Gå til innhold

DIY utskifting av hjullager BAK e39


Trollet_
 Share

Anbefalte innlegg

Har skiftet begge hjullager bak på min e39, en 2000 530dat i mitt tilfelle, men vil tro det ser rimelig likt ut på alle.

Fant ikke noe DIY tråd på dette, så tengte jeg skulle lage en sånn at de som planlegger og gjøre jobben slipper og grøvvle 3 kvelder som jeg gjorde på høyresiden. Venstresiden som jeg tok etterpå tok 2-3 timer :)

Skiftet ikke bremseskjold da det gikk meg hus forbi i bestillinga hos koed, men dette kan være lurt og gjøre da de etter 200 000 km er rimelig preget av rust.

Drivakselmutteren skal også egentlig skiftes, vet ikke hvor jeg var når jeg bestillte men gikk i glemmeboka...

Fikk låne meg garasje hos en kamerat, kjekkt :D

8aziqhrgt9qog1ro3ilr.jpg

Viktig med Radio :mrgreen:

rp7y6tf7hng05kg8o73s.jpg

Jekk opp bilen og sett en bukk under, gjerne to bukker og sleng hjulet under en kanal så du slipper og bli flat. du må nemmelig under bilen...

cj18wd7y9umtc0k8cai8.jpg

Slå ut hakkene som låser splines-mutteren, brukte en liten meisel.

vtscem8bmsxtfsngxadi.jpg

slik skal det se ut...

2ebhfnxdfpprshkwzpsm.jpg

Dra så til håndbrekket og sett bilen i et gir/Park.

et8y1mej7kc6ofq6k7xb.jpg

skru så ut Splines-mutteren som er en 36mm 12kant, sitter den fast? SÅ TA I DA VEL, brukte en latmannsarm ifra biltema :applause:

h1el9tvm8gp6jgpt28vz.jpg

Skru så løs øverste bolten som holder bremse-calipteren på plass, brukte to fastnøkkler etter hverandre for og få tilstrekkelig moment...

8bu501laqv3xorjxkxxo.jpg

Så nederste, på samme viset. hekt så av calipteren og heng den i fjæra med en strips, iværfall ikke la den henge etter bremseslangen...

VIGKTIG: IKKE trø på bremsa nå, da må du presse cylinderen tilbake før du får den på igjenn.

xj9t3chnaid613rx0j6p.jpg

Skru så ut holdeskruen som holder skiva på plass...

0z8uw3mei527wr9cwf6n.jpg

Ta så ned håndbrekket for at ikke bremseskoene skal holde igjenn skiva.

mkhwre6bexgtycl1lps6.jpg

Ta så av skiva.

ilcgwduw7xui6a1thcya.jpg

Skru så løs skruene som fester drivakslinga til kardangen, brukte her en 1/2" pipe med utvendig torx og ødela hodet på ene skruen da de sitter litt og belgen kommer i veien for 1/2", var mekonomen og kjøpte et sett 3/8" som jeg skulle bruke på venstresiden... men brukte heller en fastnøkkel med utvendig torx ifra biltema som gjorde jobben best, E12 tror jeg den heter.

425y8gbdtuia6wx5kn9y.jpg

jekk opp navet&/opphenget for at det skal bli plass i mellom nedre "bærearm?" og "spindelen?" (som hjullageret er skrudd i), slå så ut splinsen med en stor hammer, bedre og slå et par ganger hardt enn mange ganger svakt med liten hammer for så og ødelegge gjengene, brukte en forlenger til og slå den helt igjennom, tok så ut drivakslinga. Kan også sette mutteren litt på for og være helt sikker på at du bevarer gjengene på drivakslina.

b7m3i1kwpqgvt8ab7gy6.jpg

Hvis du legger deg under bilen ser det da slik ut ifra baksiden, skruene som holder hjullageret fast er de fire i hvert hjørne, utvendig torx i størrelse E14, brukte 3/8" fra undersiden med en overgang til 1/2" og latmannsarma for og løsne de, skrudde de helt ut med skralle og liten forlenger.

gnmkq2i5o5qrw9kayov4.jpg

litt lirking med en snekkerhammer og håndkraft fikk navet ut ifra hjullageret, innerste lagerbanen på ytterste lageret satt da igjenn på navet.

dpie3nfq02abhwopmlvb.jpg

r4rzipl20j1ftfs20re7.jpg

Brukte opp ei kappskive på en bit jernbanespor jeg fant i kjelleren til gammlingene:P dette for og få den minst mulig for så og skjære et spor i lagerbana som satt igjenn og slå sprekk i den med en meisel.

6d35n20jyq9t79wzgttw.jpg

Slik så det ut, Viktig og ikke skjære i navet. Dro ringen rett av etterpå.

s921d88ws9fe5kjdzgiy.jpg

Løsnet "hempene" som holdt bremseskoene bake med en umbrako, for og komme til lageret bedre.

rpi9ly0txquw6n5vrupi.jpg

Satte så en meisel imellom "spindel?" og hjullageret og slo med en hammer for og få av lageret... satt noe jævlig :roll:

kfj5bh5nhwt8r5ydc9lm.jpg

Var masse eir bak lageret og litt rust på bremseskjoldet, så rengjorde dette med batteridrill med stålbørste.

td0izu7gw85zlw8wtaiq.jpg

Slik ble det, rent og pent, brukte litt wd-40 og tørkepapir i tilleg...

cvg53bwne6fitb67069v.jpg

gjorde det slik på første siden, satte navet i skrustikka, en 2x6" oppå og slo med en Kraftig hammer, gikk helt greit, men brukte heller presse på venstresiden da jeg hadde det tilgjeneglig.

9sbbh2jsb60zq4ebqnzi.jpg

så slik ut når navet var på plass i hjullageret.

gfwmpzq707n37a8z37cz.jpg

Bare og montere det igjenn med 3/8" og skralle, stramma med overgang til 1/2" og latmannsarm til det satt ordentelig...

thao9lmev10jiiyztp63.jpg

smurte opp navet med gris og wd-40 for god gli, stakk akslinga inn fra baksida.

5213k759gsv7ymzjdnsm.jpg

Satte baksiden av gummihåndtaket på latmannsarma mot baksiden av drivknuta og slo med storhammeren et par gange før drivknuta var på plass.

yo2an2e50m2jbm7cwrgh.jpg

g34yfnsffbgiz5jvjcmh.jpg

så skrur man bare med skralle til akslinga er helt på plass og skrur fast akslinga til diffen, fikk nye skruer og plater siden jeg brukte feil kopp til og løsne med og skada de litt.

wmyq0xogvixxa13vu2rh.jpg

Monterte så bremseskiva og calipter...

9gs17xrkrq5vhze9drs2.jpg

Dro til håndbrekket og satte bilen i park.

s38k1otsxwvoseevuvq2.jpg

Dra til Splines-mutteren HARDT og slå inn låsehakkene på mutteren

y73lti5ppg3mj1j1xugy.jpg

Hjulet monteres på bilen og bilen jekkes ned...

3v7skakmij5z3cyfcf31.jpg

så var det bare frem med startkablene (hørt for mye på radio), starte bilen og prøvekjøre en tur... a26b6jc2qkjyrmwc5ub2.jpg

Ødela visst omdreiningsføleren til abs'en på min da jeg prøvde og få av lageret vha slå av lageret fra baksiden (traff føleren), så abs'en slo inn bare jeg la foten på pedalen, så den må skiftes... sitter forøvrig ca midt imellom de øverste skruene som fester hjullageret...

Håper noen får nytte av denne tråden, tar selvølgelig ikke ansvar om dere ødelegger noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten ting du glemte:

Du trenger ikke og ut med hverken drivakslingen, eller å ta av handbremseskoa, bare skyv drivakslingen innover litt når du har skrudd opp mutteren i enden. Da har du nok plass på baksiden der til og komme til alle skruene med 3/8del skralle med ledd og div forlengere. Så bruker du bare en slagtæsj til og dra ut lageret...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å bytte bremseskjoldene når man først har dette av, koster 225,- pr side hos GS, disse er en fordel å bytte da de ruster sundt og man kan risikere at de løsner og tar borti bremseskive å lager stygge ulyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at man burde sette mutteren ytterst på drivakselen før man slår den ut så er man sikker på at gjengene ikke blir ødelagt...

Men bra DIY! Jeg synes det er bra at det noen tar seg tid til å skrive litt og ta bilder av div. reperasjoner. Og de burde samles i på en egen diyside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Liten ting du glemte:

Du trenger ikke og ut med hverken drivakslingen, eller å ta av handbremseskoa, bare skyv drivakslingen innover litt når du har skrudd opp mutteren i enden. Da har du nok plass på baksiden der til og komme til alle skruene med 3/8del skralle med ledd og div forlengere. Så bruker du bare en slagtæsj til og dra ut lageret...;)

God plass vil jeg si er og ta jævlig hardt i :lol:

Jeg bytta på min 530 uten å ta av akslingen, og det var jæævli trangt bak, hadde store problemer med og komme til skruene, for drivknuten var så stor, fylte nesten hele rommet inni der skruene sitter. Var så vidt jeg klarte å snike inn pipa, måtte fakisk slipe den veldig mye ned for å klare å få den rett inn på skruen.. Så der var det TRANGT! Skudde akslingen inn og ut, jekka navet opp og ned, klarte da akkurat og få den inn på skruene.. Noen var enkle, men 1-2 var et helvete. :?

Vurderte og ta ut akslingen selv, men ble ikke gjort. Tror jeg prøver det neste gang jeg må bytte :)

Gamlingen bytta på sin 525tds 98, han sa det ikke var noe problem, han syns helder ikke det var spesielt trangt rundt drivknuten. Så spørs om den er mindre på 525 tds kanskje?

God DIY vertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til den lokale bmw-pusheren og få nye bolder til det indre drivleddet, fikk 6mm som han mende det var på alle e39. men 530d hadde visst 8mm, så noe er forskjellig iværtfall. tengte også og la være og ta ut akslinga, men når jeg så hvor jævlig trangt det var tok jeg den heller ut.

personlig synes jeg 8 stk enkle skruer er mye mer komfortabelt og jobbe med enn 4 man må plages med. jeg ville iværtfall brukt lengre tid om jeg ikke tok ut aklsinga.

tar vel like lang tid og ta ut akslinga som det tar og slipe koppen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...