Gå til innhold

Hvordan fikse matte frontlykter


egilkv
 Share

Anbefalte innlegg

E39 (og andre frontlykter med plastglass foran) ser gjerne veldig matte og triste ut etter noen år:

23bn2dyggbq7j9fbaa67.jpg

Det kan kanskje se ut som at det er et matt belegg på innsiden, men vanligvis er det faktisk på utsiden som problemet ligger.

Dette kan man greitt ordne selv. Jeg kjøpte et 3M 39008 Headlight Lens Restoration System på eBay til $14 pluss frakt. I tillegg trenger man en drill, maskeringstape, en spruteflaske, noen filler og litt vanlig bil-voks.

Begynne med å maskere godt rundt lykten. Bruk gjerne dobbelt lag med maskeringstape, for å få det solid:

wbalmnglqup01afwnszw.jpg

Skraper i glasset tas i samme slengen:

79djnr1az6yre9shv9gg.jpg

Sett holderen i drillen, og begynn med det groveste sandpapiret:

5rmbd1elb182s3774onp.jpg

Lykta skal mattes helt ned - det er litt vanskelig å se om du har tatt nok, så ta det litt grundig, tar du i for lite her må du gå tilbake til dette trinnet:

ra09gj5nhbpt3k5qsgj1.jpg

Så sliper du med det mellomste papiret:

vjevytji7iyx051om131.jpg

Det fineste papiret skal slipes vått - bruk en passende sprayflaske og spray på både lykta og papiret:

7y8tnolnazttry3vvkxy.jpg

Resultatet skal nå være at glasset er helt jevnt om enn fortsatt litt matt:

vl2amm9hvqvv0uf6m9ur.jpg

Neste trinn er polering. Det er vanskelig å unngå at poleringskremen spruter litt, så dekk til motorrommet (det gjorde ikke jeg):

z5kgd1vlv1j5ukay7vkq.jpg

Hold drillen i bevegelse hele tiden:

q3oj6kjy71pogxvpr6sy.jpg

Tørk av poleringskremen, og resultatet bør nå være ganske nære perfekt. Du bør nok gå over noen omganger:

sjr0278q1lx7a1ewemuj.jpg

Som en siste finish går man over med bilvoks. Lykta blir som ny, både matthet og skrapene er helt borte:

93pcybine7m7kbypceru.jpg

En godt anvendt time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe problem å bruke eget utstyr.

Settet inneholder 500-papir for første trinn, 800 for andre, og en 3000 "Trizac" for tredje. I tillegg må du ha en egnet polish. Jeg vil tippe at PlastX fra Meguiar's fungerer bra. Hvorvidt en polish beregnet for bil-lakk vil fungere, vet jeg ikke.

Hvorvidt man heller skrur ut lyktene blir en smakssak - skrur man de ut bør man nok finne en egnet måte å holde dem fast på. For meg fungerte det veldig fint med lyktene montert. Den skiven som fulgte med settet var passe stor, og litt myk slik at den fulgte krummingen av glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du linket akkurat det du bestilte fra ebay?

Jeg kjøpte fra noen som kaller seg jbtoolsales02 - det er bare å søke på "3m 39008". Det kan også godt tenkes at det går an å få tak i dette andre steder til en OK pris. Så på et tilsvarende kit fra en annen produsent, men det kostet altfor mye.

Full bruksanvisning ligger her, forresten:

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSu7zK1fslxtUnx_B48mGev7qe17zHvTSevTSeSSSSSS--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du linket akkurat det du bestilte fra ebay?

Jeg kjøpte fra noen som kaller seg jbtoolsales02 - det er bare å søke på "3m 39008". Det kan også godt tenkes at det går an å få tak i dette andre steder til en OK pris. Så på et tilsvarende kit fra en annen produsent, men det kostet altfor mye.

Full bruksanvisning ligger her, forresten:

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSu7zK1fslxtUnx_B48mGev7qe17zHvTSevTSeSSSSSS--

Takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...