Gå til innhold

Mathias sitt E34 turbo prosjekt


Bmw Mathias
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og hoppsann !

Tenkte å legge ut ein liten prosjekt tråd over bilen min, vil ikkje bli daglig update, men skal prøve å oppdatere så lenge det skjer noke.

Bilen:

Det er ein 1988 E34 med m20b20 motor. Den blei kjøpt for 10 000kr tilbake til våren 2008. Den hadde sleten motor med gåen toppakning og små diverse ting som hadde komt opp på eu kontrollen. Bremser, støtdempere, og diverse rør.

Den blei henta i Haugesund, og var ellers rimelig strøken. Brukt som familie bil, og hadde trilla 205 000km. Fargen er Delphin metalic, og er veldig sleten i lakken.

Tanken var å få den Eu godkjent å brukt som bil eg kunne lærekjøre med, da eg var 15 år da eg kjøpte den. Hadde lite peiling på bil generelt, men interessen var stor :D

Bilder er jo eit selfølge !

gs1sy83tyyo5wmod0bol.jpg

ndoeehm0613flngu0zqp.jpg

Det var sånn den såg ut etter henting og litt vasking. Uten skilt vel å merke...

Bremsa:

Det var masse som måtte gjerast, og da er frameleis ein heil haug eg ikkje er fornøgd med. Men går på skule og økonomien har aldri vert den heilt store.

Viktigaste var å få bremser til å fungere:

- Nye kalipere bak + klosser + skiver. Så her er da toppers.

- Framme dyppa eg kalipere i syra, og lakke dei fine. Sjekka om dei var ok mot lekasje osv. Dreia opp skiver og klosser var ok.

nd6aa7drkymlz5i5ll80.jpg

- Håndbrekk er ny.

Resultate blei rimelig bra og bremse følelsen er ok !

Understell:

Dei gamle støtdemparane + fjøre var ultra sletne, knekt fjøre osv. Kunne trykke inn støtdempere og ein stråle av sølevatn sto ut... Skikkelig heftig bra ! hahahah !

Demontrasjonsbilde:

ndqo3312dane7l5offqh.jpg

Sånn var det heile veien rundt.... :?

- Kjøpte nye Gule Koni framme og bak. Var dyrt men forskjellen kan ikkje beskrivast.

- 40/20 senk fra Cobra.

- M5 stabbstag bak

- Diverse foringer

Sånn her blei da:

y9f3xpa7qughs9fxjnso.jpg

eqy8fo1yxp7ps3o2kqw8.jpg

Resultat = Bilen blei 1000 gonga bedre å kjøra med ! :D:D

Har også bytta til m5 bakstilling ! :D

Eksos:

Da orginala var kaputt og rustent. Nytt orginalt var altfor dyrt og tanken på å kjøpa brukt var nei. Så kjøpte seperate bend og potter fra Simons. 3" heile veien, samt 3 potter som orginalt. Bråker noke sjukt, ikkje som jappse snerring, men som buldring/bromming. Utløste alarm på ein ny Toyota med å siga forbi på lavt turtall 8)

ww1j78950u3wjdq06yzn.jpg

Gjekk sånn nesten gjennom EU med den eksosen. Dei meinte at da skulle vera katalysator på bilen ? Kan ikkje huska at det var på den gamle orginale ?

Motor++:

Den gamle m20-en var egentlig nesten frisk, og toppakning var ok. Men vippetøy var sletent, og gjekk heilt forferdelig dårlig.

Så den var berre til å få frisk igjen, og begynte å hamstre på deler. Da endte i at naboen solgte meg ein E34 520i 1991 delebil med m50b20 motor. Betalte 2500kr for den pga ny frontrute som eg knuste første dagen....

Bilen hadde gått 262 000km og var rimelig boss. Motor derimot hørte ikkje til bilen, var tydelige spor av denne hadde vert bytta. Tok sylinder lek test og var dønn, så alt ok ! Bytta alle pakninger og simmeringer før eg satte den inn i gobilen. Girkasse fulgte med å brakte utvekslingsproblem. Den som stod på delebilen lagde skrekkelige lyda og den som stod på bilen var ein 4,44 diff, men med brems på. Den er solgt nylig, da eg kjøpte meg m5 bakstilling.

Når du ser neri motorrom ser den orginal ut. Tok var på alle klips og kvar minste detalj 8)

- m50b20 motor med nye pakninger og simmeringer.

- Alt eletrisk fra under ratt og fram. Sikringsboks ++++

- Girkasse + hardy

- Shortshift

- speedometer (262 000km+)

- Ny olja

- Sveist bunnpanne pga sprekk (sveise inn oljetemp måler samt oljeretur)

Har desverre ingen bilder av motorbytte underveis, men noken få etter bilder som ikkje eg får tak i akkurat no. men kommer

7ydurh0lbrqs8hwb6mvi.jpg

kp913g2o1wj304ogibnh.jpg

Denne motoren er nå historie og ein M50TUB25 er det som er i bilen no. Bilder kommer !

Små knask:

- Kjøpte meg også skinn interiør og montert litt bilstereo.

- Nye felger. 16" som er 8" breie. Kjører 215/55/16 framme og 225/50/16 bak. Er ganske bra kant på dei, og syns bilen ser ganske bra ut.

- Sveist litt rust osv.

- Bytta alle bremserør og drivstoffrør til kobber.

- Drivstoff filter og oljefilter + olje.

- Og sikkert evig masse andre små detaljer rundt om på bilen.

Her er noken bilder av korleis den ser ut til dagsdato :D

mt0mdrt0djr1llkgm1os.jpg

7o2m5iw7a89uz7d5zuqw.jpg

tazuurpbd8kkepc0zdcl.jpg

4e28pa0grtzf7fll2c3l.jpg

Veldig dårlig bilde av interiør, men beste eg hadde no.

q7yrfd9wnjuacqxr8wwu.jpg

Felgane er ganske nice, men skitne. Har vaska dei no :D

Status:

Høgt forbruk på dekk :twisted:

Plana:

Masse vil ha meir! Prøver å få litt meir style over bilen og bruke den med det oppsette eg allerede har, også bygge ny motor ved siden av.

MVH

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ha dei litt skjult, er framfor gir spake ok ?

Har forresten fått bilen igjen fra 4 hjullskontroll.... Dei klarte ikkje å løsne endeledda, så dei skifta endeledd pluss stagene. Uten å spørre, avtalen var 4hjulskontroll... Får sikkert rekning på 4-5k ++. :x Kunne jo gjort jobben sjølv til sikkert 1/3 av prisen.

jaja.. :cry:

Bestilt time til biltilsyne i Bergen. 22 juli klokko 09.00. Blir spennande å sjå korleis da går :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har forresten fått bilen igjen fra 4 hjullskontroll.... Dei klarte ikkje å løsne endeledda, så dei skifta endeledd pluss stagene. Uten å spørre, avtalen var 4hjulskontroll...

Da kunne/kan du kreve å få det gratis, evt. at dem tar det av :wink: dem har ikke lov til det.

Jeg hadde E90`n min på service, da bytta dem pærer uten og spørre, så jeg nektet og betale å fikk dem 4 free :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har betalt rekninga no da, men har liksom tenkt å høre ka dei egentlig tenkte med, kanskje få igjen penger osv. Men dei har ferie for tio.

Kanskje vere litt "teit" etter at dei har godkjent bilen min 8) hahahah !

Har fått wastegate og diverse flenser samt 6 puck sinterlamell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...