Gå til innhold

E30 m20b20 Turbo...Vinterbil


Andreas@in-tec
 Share

Anbefalte innlegg

Som tidligere JDM fantast, med kjærlighet for Japanske motorer og biler har jeg merkelig nok nå fått tak i en billig E30 som opprinnelig var tenkt som en vinterbil, Jeg har lite erfaring med å direkte trimme BMW, har hatt noen innom for mapping med bra resultat men aldri bygget noen av motorene. så kom gjerne med forslag til deler og upgrades til denne hvis dere vil, Ingen kan alt heller så derfor artig å få inputs fra Spesiellt intresserte BMW fans :wink:

Litt om bilen: den ble kjøpt med deffekt toppakning, turbosats, nye dyser og i et greit karosseri for en levlig sum med penger. den er ganske lurvete i skrivende stund men jeg skal gjøre litt karroseri arbeid over vinteren når ting roer seg med de andre prosjektene.. målet er såklart en fin 4 dørs E30.

Motoren er overhalt for 5-6000km siden, med nye stempelringer, vippearmer, og en standard 30-45-60 ventilsete jobb. Siden jeg allerede har 5 andre prosjekter, som har tatt ganske av tenkte jeg å gjøre denne så økonomisk som mulig. Motoren er en m20b20 da med 12ventiler (2v som jeg kaller det)

Første oppgraderingen som blir gjort i skrivende stund er skifte av toppakning, gått til innkjøp av en cooper toppakning av gummi med pyramide ringer, som skal gi god tettning samt tåle det meste av effekt såsant man ikke har tenningsbank, bakdelen med feks en MLS pakning er at overflatene på blokk/topp må være perfekt. den slanke M20 motoren kommer i mine øyne ikke til å være plan i all evighet, da L6 motorer har en tendens til å bli ørlite gran bananformet, noe som resulterer i lekkasje ved bruk av MLS. kjøpte og et sett med ARP bolter så jeg kan sikre at toppen ikke løftes fra blokka.

selvom dette er en billig bil(under 10k) så har jeg lyst til å prøve ut litt forskjellig med denne 2v L6 motoren, da også for å vise/se potensialet uten å bruke mye penger.

Jeg har tilgang på dynapack og jobber daglig med mapping av all slags biler og sprut.

har tilgang på flowbenk, og all slags maskiner for maskinering av motordeler. så er heldig sånnsett. Søk gjerne opp In-tec på facebook for mye annet snadder og morro.

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/pag ... 9343474936

Toppen er av i dag, skal ta noen flere bilder i morgen, kommer til å plukke opp denne, demontere den helt, vaske og inspisere den. kommer til å gå over portene, for å optimalisere flow, vil også prøve meg fram på noen mer høyvinklede ventilseter samt multiradier i halsen, I teorien øker dette flowen vesentlig ved halsen så jeg må følge opp hele veien i porten for å ikke skape unødvendig turbulens.

Dette er som alle vet en singelkammet motor med fastsatte kamLobes, disse lider ofte av reversering av eksosgasser ved overlapp og mindre turboer pga eksosbaktrykk, så målet blir å hindre innsugsportene å flowe ved lavt løft, samtidig øke flow ved høyere løft 0,2mm+ nettop for å hindre reversering, da dette oppstår ved lavt ventilløft og ofte med porter som flower bra. skal også rekonfigurere brennkammeret, noe som øker kompressjonen ved å sveise inn en quench pad (intill stempelet går klart for quenchen) for å mekanisk øke bankefasthet, respons, samt forbedre forbrenning og ikke minst øke flow.

Skal også bytte intercooler, og montere en justerbar motorstyring, har ikke helt bestemt meg enda, og har såklart lyst på noe dyrt og flott, men målet er å bruke så lite penger som mulig så jeg heller over mot et MS sprut med nye sensorer, kamtrigger osv med mulighet for mapføler, og fjærne fordeleren.

Jeg har og noe klassiske BBS RS felger liggende som jeg prøvemonterte for morro skyld.

bmw007.jpg

bmw010.jpg

bmw003.jpg

Par bilder av shoppen:

skyline003.jpg

skyline001.jpg

Dynohallen:

_MG_945225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oi oi, bra planer:) er det preface motor som står i bilen? dvs den med høykomp, eller er det facelift b20? hvis du ikke vet forskjellen, så er det att preface har fordeler på siden, og facelift har den i forkant:) facelift er lavkomp motor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, bra planer:) er det preface motor som står i bilen? dvs den med høykomp, eller er det facelift b20? hvis du ikke vet forskjellen, så er det att preface har fordeler på siden, og facelift har den i forkant:) facelift er lavkomp motor:)

Ja jeg har sett litt på det med fordeler plassering på bilder, ikke tenkt videre over dette..

men fikk beskjed om at dette var en preface fra tidl eier da jeg luftet planer om M-tec 2 fangere, visstnok kunne jeg ikke bruke frontfangeren til M-t2 da dette var for facelift og jeg hadde forgjengeren. noen som kan bekrefte dette?

men visste ikke det var noe forskjell på de to motormessig, så takk er nok den med fordeler plassert på siden ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En facelift motor er mer "klar" for turbo med 8.8:1 i komp orginalt, fordeler på kam og 60-2 trigger i front orginalt. men det lar seg jo fint gjøre med de gamle også med høyere komp når du graver litt i toppen for å kompensere.

Fant tilfeldigvis en tråd om en m20b23, det er jo samme motor, bare ulike veiv og staker. http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... sc&start=0

M20b20 er jo ekstremt lat, men med skikkelig kam og en bra topp, og skikkelig turbo får du nok blåst bra med liv i den :D

innsug og spjeld hus fra 2.5l er en grei oppgradering som er "gratis"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører selv b23 turbo.

samme motor som sagt, men med annen kam, og veiv.

det går an å kjøre sprut med å trigge via sensoren i den orginale fordeleren.

jeg gjorde dette i starten men byttet til 60-2 hjul og trigger på veiva for å få høyere oppløsning.

den orginale fordeleren låste vektene innvendig så denne er nå "fast" slik man har på facelift.

MS kjører jeg også med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha rekonfigurert brennkammeret øker nok den statiske kompressjonen også med 0,7-1 bar fra orginalt, fant ikke noe skriv om komp på eldre motor men tipper den ligger rundt 9,8:1? Statisk kompressjon blir isåfall 10,8:1 med rekonf. brennkammer. Tipper noen svetter godt da, men jeg liker å gjøre ting andre ikke pleier å gjøre, Igjen en quenchpad er med på å redusere faren for tenningsbank, fordi banking oppstår somregel rundt kronen på stempelet.

Tenningsbank er egentlig bare et overopphetet brennkammer som følge av for tidlig tenningstidspunkt i forhold til stempelets possisjon, sotpartikler osv begynner å brenne ukontrollert for seg selv, og man får en ukontrollert forbrenning noe som vanligvis resulterer i havari.

med en quench vil jeg tvinge blandingen inn mot tennpluggen for å få kontroll på forbrenningen og heve bankegrensa et par hakk, i tilegg til å gi motoren bedre respons. Jeg har vært inne på å skaffe en kamaksel som blør mer kompressjon da det er den dynamiske kompressjonen som har noe å si. med overladning øker den dynamiske kompressjonen, mens med en "større kamaksel" reduseres denne, men til gjenngjeld blir registeret forflyttet og jeg må og koste på nye ventilfjærer etc siden jeg også skal kjøre overladning. det begynner å koste litt kroner da. mer enn hva bilen kostet :lol:

Noen som vet hva vippearmene tåler av turtall på M20b20? de er 5000km gamle men har hørt de er en svakhet.

Okei, så innsuget fra b25 motoren er annerledes? skal ta en titt på dette isåfall, greit mens alt er ute ;) takker så sinnsykt mye for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innsuget på b25 har større kanaler samt ikke så krappe vinkler.

vippene lever på lånt tid om du legger deg over 7k. jeg har varvstopp på 6600 lite å hente over der uansett. med mindre jeg kjører opp mot 8k, men da må vipper og fjærer byttes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innsuget på b25 har større kanaler samt ikke så krappe vinkler.

vippene lever på lånt tid om du legger deg over 7k. jeg har varvstopp på 6600 lite å hente over der uansett. med mindre jeg kjører opp mot 8k, men da må vipper og fjærer byttes

Motorgeometrien er jo god på disse motorene, så problemet med å hente ut effekt på høyere turtall må isåfall ligge i topp/innsug/kamaksel,

2v teknikken er jo utdatert for lenge siden, men jeg nekter å tro det ikke er noe å gjøre med disse, det er det eneste som har plaget meg litt da jeg er vant til å varve 9500+ med andre motorer. Skal se etter b25 innsug, evt er det noe kjennemerker på disse som gjør at man kan identifisere innsuget?

OG, vet du hvor man kan få tak i andre vippearmer som tåler mye turtall, fant noen på PPF feks men disse ser mer ut som orginale vippearmer der man har fjærnet stressområdene rundt støpen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tenkte jeg at det er lite å hente fra 6600 som jeg har og opp til 7k

det er mange som selger dette, men det blir dyrt bare så du er klar over det. mange av vippene spiser kamer, du må bytte fjærer også.

PPF er jo bare tull å handle av nå. de har blitt så dyre de siste årene at jeg blir kvalm.

ksr, motorviagra, Ireland Engineering, racetep etc har vel masser av dette til en hyggeligere pris. stort sett samme produktene også hehe.

Tror heller ikke de holder stort bedre enn OEM BMW vipper. men kam og fjærer må uansett byttes

B20 innsug (facelift)

bmw2012v.jpg

b25

004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tenkte jeg at det er lite å hente fra 6600 som jeg har og opp til 7k

det er mange som selger dette, men det blir dyrt bare så du er klar over det. mange av vippene spiser kamer, du må bytte fjærer også.

PPF er jo bare tull å handle av nå. de har blitt så dyre de siste årene at jeg blir kvalm.

ksr, motorviagra, Ireland Engineering, racetep etc har vel masser av dette til en hyggeligere pris. stort sett samme produktene også hehe.

Tror heller ikke de holder stort bedre enn OEM BMW vipper. men kam og fjærer må uansett byttes

B20 innsug (facelift)

bmw2012v.jpg

b25

004.jpg

Ja det var ganske stive priser, skal se litt på de utenlanske forhandlerene, PPF var ihvertfall grisekjappe om ikke annet.

Lite å hente på 400rpm ja, takk for bilder skal ta en titt på hva jeg har, kommer med litt bilder senere i dag av toppen og noen forberedelser av den.

Takker så utrolig mye "ehrnst" for bilder og info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo peiling på motor, og en m20 topp er jo rimelig rask å få av og på, det hadde vert ennå mer morro om du kunne hatt 2 stk topper å testa ut, med dynapack er det jo lekende lett å dokumentere endringene.

Ka drivstoff skal du kjøre?

Såg ikke i farten om det er nevnt men 325 spjeldet er 70mm og 320 osv er Mye mindre!

535 er jo mye brukt på andre motorer også ettersom det er 76mm men det passer ikke på innsuget uten modifisering.

Eg har så og si sprell nye steg 3 vipper fra ppf for salg, stål vippe armene har eg dessverre solgt, vil du opp i v-tec turtall må du vertfall få noen andre vipper, disse har en tendens til å knekke på std motorer som får juling.

Legg ut bilder av motor arbeidet da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...