Gå til innhold

Min BMW 2002 1972 - Summer!


316
 Share

Anbefalte innlegg

Slik kjøpte jeg bilen. Jobben er utført av tidliger eier, og andre BMW-kyndige.

Karosseri:

Nye skjermer, frontplate, kanaler, brukt men rustfritt og bulkfritt panser, nye hjulbuer og innerhjulbuer, øvre og nedre støtdemperfester/forsterkninger bak, panel på sidene bak under støtfanger. Lagt inn ny plåt der bremserør går igjennom innerskjermene, par små hull er reparert i koffert og et par små hull i forbindelse med kanaler i forkant og bakkant. Også tettet hull til speil på høyre side og hull til antenne.

Lakkert januar 08. Sprøytet med syregrunning. 1 strøk basefarge og 4 strøk klarlakk. Mellomslipt mellom lag 2 og 3. Veldig blank og fin. Panser, koffertlokk og dører lakkert separat. Dørkarmer, motorrom og koffert er lakkert. Undersiden er sprøytet med sort body og til sist oljebehandlet av Funderud med spesialolje på hele understellet og i alle hulrom. Anbefaler at dette gjøres på nytt om 1-2 år og deretter hvert 4-5 år eller når det ser tørt ut. Har brukt Funderud mange ganger med godt resultat.

Så og si alle kromlister med tilhørende klips er nye, nye gummilister, ny frontrute, speil, nyre, ringer rundt baklys, sidegrill, fenderlister, takrennelister osv. Bilen er også renset for alt uoriginalt utvendig (antenne, høyre speil, hull som er borret osv). Fremstår helt original og ren. Meget pen bil som folk snur seg etter. Lett å komme i kontakt med folk…

Teknisk:

Nye foringer i hele understellet. Noe er byttet av tidligere eier resten av meg. Nye hjullagere, Bilstein støtdempere, Alpina fjærer, fjærbenslager fremme, bremseskiver, klosser, bremserør, bremseslanger, håndbrekkwire, pumper bak. Komplett nytt eksosanlegg – Simons 2” sportsanlegg som gir sportslig og fin lyd – behagelig lydnivå med en sportslig undertone.

Armer, endeledd osv er nytt i forstillingen. I bakstillingen fikk jeg tak i en bedre og rustfri baktravers da den gamle var gjennomrusten.

Bilen føles veldig tight og fin ut å kjøre og god på styring og pedaler. Hatt Eu kontroll i september med bla 4 hjulskontroll for at alle hjulvinkler skal være i orden.

Motor/gear:

Motor har vært ute. Rengjort den og malte opp blokka. Toppen så veldig bra ut og er nok relativt nyoverhalt (muligens gjort av Atle). Fant den for bra til å åpne utover at registerkjede og drev er byttet pluss kjedestrammer og føringer til kjede samt noen pakninger (toppdeksel og de rundt registeret). Hadde kjøpt inn komplett pakningssett, bolter til toppen og ventiltetninger men alt dette følger med bilen. Motoren fungerer bra og drar godt. Er normalt lettstartet og fyrer med en gang men kan bli litt grinete og rå om bilen står lenge eller i sterk kulde. Det følger også med eltenning som jeg ikke har fått satt på enda og komplett overhalingssett til forgasser som jeg fant billig på ebay. Nye motor og gearkassefester samt til gearoverføringen som er supertight og nydelig å gire med (det å gire var som å vispe i grøten før…var ikke foringer igjen). Clutchen tar fint og er lett å bruke. Ny radiator, alle slanger og slangeklemmer, alle originale klips og klistremerker, skumgummi under panser osv er nytt for at det skal se originalt og nytt ut. Elanlegget er tapet opp med ny tekstiltape som er det nærmeste jeg kom originalfinish. Ny olje, frostvæske, bremsevæske, olje på gir og bakaksel i vår. Bruker Castrol Classic mineralolje på motoren (gammel type grønn metallkanne).

Noen bilder fra tidligere eier:

Originalfarge, Granadarød

034.jpg

Lakkert opp igjen i Veronarød

010.jpg

001.jpg

ahh.jpg

DSC_0131.jpg

DSC_0133.jpg

DSC_0134.jpg

DSC_0135.jpg

DSC_0137.jpg

DSC_0138.jpg

DSC_0200.jpg

DSC_0201.jpg

DSC_02021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss den såg utrolig velholdt, gratulerer så mye med "ny" bil,vist alt går som det skal. utifrå bilder såg den

rett og slett strøken ut,til og med eksosen ser polert ut.

tipper den har fått rett eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent!

Såg denne bilen i tulletråden for litt siden og jeg syntes det er et mye bedre valg enn E30 om ønsket er en klassisk bmw i noenlunde orginalstand.

Selv synes jeg en E30 i lignende stand hadde vært et like godt valg. Men hvor skulle man finne en slik E30?

Veldig spennende valg - det blir interessant å følge med på fortsettelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott bil.

Men hvorfor betale nesten 100 lapper for en bil som kun kan luftes innimellom alle dagene det er drittvær? For ikke å snakke om alle vintermånedene vi har her i landet...

Jeg hadde heller soleklart gått for en fin helårsbil. Men det er nå bare meg...

Men bilen så kanonflott ut den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor betale nesten 100 lapper for en bil som kun kan luftes innimellom alle dagene det er drittvær?

I motsetning til en helårsbil vil denne øke i verdi. :)

Det skal bli spennende å se om 316 klarer å holde seg i skinnet når det kommer til modifiseringer - men er det tidsriktig, er det på en måte lov. ;)

Bilde fra BMW-museet i München:

10s3fyz89bw8rgpndaks.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er pene biler det, men det er LANGT ifra en like pen klassiker som en slik 02. Er så vidt at man kan kalle E30 for klassiker etter min mening. De er ikke sjeldne nok enda i mine øyne. Så dette er en pærle som skiller seg ut, og kommer til å stige mye mer,og mye fortere i verdi enn en E30. Så å sammenligne dette med en E30 blir for meg å sammenligne E34 med E24. Blir litt feil. Selv om alle som er nevnt her er pene biler på sin måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott bil.

Men hvorfor betale nesten 100 lapper for en bil som kun kan luftes innimellom alle dagene det er drittvær? For ikke å snakke om alle vintermånedene vi har her i landet...

Jeg hadde heller soleklart gått for en fin helårsbil. Men det er nå bare meg...

Men bilen så kanonflott ut den :)

Det kalles Lindenskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...