Gå til innhold

DIY - Rep av pixelfeil e38/e39 (og andre bmw)


GSS
 Share

Anbefalte innlegg

@quandt1960

Det blir ikke tamper dot, såfremt de er lik på kilometer/mindre enn 100km differanse.

Når jeg skiftet kabel på min e39 måtte det bores, under den svarte plata som viser tall p speedometer og turteller. Men det er for å slippe å ta av visere på klokkene.

Vær obs. Den svarte plata til klokkene tar veldig lett fettmerker til seg fra fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

@quandt1960

Det blir ikke tamper dot, såfremt de er lik på kilometer/mindre enn 100km differanse.

Når jeg skiftet kabel på min e39 måtte det bores, under den svarte plata som viser tall p speedometer og turteller. Men det er for å slippe å ta av visere på klokkene.

Vær obs. Den svarte plata til klokkene tar veldig lett fettmerker til seg fra fingre.

Takk for tips og svar @Otis 🤝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RemyNG skrev:

For all del ikke ta av viserene. Borre er den letteste måten. Jeg har fått en god del av disse panelene der folk har prøvd selv men rivd ut nålene og dermed ødelagt motorene på disse. 

Ja ser de viser hvordan nålene/motoren blir ødelagt, derfor følger det med et lite demonteringskit jeg også skal kjøpe. Det ser kurant ut om en gjør det som denne videoen viser. Ikke så glad i å borre opp men ser risikoen med nålene og motoren. 

Noe av det jeg gjør er å prøve å finne ut total strømtrekk til clusteret for å klare å teste det med eksternt batteri før jeg monterer sammen. Dette er koblingen en må gjøre med 12VDC men jeg er usikker på hvilken Amp alt sammen skal ha for å drive elektronikken. 

black small connector:

1 - GND
7 - 12V
8 - 12V

white small connector:

9 - GND
10 - GND
15 - 12V
16 - 12V

új:

White:
9 gnd
10 gnd
16 12V
15 12v

Black:
7 12v
8 12v
1 gnd

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, men hver påpasselig at nålene må plasseres på rette plassen eller så vil de vise feil. Jeg lagde testrig selv med tilkobling sånn at viserene står på rette plassen ved montering av nålene og at jeg fikk kalibrert hastighet, rpm, forbruk, temp og drivstoff riktig.  Ved kun strøm for å sjekke så ser det rett ut iforhold det du la ut nå. 

Jeg ser litt det med at bore er det minst man vil gjøre på panelet men faren for å fucke opp selv med rette verktøy for nålene er forsatt stor. Selv om man får ut uten og ødelegge motoren så er neste å få nålene til å vise riktig hastighet, rpm, forbruk, temp og drivstoff. Selv de som driver dette ofte foretrekker å bore da det er mye enklere enn å streve med nålene i ettertid så lenge man ikke har en testrig som man får kjørt en kalibrering på. 

Husk og bruk godt med tid å ikke stress deg igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RemyNG skrev:

Stemmer, men hver påpasselig at nålene må plasseres på rette plassen eller så vil de vise feil. Jeg lagde testrig selv med tilkobling sånn at viserene står på rette plassen ved montering av nålene og at jeg fikk kalibrert hastighet, rpm, forbruk, temp og drivstoff riktig.  Ved kun strøm for å sjekke så ser det rett ut iforhold det du la ut nå. 

Jeg ser litt det med at bore er det minst man vil gjøre på panelet men faren for å fucke opp selv med rette verktøy for nålene er forsatt stor. Selv om man får ut uten og ødelegge motoren så er neste å få nålene til å vise riktig hastighet, rpm, forbruk, temp og drivstoff. Selv de som driver dette ofte foretrekker å bore da det er mye enklere enn å streve med nålene i ettertid så lenge man ikke har en testrig som man får kjørt en kalibrering på. 

Husk og bruk godt med tid å ikke stress deg igjennom. 

Takk for tips, når du laget testrig, hvor mye mA eller A ga du på med 12VDC? Tenkte skulle lage meg en testrig med lite ekstern 12VDC batt men må sørge for rett A for ikke å grille noe. Har all koblingsskjema men det er dessverre ikke oppgitt noe strømforbruk. Da må jeg evt. bare åpne og lese meg til utfra komponentene på kretskortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...