhold

StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

:lol: Nei det skal være visst. Eller, har vel aldri vært helt god :P

 

Men helt seriøst, jeg var aldri en eneste gang innom Heliporten på rånetreff. Ei heller Mekjarvik, eller Kvadrat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen er så flinke å lage reisebrev kan jeg snike inn litt hva jeg har gående og som prioriteres langt over bil om dagene. Noen har sikkert fått med seg at jeg kjøpte meg en liten eiendom i høst. 

Tanken har lenge vært å få meg en enebolig med garasje og det hele. Så har jeg også hatt lyst til å ha noe å henge fingrene i på fritiden. Jeg fant da denne flotte eiendommen som jeg falt for. Flott opparbeidet hage, rolig og landlig, dobbel garasje og ikke minst panoramautsikt med utsikt over havet. Og et hus som trengte en del TLC men som i grunnen var beboelig.

Jeg (med enormt god hjelp fra min far) renoverer da dette selv. Så da blir det de typiske 3 Tene. Ting Tar Tid :whistle:

Huset er fra 1960 på ca. 200m2 med ett mål tomt og en dobbel garasje fra 1985 på 66m2 fordelt på to etasjer. Ikke direkte funkishus men har masse planer for å oppdatere det litt :P 

Nå prioriteres det innvendige først. Kledning, tak garasjer etc. skal tas senere. 

Alt elektrisk og VVS skal nytt, så her må jeg selvsagt inn med fagfolk. Jeg har fått lov til å legge opp alt av rør og punkter til det elektriske, så kommer de inn og tar koblingsbiten når jeg er ferdig. 

 

35448398584_236e00548e_h.jpg

34358817336_0b57d7dd83_h.jpg

 

Ting åpenbarte seg fort og svaret ble bytte av absolutt all isolasjon i hele huset. Planen var egentlig å fore ut for å etterisolere, men her var det bare å finne sag, slegge og kubein. Mus og rotter har storkost seg her. Har vel funnet 8 hull i vegger. Og kommer nok til å finne mer. 

35448401594_2d128d10d1_h.jpg

Nytt og større bad måtte til :) Slo sammen gamle badet som sikkert var 4m2 med gamle inngangen og endte opp med 9,8m2 

35448402794_605682271e_h.jpg

 

Revet alle vegger, tak og gulv.

35448399344_6005c93011_h.jpg

Ny isolasjon mellom etasje, nytt gulv og stendret opp til nye og tykkere vegger. Flaks at taket er selvbærende :P

36149307841_8b2e5bc08a_h.jpg

Veldig tørt og fint på kryploftet. Var vel det som var i best stand i hele huset.

36115252592_04edbde8b4_h.jpg

 

På første bildet her i posten så ser man en dør bak F30en. Veggen der er satt opp for å dekke gammel garasje. Her skal jeg ha ny hovedinngang da den gamle ble integrert i det nye badet. Pluss at gamle garasjen ikke var brukt til noe vettugt. 

Men var ikke helt fornøyd med takhøyde på 210cm. Så da var det å finne noen som kunne gjøre noe med det. Senkes slik at ny høyde blir 240cm etter ferdig gulv og tak. Pluss kappe hull til trappen innerst i rommet.

35448400694_f1c313002b_h.jpg

35448397734_a6c6bcaac2_h.jpg

 

Måtte til med trapp utenfor også. Drens rundt det som er nedsenket er lagt. Enda litt usikker på om jeg skal senke gulvet i resten av kjelleren. Er strengt tatt ikke nødvendig da det kun blir ekstra soverom, bad og vaskerom samt etterhvert en liten hjemmekino.

35448399824_12a134a84c_h.jpg

Og slik ble resultatet. Kledningen her er provisorisk da huset skal få ny liggende kledning etterhvert.

35448399004_cd6880ccba_h.jpg

35477118013_ca07786bc2_h.jpg

Fikk også lov å legge varmekablene selv både i hovedinngangen og badet.

Her fra badet etter det kjedsomme stipsemaratonet...

36115277802_e393634035_h.jpg

 

Bad ferdig med membran og klart til fliselegging. Dette gjør en bekjent av meg som driver murerfirma. Så dette blir det selvsagt papirer på. Veldig viktig å ha ting på G. Har enormt med bilder for å dokumentere arbeidet. Hver en kvittering blir kopiert, scannet og arkivert i papirform og digitalt. Når jeg har kommet meg inn og fått kontoret opp og gå blir det å legge inn alt i Excel for full oversikt.


35448398274_f5d462d4bf_h.jpg

 

Ett av de beste verktøyene jeg har kjøpt inn sammen med min kjære Makita skrumaskin til gips:P

36115246702_5637988481_h.jpg

 

Nytt Sikringsskap flyttes ned og det har blitt lagt klart rør til den dagen jeg skal få inntakskabel til strøm lagt ned i bakken. Det gamle står oppe midt i huset. Det nye skal huse sikkert 3 ganger så mange kurser pluss bredbånd. 

35448394984_d6e002d08a_h.jpg

 

Holder nå på med hovedinngangen. Her vil det komme trapp opp til hovedetasjen.

35448399654_64a1e878d6_h.jpg

 

Pillet ut et ok halvstort vindu fra den gamle inngangen. Dette hadde jeg lyst å bruke igjen og da er det jo naturlig å ha det i den nye inngangen inn mot lagringsgarasjen Z4en skal stå i :P Den vil selvsagt etterhvert bli isolert, kledd og satt med snasen belysning :wub: 

36149300461_e0b7187acb_h.jpg

36149303741_4133d77568_h.jpg

 

Så her er altså ståa pr dags dato. 

Ett rom er ferdig malt og venter bare på parketten samt det elektriske.

35448401904_9581c24899_h.jpg

36115278692_6427a34caf_h.jpg

 

Dette tar utrolig lang tid. Først måtte vi bremse opp siden jeg gikk til sak pga. den ekstreme mengden ekskrement etter rotter/mus. Men siden det var nevnt såvidt i egenerklæringen at det nok kanskje hadde vært gnagere på besøk kom jeg ingen vei. Greit nok at det er på landet og man må forvente litt, men den mengden hadde jeg ikke ventet...

Så skal jeg jo selvfølgelig ha alt listefritt utenom mellom gulv og vegg. Og for en som aldri har renovert før og er perfeksjonist til fingerspissene så tar det tid ja. Perfeksjonsimen ahr jeg arvet etter min far, så da har vi to som bruker god tid her :P 

Så nå har jeg satt deadline på meg selv at jeg skal ha flyttet inn innen utgangen av august. Så en drøy måned skal bad og soverom være klart. Eh....

Gleder meg til at jeg en vakker dag får begynne å lage garasjene trivelige... 

Så det kan vel kanskje forstås at jeg ikke har så mye tid til bil og slikt :P

 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg meg igjen i! (Nå har er jeg bare ferdig med 1/2 huset) Imponert over hvor mye du har gjort på kort tid! Slike prosjekter kan tære på både motivasjon og energi. 

Likte spesielt godt "Z4 vinduet", dette er en morsom detalj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fxslin skrev:

Dette kjenner jeg meg igjen i! (Nå har er jeg bare ferdig med 1/2 huset) Imponert over hvor mye du har gjort på kort tid! Slike prosjekter kan tære på både motivasjon og energi. 

Likte spesielt godt "Z4 vinduet", dette er en morsom detalj!

Takk for det :)

Hehe. Jeg er litt motsatt. Se hvor lite vi har fått til på hele 8 måneder :P Hadde ikke sett for meg at det skulle ta så lang tid som det har gjort selv om det har blitt mye merarbeid. Jeg har liksom en smule lyst til å flytte inn nå. Tar litt på å flytte inn på gamlerommet sitt igjen kjenner jeg nå. Heldigvis er det stort rom med eget bad.

Har enda ikke fått knekken heldigvis. Synes enda det er givende. Men det er nok kanskje grunnet jeg ikke har fått kommet meg inn enda. Har jo et stort mål jeg jobber mot. Pluss det er jo kjekt å bygge ting :)  Og ikke minst så er det verken kvinnfolk eller barn som maser at jeg må bli ferdig. 

Nå skal det sies at halve hovedetasjen enda står urørt. Stue og kjøkken har vi ikke begynt på enda. Her skal også alt skrelles til stenderverket. Både gulv, vegger og tak. Men det som er greit er at det ikke skal opp noen nye innervegger. Alt blir ett stort rom. Så det burde gå litt fortere. Gleder meg til jeg skal montere det nye kjøkkenet som har ligget flatpakket i garasjen siden mars :P

Ja blir spennende å se hvordan det blir med vinduet. Ideelt sett skulle det stått litt lengre til venstre. Men det sto et lite vindu der fra før. 

 

8 timer siden, awt skrev:

Ja, det er uten tvil et imponerende arbeid du legger i huset. Det blir jo praktisk talt et nytt hus. :)

 

Blir nesten litt imponert av meg selv til tider :P At jeg både får det til og at jeg ikke har blitt lei enda. Pussing av sparkel er ikke akkurat det jeg roper hurra over nå. 

Når alt er ferdig blir det kun grunnmur, gulvbjelker, stenderverk og takstoler som er fra byggeår. Til og med pipen skal rives når stuen skal bygges ut om noen år. Skal inn med stålpipe da. Har ikke råd til å ta det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vanvittig bra ut dette Stig, beundrer pågangsmotet ditt, og arbeidet som legges ned i detaljene! Kjenner meg igjen i det du sier om perfeksjonisme - det tar som oftest litt lengre tid for oss :P  

Vi tenker å gjøre noe i samme duren en gang - slike typiske "husbankhus" kan bli skikkelig kule med glass i hele fronten i 2.etg og med litt funkispåbygg i rette stilen som bryter nok med den eksisterende stilen.

Og: fortsett gjerne med slike oppdateringer, interessant å kunne plukke opp litt tips og triks :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sandersander skrev:

Kul oppdatering. Så ut som en skikkelig fin hage på det ene bildet der!

Kjekt at det ikke bare er bil som er interessant for folk her inne:P Kan gjerne oppdatere innimellom om folk er nysgjerrige. Regner med det er mest spennende med slike garasjeoppdateringer. Men det kan vi ta om noen år :lol:

Hagen er helt super. Litt mye å henge fingrene i, så her skal jeg forenkle litt i løpet av neste år regner jeg med. 

36175115051_f95e5f8bb9_b.jpg

36268443196_793e2515ca_b.jpg

36175115341_76905fd517_b.jpg

Drivhus med druer, druer ute, eple- og plommetre, bærbusker og sykt mye annet av busker og vekster. 

Ja det glemte jeg. Jeg har jo kjerring i heimen allerede. El-sauen Gerda holder styr på plenen. 

36175220731_c06b150e84_h.jpg

36175221791_6a183a5fec_h.jpg

 

Sinnsykt kult med druer da. Men tror ikke det er særlig søte og spiselige druer. Mener de nok er bedre til å sette litt vin på. Har absolutt ingen planer om det da. Men gøy å følge med på utviklingen.

35915232320_2fe207c9e5_h.jpg

Men drivhuset blir nok fjernet til fordel for en bod som skal huse litt diverse. 

 

38 minutter siden, papertiger skrev:

Ser vanvittig bra ut dette Stig, beundrer pågangsmotet ditt, og arbeidet som legges ned i detaljene! Kjenner meg igjen i det du sier om perfeksjonisme - det tar som oftest litt lengre tid for oss :P  

Vi tenker å gjøre noe i samme duren en gang - slike typiske "husbankhus" kan bli skikkelig kule med glass i hele fronten i 2.etg og med litt funkispåbygg i rette stilen som bryter nok med den eksisterende stilen.

Og: fortsett gjerne med slike oppdateringer, interessant å kunne plukke opp litt tips og triks :D 

Er jo kjekt å se hvordan det kommer seg dag etter dag. Akkurat sparkling og pussing er ikke så kjekt men når malingspannet sprettes øker spenningen :D

Planen etterhvert er å rive glasstueutbygget oppe og bygge ut stuen med et saftig vindu eller to i fronten. Da skal også taket tas. Så her må jeg klekke ut noe som kan gjøre utseende til mer moderne. Kledningen skal byttes til liggende og kanskje med spor for et mer moderne preg. Så har jeg nettopp fått det for meg å bygge inn og integrere takrennene i utstikket. Rekkverk på terrasse blir kanskje byttet ut med glass. 

  

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sånne ting brukes det mye av for tiden. Heldigvis ikke på bil :P

36380922174_2f1adbd4ac_h.jpg

 

Skjedd litt til i kåken. Så begynner å nærme seg innflytting.

Gangen er nesten klart til maling av tak og vegger. Flisene kom på plass i går kveld. Nå kan jeg endelig få bestilt meg trapp.

36380921924_573e4f546c_h.jpg

36380920944_c2230089ae_h.jpg

36380921684_81ed6e9cce_h.jpg

36820332590_b57d28af32_h.jpg

 

Og badet er helt ferdig fliselagt. Så da er det for oss å montere opp møbler og så tilkalle rørleggeren.

37218138465_8e31010c1f_h.jpg

37218138315_575f5b5c79_h.jpg

36820332790_de5da6990d_h.jpg

 

Har faktisk fått anledning til å gjøre litt med bilene også. Fikk tatt begge innvendig i går kveld. I kveld blir det full vask utvendig av begge.

37075436141_fdf7a01bf9_h.jpg

37075437511_f223015aec_h.jpg

37075436181_5b32eb5b0c_h.jpg

37075437021_98f77b9c92_h.jpg

 

Til helgen blir det Campingtreff! :D Vi i BMW CCN Rogaland samarbeider med Opelklubben om å lage et rent sosialt treff på kryss av bilmerker. https://www.facebook.com/events/116607399060627
Så har du en BMW eller Opel, møt opp :) Du trenger ikke være medlem i noen av klubbene en gang 

 

 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Blitt noen timer i huset i det siste skjønner jeg. 

Ser også ut til at det kommer seg veldig nå og det ting går imot slutten for noen av del prosjektene i prosjektet?

Men et meget viktig spørsmål: er garasjen klar for å vintre lagre Z4 eller er den et "klassisk" lager for husprosjektet? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • StigJ changed the title to StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...