Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Vel.... Er plutselig så mange som har fattet interesse for E28 nå, at jeg følte at jeg kanskje skulle legge ut noen bilder av mitt saktegående prosjekt...

Foruten E21 som er min store lidenskap, så har jeg alltid drømt om å eie en E24/28 Alpina B7 Turbo. Det var jo verdens raskeste familiesedan på 80-tallet, men prismessig så er de jo aaaaltfor dyre.... En får jo en familievennlig E61 for prisen av en strøken B7 Turbo i dag.

Men så kom jeg over en rusthaug av en ombygget Alpina B7 TurboKat med serienummer #238 sommeren 2008, som jeg dro til gards etter litt overtaling av det eldste kvinnelige familiemedlemmet her i huset.....

De første 236 produserte E28 B7 Turbo ble bygget på 528i og 535i hovedsaklig, og kom med B7/1 og B7/2 motoren på 300 hk. De siste 42 produserte kom med B7/3 motor-versjon, med katalysator og 320 hk. De ble bygget på M5-chassis samtlige, såvidt jeg er fortalt.

Så den jeg "bygger" nå, er fra produksjonsnummer #238 - og motoren B7/3 på 320 hk med katalysator...

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c60f0wi1o860f0mshxyd.jpg

m1gwjaxs9lfyfapkjbtn.jpg

Dette var en veldig godt brukt E28, og med mindre den hadde vært en orginal Alpina - så var det for mye mold i chassiet...

Men men... Med bilen trygt i tunet, var det bare å rulle den inn i garasjen og sjekke tilstanden.

hwjw5tuvqh9vo3wrjsn6.jpg

d5jqtg6zkmnq5psxjcoq.jpg

jr1ntxbvjxyujn58wtmt.jpg

Oppbrukt, er vel egentlig resultatet av besøket på løftebukken. Håp? Selvsagt, men ikke i dette chassiet. Men rustfrie E28-chassis vokser ikke akkurat på trær, så jeg fikk pille litt i den imens...

i1d1kox26mmssx2ellm1.jpg

db2eie4xab16zfmmw32g.jpg

162ff8ci85l1q7xifiwy.jpg

htbsp22c6bdd8lk6c1jk.jpg

afc4ojvkseon3fm0jyn1.jpg

Rust og slitasje? Det stemmer...

ea97cnm2lv0zjbw5ri6a.jpg

qmmaytigyhhgc8c3qr6b.jpg

cxfityn9kuwvqc8tbudo.jpg

8jn2r98lauwxdu5d3yz1.jpg

9x81ng1uvnv5twhjtcs8.jpg

uq8ukkrhf5lgs2vd0vik.jpg

Jaja, her var det iallefall mye som måtte berges, byttes og restaureres ja...

Da var vel de største utfordringene å få tid til det, få penger til det og finne et chassis som var bra nok.

Men så dukket den opp på Finn.no....

En "megastrøken og rustfri" 518i - 1987, med takluke.... Vel, i henhold til selger så var den superstrøken.

Jeg var på reisejobb, og kjøpte den usett (foruten bildene som låg på Finn.no da...). Møtte selger i Bergen, og siden selger var forsinket - så fikk jeg knappt tid til å se den på ferjekaia. Kjørte bilen hjem, og håpte på at alt var flott.

Det var den ikke. Bra var den, med tanke på alder og E28 generellt sett. Men ifølge selgers beskrivelser - nope...

wz6y6okml10cjeyoauxt.jpg

Dette var bildet på finn, og selger mente at bildet var så dårlig at en ble lurt. For bilen var jo så bra...

Men, igjen... Det er jo bare til å rive ting i filler...

171s607sakb01fbwzzsv.jpg

Motoren utav

isvqaw8ajvdmv5e17ed9.jpg

Ribbet for understell

08i3oe89a448pz871y3z.jpg

Bra for rust, er ganske bra rustbeskyttet

z5gk3se8zqqpqlciuj88.jpg

c7fsirn0lsgwdopch884.jpg

uiken2hk19ifcbds299t.jpg

gmo7mespfbmx7bgxeeat.jpg

gmo7mespfbmx7bgxeeat.jpg

dwn87jbif7k2j0le3y7g.jpg

0etse95t9085n83ohvhy.jpg

71a3hqs4237d713epgc5.jpg

Så ble den nå plukket helt innimellom. Jeg er ganske mye på reisejobb, så det er ikke for mye tid til overs med 5 unger i hus i tillegg. Så litt deler ble kjøpt inn, nytt og brukt...

Jeg hadde heldigvis lenkearmer fra E34 535i liggende

zhekynqk6jvl8l0k9bym.jpg

Så da var det iallefall litt deler som var klar for blåsing og maling...

tz9i5k3k8x5m2qllh5qq.jpg

Og litt forstillingsdeler har jeg fått tak i...

e0i77dmd7cji0gewlfbu.jpg

Litt nye deler:

djxbt5tni5nueooposgu.jpg

Glassblåst caliperene foran:

sh49d5f4ph5gdfcpenb9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte, men sikkert ble deler slept inn i garasjen...

lfenv5a5jjnj55n9zlkj.jpg

Så måtte det sandblåsing til for å fjerne litt gørr, samt sandblåse sveisene på det som jeg har fått sveist. Takk til Øyvind (ww2) for hjelp her...

fozrv76xsght20s38ibs.jpg

Da var E28en vel hjemme i garasjen igjen...

nmnloajypu0vdln7zyaq.jpg

Og så var den av hengeren, og plassert i midten av hovedgarasjen...

b95dcadyojifewdc19g3.jpg

Skjermene, samt de andre kaross-delene som jeg har handlet nytt, måtte selvsagt mattes, grunnes og tectyleres etter beste evne...

2k5398p3gmsrg7qg2hx7.jpg

Nye deler er jo alltid herlig... Spesiellt når de kommer direkte fra Alpina... Men steike hva det koster!!!

swadyqalqewdvoljva6v.jpg

Nye bremseskjold må til, men må selvsagt lakkeres før montering, for å unngå rust...

6m8khyxy7ne2d5udjhk4.jpg

Nye Bilstein B8 må jo monteres...

q07pv4z87qosjx9i4gjh.jpg

Og da er det greit at det henger et orginalt Bilstein verktøy på tavla mi :)

8ggenkzspn68qr7n7b7w.jpg

For de så måtte lure... Ja, alle gjenger blir selvsagt frisket opp før montering...

sowrx3c9mkvotcpglj9s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer nye deler

lq7wwz9qzjdig09qv1cf.jpg

69iee3vo32tf5ycbvwd0.jpg

oj016l5j158bc3n6vivh.jpg

Fikk kjøpt en Servosnekke av Morty her inne, med lav kilometer. Såg veldig bra ut, og godt pakket. All Credz til Morty her, takk...

2pl7hu8xkh5wycrxnz5c.jpg

Så var det tid for litt montering da:

udarls9t4k6yu1ms4xbx.jpg

Fikk selvsagt ikke kommet lengre, da jeg hadde glemt å bestille støvringene som skal være bakom de nye lagrene. Så de kommer kanskje i posten i morgen? Synd jeg reiser på jobb igjen på mandag, for det blir ikke mere jobbing før jul nå. Må jo handle litt presanger og stæsj, siden jeg kommer hjem i romjula...

jcjkdsahlzbpqn22kkyg.jpg

Her står jeg i dag og sliper anleggsflater rene, klar for monteringsdetaljer på bakstillinga...

noags7d0wylazif0wwjr.jpg

Spent på om dette er noe greier...

e9pog1u32osbuhfa8lsp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN !!!!!

Selvsagt måtte jeg oppdage dette i dag!!!

r9bb71ob9g59nh8rtv5s.jpg

Damn, sprekke i ringen til ABS-sensoren...

Noen som har en slik en? Hele Drive flange'n altså, ikke bare ringen. Må helst komme fra en 535i, for at det skal stemme med ABS'en min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget gjennom ført prosjekt. :applause: Men hvorfor lakker du ikke motor rommet før montring osv da? Syns vel også den rød fargen ikke vel helt etterboka, når du skal lage en alpina lookalike.

Men godt du tar vare på gode gamle biler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN !!!!!

Selvsagt måtte jeg oppdage dette i dag!!!

r9bb71ob9g59nh8rtv5s.jpg

Damn, sprekke i ringen til ABS-sensoren...

Noen som har en slik en? Hele Drive flange'n altså, ikke bare ringen. Må helst komme fra en 535i, for at det skal stemme med ABS'en min...

Azeton her inne kjøpte 4 bærearmer av meg han ikke skulle bruke.. ifra e28 535.. spør han. kanskje han har en slik til overs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, visste den kom... Rødfargen er et resultat av at understellet ble blåst og behandlet en plass jeg var på jobb. Dette er ingen showbil, men veldig greit å behandle understellet skikkelig. Problemet oppsto da de var tom for svart farge, og alternativet til rødt var hvit og gul. Og jeg ville gjerne ha understellet mitt behandlet med den "malingen" de hadde der, ergo rød.

Motorrommet skal selvsagt lakkeres før montering, men fikk ingen til å lakke før jul. Og jeg er avhengig av å få den på hjul (les: trillbar) til januar pga planer jeg har i garasjen for januar. Så når den skal lakkeres i motorrommet, så er det bare til å ta styresnekka bort på plassen. Og det tar jo bare 5 minutt.

Så jeg bygger ikke 100% genuint fargemessig, funksjonalitet er viktig når det kommer til understell. Jeg skal bytte bremser bak, stab stag osv senere, jeg må først få bilen godkjent ombygget hos Biltilsynet i første omgang. Så for en orginalpoliti så er dette fyfy, men bilen er ombygget uansett. Og det viktigste som sagt er å få bilen godkjent ombygget, og at understellet tåler å bli kjørt på veg, ikke bare fra treff til treff med henger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian....

Hadde håp om at den skulle bli klar i år, men jeg er jo ikke den typen som verken stresser - eller har for mye tid. Jeg reiser mye i jobben min, så bilprosjektene mine har jeg egentlig god tid med. Jeg blir nok litt opptatt i garasjen med noe annet i januar/februar/mars, men skal nok få tid til E28en også.

Motor spec er B7/3, 320 hk turbokat-versjonen. Hele bilen bygges om til B7 Turbo/1 #238. Interiøret er det orginale B7, men jeg har fått tak i Alpinas ASS-interiør, og vurderer sterkt om de skal monteres. De er sjefs å sitte i, men fargenyansene blir litt feil interiørmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...