Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Her var det mye fin informasjon... jeg har et par mindre tillegg til M47 seksjonen.

Direkteinnsprøytning:

BMW har kun en motor som er direkteinnsprøytet, men uten Common Rail. Dette er m47d20 motoren på 136hk som man finner i e46 og e39. Her er det altså ikke noe forkammer, og dysa får stå midt i toppen som en tennplugg ville gjort, hvilket åpner for 4 ventiler per sylinder. Noe høyere trykk her enn på forkammer motoren.

E46 318d frem til og med årsskiftet 2002/03 har også denne motoren uten common-rail, men med en effekt på 115 HK og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm.

M47d20tu:

Denne motoren fikk commonrail, og 150hk. Ellers ganske så like den gamle.

En annen vesentlig forskjell på M47D20 og M47TUD20 motoren er slagvolumet. På den eldre motoren er volumet 1951 cm3, mens volumet på den nyere motoren er 1995 cm3. Kompresjonen er også noe høyere på den eldre motoren i forhold til den nyere... hhv. 19:1 og 17:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Fredrik,

takker for fin og nøyaktig (som alltid) tilleggsinformasjon fra deg. 318d skal jeg få fletta inn.

angående komp og slagvolum lar jeg det være foreløpig. Vil gjerne gjøre infoen "lik", slik at jeg ikke legger inn dette før jeg evt også legger inn komp og volum på de andre. Men setter pris på at du poster det. Så de kommer, bare ikke akkurat nå, da jeg ikke har tallene for de andre foran meg.

antar den største forskjellen er stempel? anna veiv?

igjen, takker for god og nøyaktig info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei!. fantastisk mye bra info her :P

jeg kjøpte meg nylig en e36 325tds 94 mod. og har følgende problem:

når motor går på tomgang, så jager den veldig(også når jeg kjører). og når jeg kjører i et lavt gir med lavt turtall (f.eks skal begynne å ta løs) så er den veldig hakkete. dieselpumpa ser tett og fin ut og fant en kvittering i bilen på at fødepumpa i tanken iverfall er bytta.

lurer også bla annet på hvilken olje som passer best her?

er det dyrt hvis dieselpumpa er gåen? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 320d 02mod.

i mårres fikk jeg en feil på bilen min.

feilen er får ikke ladde trykk og får så vitt 80km/t

-feilkode på lav ladde trykk

westgaten får vakum får å reguler

kan lmm gjør at ikke får 0 ladde trykk å uten feilkode på lmm?

har prøvd å drad av kontakten med uten forskjeld.

er ingen svart røyk å ingen motorlampe.

turboen og veivhus er byttet for 1år siden.

vi har ikke tilgang til å les ut lmm igjenom data systemet på jobb.

men kan lmm gjør så stor problem uten å legg feilkode på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knallbra skrevet! : ) har alltid lurt på noe om den en tds jeg hadde, den hadde så vanvittig bratt momentkurve. var ingenting før 2000 rpm og da kom alt. hadde chip til den også, og da ble den 10x værre. ødelagde fler hardyforinger med den. er dette normalt? bare lurer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel ;)

Men en ting jeg savner er hovedforskjellene på kontruksjon på N-serie kontra M-serien. Finnes det en forskjell? Som jeg har forstått det så er "swirl-flapene" på M47 motoren av plastikk og at festene er dårlige, mens på N47 har de fått fikset dette med metall flaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwjon: kan skyldes mye rart. se om det går luft i slangen med diesel far filter til pumpe. er bilen chippet eller powerbox? da blir de ofte litt merkelige på lavt turtall.

Det kan også være feil justert dieselpumpe (usannsynlig), eller feil på den elektriske delen i pumpa. dette kan fort bli litt dyrt ja. ang olje så spørs det litt på hvordan du bruker den. ser for meg at noe castrol edge eller gtx kan være greit. Jeg har kjørt denne motoren både på slx, og ganske mye på TWS, begger er latterlig dyre og ikke noe å ha på en vanlig bruksbil.

Aroid, du sier den får vakum, men ikke om den faktisk regulerer?

dersom det ikke er noe svartrøyk så får den heller ikke noe diesel, så da går den i en eller annen form for "nødprog" enten som følge av ladetrykksfeil, eller så er det ladetrykket som er følgefeil.

er litt rart at ikke du får opp flere feilkoder, hvilken tester brukes?

har du tilgang til scop og autodata? isåfall kan du finne veridene for lmm der og måle ut på "manuelt" vis. og lmm kan forårsake mye rart..

space-ace: flere tdser som er mer eller mindre som du beskriver. ufattelig dårlig trekk før 2000 (begynner å lade ordentlig rundt der). hardyskivene tror jeg heller skyldes en "treg" mellomaksel som er trekt ut litt for mye eller lite som gjør at hardyskiva står litt i spenn. for så sinnsykt mye monent får du ikke i en mekanisk original tds..

Jay-o: hovedforskjellen på m og n er som beskrevet. n er helt alu motor, altså alu blokk også. registeret er bak, og den har den nye typen cr.

swirl flapsene husker jeg ikke hvordan er på denne. men lurer på om ikke plastikk var på de senere modellene.

uansett finner du sikkert 1 million artikkler om dette på nettet. det er et helt idiotisk oppskrytt problem.

i tillegg så har de fleste som er "Bmw eksperter" masse rare teorier om dette. skal ikke nevne navn, men et fima som promoterer seg som super proffe bmw og porsche trimmere, presterte å si at flappsene er til for å endre den effektive lengden på innsuget. dette er feil (med mindre man går rett på å beskrive hva "fart" er uten å si at det er fart det handler om). Ved å stenge det ene settet med kanaler vil hastigheten på lufta i den andre øke, og dermed "fyllingsgraden" i sylinderen på lavere turtall.

men nok om det :)

har ikke vært borti så mye problemer på n serien, da det er relativt nye motorer, så derfor har jeg ikke så mye "kjente" feil å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 320d 02mod.

i mårres fikk jeg en feil på bilen min.

feilen er får ikke ladde trykk og får så vitt 80km/t

-feilkode på lav ladde trykk

westgaten får vakum får å reguler

kan lmm gjør at ikke får 0 ladde trykk å uten feilkode på lmm?

har prøvd å drad av kontakten med uten forskjeld.

er ingen svart røyk å ingen motorlampe.

turboen og veivhus er byttet for 1år siden.

vi har ikke tilgang til å les ut lmm igjenom data systemet på jobb.

men kan lmm gjør så stor problem uten å legg feilkode på den?

vakum til westgaten. den får full vakum og det vell ho også sei at den skal ha full laddetrykk under kjøring så lenge ikke den regulerer av vakum som ikke den gjør. uansett jeg sletter feilkoden så går den som en dass uten laddetrykk. må kjør for å få feil kode.

jeg bruker tester som: delphi, wow(bosh) , salhus og texa. ingen av dem grei jeg å les ut lmm.

men det som er rart at alle maskinene les ut at rpm er 52 når bilen står på tomgang ca 800rpm. er det noe skjent problem med veivsensor eller kamsensor på dem motorene her?

vi har ikke scop. e har masa på sjefene at vi skulle hat det. vi trenger det for å les ut canbus systemet.

vi har autodata da.

e får ta me litt tid i morgen å les ut lmm manuelt.

e har nettopp vårti pappa så e er enda i fødselsperm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben som nybakt pappa da :P samme her :)

jeg vet av erfaring at det er ganske begrensa hva salhus tar. selv om den oppleves som en god tester.

Men ja, det har vært bytta både kam og veivsensor, selv om det er sjeldent.

Problemet er bare at jeg tror det er feilkoder som ikke vises, somm jeg er vant til å få ved visse typer feil.

forøvrig er det jo ikke wastegate på denne, men "variabel turbingeometri". Ikke det at det har så stor praktisk betydning.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, hadde jeg bodd nærmere så skulle jeg gjerne assistert med bmw tester.

Det blir liksom bare å ta fram autodata og måle sensorer manuelt.

lykke til, og kom gjerne tilbake med hva du finner ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 320d 02mod.

i mårres fikk jeg en feil på bilen min.

feilen er får ikke ladde trykk og får så vitt 80km/t

-feilkode på lav ladde trykk

westgaten får vakum får å reguler

kan lmm gjør at ikke får 0 ladde trykk å uten feilkode på lmm?

har prøvd å drad av kontakten med uten forskjeld.

er ingen svart røyk å ingen motorlampe.

turboen og veivhus er byttet for 1år siden.

vi har ikke tilgang til å les ut lmm igjenom data systemet på jobb.

men kan lmm gjør så stor problem uten å legg feilkode på den?

vakum til westgaten. den får full vakum og det vell ho også sei at den skal ha full laddetrykk under kjøring så lenge ikke den regulerer av vakum som ikke den gjør. uansett jeg sletter feilkoden så går den som en dass uten laddetrykk. må kjør for å få feil kode.

jeg bruker tester som: delphi, wow(bosh) , salhus og texa. ingen av dem grei jeg å les ut lmm.

men det som er rart at alle maskinene les ut at rpm er 52 når bilen står på tomgang ca 800rpm. er det noe skjent problem med veivsensor eller kamsensor på dem motorene her?

vi har ikke scop. e har masa på sjefene at vi skulle hat det. vi trenger det for å les ut canbus systemet.

vi har autodata da.

e får ta me litt tid i morgen å les ut lmm manuelt.

e har nettopp vårti pappa så e er enda i fødselsperm.

ja. da har jeg kommet fram til feilen etter litt meir feilsøking.

det viser seg at turboen står fast. går ikke ant å snur på den. ikke noe slakker opp og ned eller ut over. står rett å slett fast. kan beveg den 3mm at og fram.

turboen har godt ca 50000km og litt over 1 1/2år gammel. kun lang kjørt. turboen var nyoverhalt på turbo service.

tar service på bilen vær 8000km.

er det noe i turboen som kan løsne å gjør at den står fast?

skal prøv å få det her på garanti.

en turbo bør hold lengere en 50000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi steike. dette er ikke akkurat vanlig på en "ny" turbo :P

du har bytta veivhusventilasjonsfilter på bilen? og bare for nysgjerrighetens skyld, hvilke olje bruker du?

forøvrig er det vel noe med at garret ikke "godtar" overhaling av disse turboene... noen som sa det her inne.

men du har vel 2 års garanti på denne? mtp forbukerkjøpslover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi steike. dette er ikke akkurat vanlig på en "ny" turbo :P

du har bytta veivhusventilasjonsfilter på bilen? og bare for nysgjerrighetens skyld, hvilke olje bruker du?

forøvrig er det vel noe med at garret ikke "godtar" overhaling av disse turboene... noen som sa det her inne.

men du har vel 2 års garanti på denne? mtp forbukerkjøpslover?

veivhusventilasjonsfilter er byttet ja. har ny typen uten filter. kun en olje utskiller.

bruker valvoline syn power mst 5w-30.

har service vær 8000km.

med dokumentasjoner på alle sevicer

ja jeg har jo forbrukerslover på mi sia da. turboen er kjøpt igjenom firma jeg jobber i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. da har jeg kommet fram til feilen etter litt meir feilsøking.

det viser seg at turboen står fast. går ikke ant å snur på den. ikke noe slakker opp og ned eller ut over. står rett å slett fast. kan beveg den 3mm at og fram.

turboen har godt ca 50000km og litt over 1 1/2år gammel. kun lang kjørt. turboen var nyoverhalt på turbo service.

tar service på bilen vær 8000km.

er det noe i turboen som kan løsne å gjør at den står fast?

skal prøv å få det her på garanti.

en turbo bør hold lengere en 50000km

Vet ikke om det hjelper men hadde selv en turbo som stod bom fast DVS gikk lett 2-3 mm hver vei, demoterte turbo og ristet ut Metallbiter som kom fra ett tidilgere ventilhavari :-)

Kan være noe som kiler den mener jeg, det vil i tilfellet ikke være garanti uansett.

Kansje verd og ta den ut og kikke.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har jeg demonter turboen. tok akkurat 35min å ta den ned. fra kl 04:30 til 05:05 etter litt rydding å sjekking så var det å far heim igjen å bytt bleier:)

kan ikke se hva som gjør at den står fast. kan var en av variable skovlan som har skilt seg eller løsnet? no veit jeg ikke helt hvordan oppbygging den her turboen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...