Gå til innhold

DIY; oljebytte og flushing av automatkasse E39


Bmw 523iat
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det Øyvind :) Godt diy min blir brukt :D

Bør være samme prinsipp, du finner fort ut hva som er ut og inn av oljekjøler når du starter bilen med gjennomsiktige slanger koplet ut av oljekjøler.

Lurt å begynne med begge slangene ned til en tom 25 liters kanne, da vil du se hvilken av slangene som er utløp og innløp.

Tør ikke si om det er samme prosedyre på e61 med tanke på nivå osv... men bør være mulig å hente ut info på nettet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Øyvind :) Godt diy min blir brukt :D

Bør være samme prinsipp, du finner fort ut hva som er ut og inn av oljekjøler når du starter bilen med gjennomsiktige slanger koplet ut av oljekjøler.

Lurt å begynne med begge slangene ned til en tom 25 liters kanne, da vil du se hvilken av slangene som er utløp og innløp.

Tør ikke si om det er samme prosedyre på e61 med tanke på nivå osv... men bør være mulig å hente ut info på nettet.

Lykke til!

Nå har jeg flushet girkassen på min bil med din DIY som utgangspunkt. Det som jeg fant ut ganske fort var at; girkassen selv ikke sugde inn den nye olja, den bare pumpet ut den gamle... :?: Jeg måtte pumpe inn den nye med Biltema-pumpe...

Jeg prøvde å ha kanna med den nye olja høyt over girkasse, for å få fin trykk sløyfe som du skriver, men det hjalp ikke...

Mulig jeg gjorde noe feil jeg vet ikke, nå er jo dette en litt annen girkasse(GA6HP26Z) men, prinsippet med oljepumpa i girkassen skulle jo være den samme... :?:

Skal ikke skrive så alt for mye om E60/E61 i denne tråden, men til alle dere med en sånn bil:

Jeg skal prøve å lage en liten DIY på dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. tror du misforsto litt, skriver i diy at retur oljeslange fra gearkasse kan legges slik at den har fall ned mot tom beholder, slik at oljepumpen pumper oljen ut med jevnere flow.

Er helt riktig at du må pumpe oljen inn med håndpumpe eller el.oljepumpe får kjøpt hos biltema, står forøvrig i min DIY.... Bra det var velykket iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:) oljepumpen i gearkassen sørger for at den suger til seg ny olje og kvitter seg med gammel olje.

Men du må ha en oljepumpe fra biltema til å fylle opp det man mangler i gearkassen etter bunpannen er nede og filteret byttet.

Mvh

Mulig jeg har sett meg blind på akkurat det du skriver her... men du skriver i alle fall her at girkassen suger til seg ny olje...

:?:

Vel, vel, kjempefin DIY, jeg fant i alle fall ut at jeg måtte pumpe inn ny selv... du kan jo presisere det i den så blir den enda bedre! :)

Det gikk egentlig veldig fint(det er veldig trangt på E60/E61 for å få komme til å koble fra oljerør til kjøleren/varmeveksleren!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette var på en E39, men jeg har en e36.. Kjøpte bilen med problemer med automatkassen.. Vet dere om det er samme opplegget på e36?

Det er en 325 ia 91-model..

Problemet med kassa er at den henger seg veldig opp i tredje giret, ruser seg veldig, og Olja er helt brun selvom jeg har byttet filter og olje en gang. Kan flushing hjelpe på bilen min, eller må jeg bytte hele kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Spørs hvilken kasse du har, har du ZF 5HP19 som jeg har, skal du ha Esso lt 71141. TIPS: denne olja får du på MECA, men den er erstattet med en Mobil olje, som er merket med LT 71141. Når de ser på Essoolja, står det et overgangsnummer.

http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... Type_ID=12

Her har du en oversikt, den er beregnet for Amreikansk marked, så mest større motorer, men mulig du finner kassa di der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjørte ca 5000km med kassen før jeg solgte bilen min, må si at jeg er mektig imponert over royal purple max atf life oljen, giret silkemykt omtrent som ny med denne oljen, tross høy km på 290000km!

Vil absolutt anbefale denne oljen, koster omtrent det samme som original oljen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Dette var på en E39, men jeg har en e36.. Kjøpte bilen med problemer med automatkassen.. Vet dere om det er samme opplegget på e36?

Det er en 325 ia 91-model..

Problemet med kassa er at den henger seg veldig opp i tredje giret, ruser seg veldig, og Olja er helt brun selvom jeg har byttet filter og olje en gang. Kan flushing hjelpe på bilen min, eller må jeg bytte hele kassen?

Hei.

Ja, det er bare å bruge Denne DIY guide til e36 også.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e39 er kjørt 247k, så jeg burde skifte olje. I hvert all hvis jeg skal ha henger på.

Når man flusher. Er det ikke fare for at gammel "avleiring", flak ol kan løsne å tette filter etc?

Mener å ha lest noe om det en gang.

Bra DIY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenni:

Når man flusher er det først og fremst for å bytte ut all olje i gearkasse, isteden for halvparten som er mer vanlig hvis man bare bytter oljen i bunnpannen.

En liten bonus er at det kommer avleiringer også ut, samtidig som man kjører igjennom ny olje til den har samme farge i andre enden av kassen.

På min måtte det rundt 15l olje igjennom systemet før oljen som kom ut i andre enden var like ren som den nye oljen jeg kjørte inn , til tross for at gearkassen ikke rommer mer enn 10-12l.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...