Kristian H. Foss

Rovenracing E28 M50B30 Turbo. Utstilt på Oslo Motor Show S.91!

Anbefalte innlegg

Hei.
Har en gammel E28 520i som jeg synes fortjener en litt bedre motor.
Nettopp gått til innkjøp av en M50B25 motor som skal bli klargjort for overtrykk.
Har ikke sett mange E28 med M50, så dette føler jeg blir litt morsomt å prøve seg på.

Flere bilder og info kommer!

Bilen:
1984 mod 520i
Helt orginal, bortsett fra spax understell og contour felger.

k087xg8wpq83y82xesev.jpg

b5flqzyh1q2t0cto3kzz.jpg

Motor:
Borret Ø86mm.
Cooperring-pakning
CP pistons. 8,5:1. 86mm.
Heavy Duty krysspinner.
Eagle 135mm H-profil råder.
M52B28 Smidd veivaksel. (2, :cool:
Arp head studs.
Arp main studs.
PPF Stødgjørdel.
Mira-freste ventilseter.
Planslipt topp.
Slipt ventiler.
Dobble innsugskammer.
PPF Upgrade Ventilfjærer og crmo-retainers.
VAC upgrade oilpump.
VAC racekjeder.
S14 svinghjul.

Motorstyring
Link G4 Extreme Pro.
Mac el.ladetrykksjustering.
7bar mapsensor.

Turbo:
Precision PT6766 CEA A/R 96 T4.
Precision 46mm Wastegate.
PPF E30 M50 custom grenrør.
"Wiggins clamps".
KSR IC 600x300x75 Tube&fin.
An4 tur.
An10 retur.

Fuel:
E85.
Bosch 1700cc dyser.
2x 044 pumper.
AN8 tur & AN6 retur.
4L Catchtank.
Nuke blackline fuelrail.
Nuke y-kobling.
Nuke trykkregulator m/ manometer.
Nuke filter.

Drivverk:
E36 M3 3,2 6tr Girkasse.
E36 328i forlenget mellomaksel.
E30 325i kortet girøverføring.
E34 TDS opphengslager.
Stor type hardy.
40% LSD diff 3.15utv.
Quartermaster 3plate clutch.

Annet:
KSR HPO E30/36 Alu radiator.
Egenlagde motorfester.
E28 M535i motorputer.
Mercedes w212 el.vifte.


azadama5.jpg

n3tienkr993xpymmts23.jpg

yqtou10nknbeblo0cwl8.jpg

iklabf1d3cxqt6sbwo1w.jpg

2wfn85m000s7ydrglgid.jpg

qla0jxzu0sqftipvn9up.jpg

j8hzsynlc8x17b9cuals.jpg

67clq8lnxkq1bvufqzci.jpg

r81up3d9waqx0szsn1m7.jpg

ocmsco1ttq52gnj9260o.jpg

 

post-49164-0-01503000-1380290074_thumb.j

 

post-49164-0-35112600-1380290244_thumb.j

 

post-49164-0-07451100-1380290257_thumb.j

 

post-49164-0-80887000-1380290374_thumb.j

 

post-49164-0-81106400-1380290426_thumb.j

 

post-49164-0-12944200-1380290388_thumb.j

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E ein del ombygging ja, må Flytte motorfester 5-10cm fram, så må i forlenge mellomaksling, korte inn gir åverføringa å lage ny girkasse feste bak på girkassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er enig med deg Morty999, bygger sjølv ein e28 med m30b28 turbo. men det er kun mellomtidelig, har også ein 745 motor som skal settes nedi bilen men trenger ein liten overhaling.. men er m30/s38 motora som skal nedi e28!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen er at jeg sitter på en M50 med sprett ny smidd innamt jeg fikk MEGET billig. Og M50 er så lettvint å ta ut masse hester av, uten å måtte styre med vipparmer, vannkanaler og porting osv osv. Liker M50 mye bedre enn de gamle 12v, selv om de absolutt har sin sjarm! :) Hadde det vært en orginal m-bil, ville det blitt M30. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft! Bare tenker litt høyt her nå. Siden mange bruker e30 motorfester på m50 burde det jo gå å bruke motorfestene fra 520'n bolt-on i e28'n? Såvidt jeg husker er det ikke så stor forskjell på lengda på m20 og m50.

Artig med M50 i E28, har tenkt den tanken mange ganger. Eller aller helst M52B28 i alu som veier litt mindre i fronten når jeg ikke skal overlade den uansett. Burde jo være fullt mulig å få godkjent også :)

Hilsen Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive