Gå til innhold

Min BMW 2002 1972 - Summer!


316
 Share

Anbefalte innlegg

Jada, tviler ikke på at din bil har blitt gjort skikkelig arbeid med :)

Syns den ser veldig strøken ut på bildene du har lagt ut og gleder meg til å se flere bilder av den.

Var bare sånn helt generelt ment det jeg skrev i forrige post.

Men ettermontering av lys hadde jeg styrt unna, nettopp for å slippe å borre hull i ting og tang som en annen har nevnt før meg.

Siden dette blir garasje/hobbybil klarer du helt sikkert å leve med at det er litt dårlig lys de gangene du bruker den.

Det er jo litt av sjarmen, er du ikke enig? :)

Det kommer aldri til å bli borret hull i støtfangere, kommer heller ikke til å få andre "dumme" modifikasjoner som ødelegger det originale karosseriet. Takgrinn med oppakning (tidsriktig koffert, og kanskje ski) skal den i allefall få! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takgrinn med oppakning (tidsriktig koffert, og kanskje ski) skal den i allefall få! 8)

Du synes ikke takgrind med koffert begynner å bli bare litt oppbrukt, da? ;)

Dessuten er takgrind pluss koffert mye mer riktig på en VW som tilhørte en gammel onkel oppi dalom, mens jeg tror mange 02-eiere tidlig på 70-tallet ikke ville bli sett døde med en slik på bilen.

Skiholdere med slalom eller langrennsski er derimot veldig riktig - og nei, ikke brede gamle treski.

I sommerhalvåret kjørte de tøffe gutta med fiskestang på taket hele tiden. Jeg har t.o.m. sett egne fiskestangholdere fra 70-tallet som festes i takrennen på bare den ene siden av bilen. Det er tidsriktig, det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av hva som er gjort med bilen den siste tiden:

Karosseri:

Nye skjermer, frontplate, kanaler, brukt men rustfritt og bulkfritt panser, nye hjulbuer og innerhjulbuer, øvre og nedre støtdemperfester/forsterkninger bak, panel på sidene bak under støtfanger. Lagt inn ny plåt der bremserør går igjennom innerskjermene, par små hull er reparert i koffert og et par små hull i forbindelse med kanaler i forkant og bakkant. Også tettet hull til speil på høyre side og hull til antenne.

Lakkert januar 08. Sprøytet med syregrunning. 1 strøk basefarge og 4 strøk klarlakk. Mellomslipt mellom lag 2 og 3. Veldig blank og fin. Panser, koffertlokk og dører lakkert separat. Dørkarmer, motorrom og koffert er lakkert. Undersiden er sprøytet med sort body og til sist oljebehandlet av Funderud med spesialolje på hele understellet og i alle hulrom. Anbefaler at dette gjøres på nytt om 1-2 år og deretter hvert 4-5 år eller når det ser tørt ut. Har brukt Funderud mange ganger med godt resultat.

Så og si alle kromlister med tilhørende klips er nye, nye gummilister, ny frontrute, speil, nyre, ringer rundt baklys, sidegrill, fenderlister, takrennelister osv. Bilen er også renset for alt uoriginalt utvendig (antenne, høyre speil, hull som er borret osv). Fremstår helt original og ren. Meget pen bil som folk snur seg etter. Lett å komme i kontakt med folk…

Teknisk:

Nye foringer i hele understellet. Noe er byttet av tidligere eier resten av meg. Nye hjullagere, Bilstein støtdempere, Alpina fjærer, fjærbenslager fremme, bremseskiver, klosser, bremserør, bremseslanger, håndbrekkwire, pumper bak. Komplett nytt eksosanlegg – Simons 2” sportsanlegg som gir sportslig og fin lyd – behagelig lydnivå med en sportslig undertone.

Armer, endeledd osv er nytt i forstillingen. I bakstillingen fikk jeg tak i en bedre og rustfri baktravers da den gamle var gjennomrusten.

Bilen føles veldig tight og fin ut å kjøre og god på styring og pedaler. Hatt Eu kontroll i september med bla 4 hjulskontroll for at alle hjulvinkler skal være i orden.

Motor/gear:

Motor har vært ute. Rengjort den og malte opp blokka. Toppen så veldig bra ut og er nok relativt nyoverhalt (muligens gjort av Atle). Fant den for bra til å åpne utover at registerkjede og drev er byttet pluss kjedestrammer og føringer til kjede samt noen pakninger (toppdeksel og de rundt registeret). Hadde kjøpt inn komplett pakningssett, bolter til toppen og ventiltetninger men alt dette følger med bilen. Motoren fungerer bra og drar godt. Er normalt lettstartet og fyrer med en gang men kan bli litt grinete og rå om bilen står lenge eller i sterk kulde. Det følger også med eltenning som jeg ikke har fått satt på enda og komplett overhalingssett til forgasser som jeg fant billig på ebay. Nye motor og gearkassefester samt til gearoverføringen som er supertight og nydelig å gire med (det å gire var som å vispe i grøten før…var ikke foringer igjen). Clutchen tar fint og er lett å bruke. Ny radiator, alle slanger og slangeklemmer, alle originale klips og klistremerker, skumgummi under panser osv er nytt for at det skal se originalt og nytt ut. Elanlegget er tapet opp med ny tekstiltape som er det nærmeste jeg kom originalfinish. Ny olje, frostvæske, bremsevæske, olje på gir og bakaksel i vår. Bruker Castrol Classic mineralolje på motoren (gammel type grønn metallkanne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kommer til å bli fornøyd jeg ;) Ser jo lovende ut på bilder, og det som er skrevet over her er vel heller ingen dum ting :)

Får håpe jeg kan gratulere deg med en klassiker til helga, men foreløpig velger jeg å vente 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme, har da hentet bilen. Har fått spylt av den litt salt, satte den igjen i en oppvarmet vaskehall med dørene oppe, så skal tørke til i morgen. Skal da bli kjørt bort til vinterlagring, etter planen.

Ble opplyst av selger at den var lei å starte i kulda, og det hadde han jaggu rett i. Klarte selvfølgelig å drukne den i bensin i sta, akkurat før den startet. Så jeg måtte dytte inn i vaskehallen... Tror forgasseren må få seg en overhaling til sommeren! Evnt byttes ut med webere! Så det er bare å hyle ut hvis noen har det liggende i en skuff. Fikk med et helt delelager, som kan sees på bilde 2. Mer i bagasjerom, og baksete.

imag0714.jpg

imag0716.jpg

imag0717.jpg

imag0721.jpg

imag0722.jpg

imag0723p.jpg

imag0724.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Gratulerer så mye nok en gang med en perle. Gleder meg til å se mer av denne - i original stand.. 8)

Forblir original denne ja. Er meget fornøyd med "stuket" på den, synes den sitter bra. Blir nydelig å kjøre rundt i, bare jeg får den til å gå i litt kaldere vær og... :P

Fargen er Veronarød, er en original BMW-farge... En rar farge, skifter farge ettersom åssen lys det er... :P Gammeldags kamelon, vettu!

e7mtef4i16k9xku4nnyg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...