Gå til innhold

Alpejohn's 530da Touring M-Tech 03


 Share

Anbefalte innlegg

Takk for det! :)


Her er en liten liste med hva som har blitt gjort siden sist oppdatering (er ikke sikkert jeg husker alt en gang)

 

  • Bytta dieselpumpa under bilen (igjen, orginal pierburg)
  • Alle løpehjul og strammere + reimer på motor
  • Veivhusventilasjon (et par ganger)
  • Montert nye prosjektorer med bixenon og klar linse
  • Nye Osram CBI xenonpærer
  • Osram Night Breaker H7 på orginale fjernlys
  • Nye orginale halogenpærer til AE
  • Standard halogen i grøftelys
  • Bytta returventil på dieseltilførsel, for og få høyere matetrykk
  • Valsa hjulbuene bak hos Marius Valsespesialisten
  • Godkjent felgene i vognkort (235/40-18" forran og 265/35-18" bak)

 

I fjor sommer ble følgende gjort:

 

  • Vannpumpe (viste seg og ikke være nødvendig i det hele tatt. :P Men bedre og være føre var ;) )
  • Bremseskiver forran og bak (brembo) + håndbrekk sko og fjærer
  • EBC Redstuff bremseklosser
  • Mala kalipere svarte med 2komp maling
  • Nye gassdempere i bakluka (vindu og bakluka)
  • Fjerna swirlflaps, samtidig nye pakninger på innsug (Blokkeringsplater fra TRF)
  • Fjerna EGR ventil (Også fra TRF)
  • Bytta et par vakumslanger under innsug, inkludert den som går over til turbo
  • Kupefilterene har blitt bytta hver høst
  • Motorflush med Comma (merka ingen forskjell)
  • Soting av ruter sider og bakrute (ikke siderutene forran)
  • Bytta LCM til en nyere versjon (fant da ut at det var sensor forran til LWR som var gåen)
  • ​Bytta sensor til LWR forran, høydejusteringa virker knall igjen! 
  • Fått Intensiv-spylinga til og funke igjen (gåen knapp, så bytta hele vindusviskerhendelen)
  • Lyktespyler pumpa kvelda, da jeg tok sikringa og den ble ikke brukt på lenge (Kjøpt ny)

 

Har i tillegg forandret anlegget mitt litt. Byttet ut store forsterkeren og subbene med en liten rockford fosgate pbr300x1 eller noe sånt.

Jævla liten, fått plassert den under gulvet der tv modulen og bluetooth handsfree boksa sitter, så den er fullstendig ute av syne.

Hadde en plan om og støpe kasse over batteriet i epoxy og roving duk, men elementet jeg fikk tak i spilte så lavt og dårlig at jeg lurer på og drite i det.

Så nå vurderer jeg en 10" som er passe lettdreven og funker greit på forsterkeren i en enkel liten kasse som lett løftes ut. Ikke helt avklart enda. :)

 

 

Til sommeren 2014 blir det følgende rep:

 

  • Nye motorfester
  • Nye girkassefester
  • Ny hardykobling
  • Ny opplagring/foring på mellomaksel
  • Nye hovudforinger i bakstilling
  • Bytte et par slanger på dieseltilførsel til høytrykkspumpa pga litt svetting
  • Muligens lakke opp igjen støtfanger forran grunnet en liten skade og en del steinsprut

 

Muligens et par andre småting som jeg må se litt på, men kommer ikke på mer i farta. I år som de 2 siste år, blir det bestilling fra car-parts24 i tyskland. :)

 

 

Skal komme tilbake med noen bilder etter jeg har fått på sommerhjula og tatt en skikkelig vårshining. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger de felgene du har som sommerhjul! :)

Selges disse fortsatt nye?

 

Ja liker dem godt selv :)

Det vet jeg ikke, jeg kjøpte mine nye fra en kis i tyskland. :) Betalte ca 6000,- inkl moms og frakt med tuv papirer! 

Ganske billig syns jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo av med hele innsuget, var litt jobb men ikke noe vanskelig. :) 
Merket ikke noe forskjell hverken på EGR eller swirlflaps. Bortsett fra at jeg sover litt bedre om natta :)

Manglet heldigvis ikke en skrue å noen av spjelda, og alt så helt og fint ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, når du delte lyktene hvordan gjorde du det?

Oh hvordan skittene var de inni?

Jeg har bestilt oppussing's kit. Men har grønnskjær i den ytterste ringen på fører siden :-s litt usikker på hvordan jeg skal få de normale igjen, noen ideer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte et par sparkelspader og hårføne. Varma godt rundt og brukte sparkelspaden til og dele med, tok først en del oppå, snudde rundt og tok litt under osv. Jeg hadde også missfarging, tok ifra hverandre hele lykta å vaska i salo, plasten med ringene i og hele sulamitten. Ble bra etterpå. :)

Reflektorene var veldig dårlig, så bytta til bixenon, da de hadde chrome reflektor, so fikk mye bedre nærlys og syko fjernlys. :)

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker E39 du har Alpejohn. Har du bilder av lyktene/prosessen rundt ettermontering av bi-xenon? Jeg går utifra at du har byttet linsen og/eller ettermontert linse i fjernlyset, slik som du har linket til tidligere (?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Saltkjelen! :)

 

Jeg byttet hele prosjektoren, de jeg kjøpte kom med ferdiginstallert klar linse. :)

Det orginale fjernlyset er sånn det alltid har vært, bare med Night Breaker pærer.

 

Her er tråden jeg postet med noen bilder fra ombyggingen. :)

Ble MYE MYE bedre nærlys fra disse! Og fjernlyset er helt rått! Syns jeg hadde bra fjernlys da jeg hadde xenon i orginale fjernlyset, lurer litt på hvordan det ville vært med bixenon i steden for halogen fjernlys + bixenon.. :P

 

Det lyser hvertfall godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...