Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

God dag, kjære BMW entusiaster.

Jeg har hatt en spesiell dag i dag, og det har jo de fleste av dere fått med dere.

Jeg vil først av alt takke for alle hilsener osv... Jeg er helt imponert over hvor mange som følger med meg og kjerra mi. Jeg la ut et bilde på Facebook (Retrogarasjen), og snaue 4 timer etterpå har bildet mitt nå over 3600 visninger.... Fantastisk, takk alle dere som henger med!

Som sikkert mange av dere vet, så er, i Vegvesen-regi, ombygging av kjøretøy en 2-stegs prosess. Først skal (steg 1) en kontrollør sjekke bilen osv, og så skriver vedkommende en rapport som en kontorrotte (steg 2) skal sette endelig svar på. Normalt sett følger rotta kontrollørens anbefaling. Normalt sett.

I bilbyggerens verden, er det litt mer omfattende. Normalt sett. Jeg har brukt mye tid og kunnskap på klekke ut en plan for å få min bil godkjent. Og det er ikke godt å få en 518 godkjent med M106turbo vektmessig. Bilen er jo 200 kilo tyngre på foraksel enn før, faktisk 30 kg for tung på foraksel i forhold til max tillatt vekt - med kun EN person i bilen.... Så faren for at jeg sitter inne med en av Norges dyreste garasjepynt, er litt i overkant stor. Det hevdes på tråden min her at ingen har fått endret vekter siden sist lovendring. Det gjør jo ikke akkurat saken mindre deprimerende å tenke på.

Men jeg føler selv at det er viktig å være sterk i trua.

Så jeg sto opp med godt mot i dag. Perfekt kjørevær, rundt -2 grader, og tendens til sol. Good shit, for meg og de slitte sommerdekka som står på bilen.

Endte opp slik:

IMG_2608_zps9bd6575f.jpg

Eller rettere sagt slik da:

IMG_2609_zps65d27d00.jpg

Knipset et par tidlig-morgen-iphone-bilder, siden jeg var litt tidlig ute.

IMG_2610_zps75731257.jpg

IMG_2611_zps4cda4edb.jpg

IMG_2612_zpsef30fd23.jpg

Irriterer meg litt at jeg ikke har fått montert stripene ennå, men sånn er det bare. De kommer på når de kommer, jeg har et større issue foran meg nå...

På sjølvaste kvinnedagen, hva tror dere som skjer? En kvinne i Vegvesen-uniform vinker meg inn på løftebukken:

IMG_2613_zpsc5f15894.jpg

DA er vi i gang!!!

Men tror du jaggu ikke at Mr Bakkevig var på kurs ellerno, så det var denne dama som skulle sjekke ombyggingen. Hun heter Petra forresten, og var både trivelig og dyktig. Etter å ha kjørt bilen inn på bukken, satte vi oss inn på kontoret og gikk igjennom all dokumentasjon osv.. Der gikk det en rimelig lang tid, hun var nøyen og veldig fornøyd med at jeg hadde alt på stell i permen min - for hun fant ikke saken min i systemet sitt. Med hjelp av mine papirer, fikk hun sporet opp saken i sitt system, og vi gikk ut i hallen igjen.

Det morsomme her, er at når jeg åpnet panseret - første jeg at hun sa "WOW"... Og det var litt lovende. Sånn ca en million bilder tok hun av bilen min rundt om - mine 1904 bilder som jeg hadde med på minnepinne var tydeligvis ikke gode nok.

Under biler var alt bare en glede...

IMG_2616_zps1c57dc27.jpg

Jeg har jo anket litt på senkesettet (pga Alpina-spec og Jamex-kvalitet), men hun var enig med meg i at Jamex var noe kjipe greier . Men siden springrate er tilnærmet Alpina, godtok hun å bruke Jamex-fjørene som erstatning, fantastisk!

IMG_2617_zps534782bf.jpg

Ombygging og teknisk gikk jo som en drøm, jeg regnet/håpte jo det.

Men.....

Vekt....

Jeg kjørte bilen på vekta, og hun dirigerte... Er noget usikker på hva vekter hun kom frem til, jeg var vel i overkant spent/nervøs akkurat da.

Kjørte bilen inn igjen, og ventet på dommen...

Så kom hun tilbake, og sa "Dette skal jo gå fint"...

Hmmm... "Hva mener du med det", måtte jeg jo spørre....

Merk mine ord, se hva jeg fikk tilbakemelding på:

IMG_2614_zpsa8014cf7.jpg

Tilbake på kontoret regnet vi (les:hun) på div vekter, passasjerer osv...

Uansett, steg EN av denne prosessen er godkjent.

Hun lurte på om jeg MÅTTE ha skilter i dag, men det måtte jeg jo ikke. Men at jeg kunne tenkt meg å vite om helga var ødelagt eller reddet - DET hadde jo vært greit å vite.

Hun sa, sitat: "dette skal gå bra, du har gjort en fantastisk bra jobb - både med bil og dokumentasjon" - og tok meg i hånden og "gratulerte" meg...

Dette er en fantastisk tilbakemelding å få fra Biltilsynet, ikke sant? Jeg må si meg fornøyd med det.

Status Quo:

Jeg har fått muntlig (og skriftlig via mail) bekreftelse på at bilen godkjennes som Alpina B7 Turbo/1 (320 hk), med senkesett og korrekte vekter og passasjer-antall.

Sannheten:

Cluet er at selv om hun er superduperpositiv, så kan (trodde nå jeg) nok kontorrotta fremdeles nekte vektendring eller lignende. hun skulle ringe meg på mandag så fort bekreftelsen/avgjørelsen er endelig.

Altså: Bilen er godkjent, men ikke endelig bekreftet, selv om oddsene heller i min favør.

Men nå tar jeg kveld, madammen er kommet i hus - og jeg skal handle meg et par Smirnoff Ice og koze meg litt ;)

Takk for oppmerksomheten....

- Pedi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e mektig stolt av deg, Ivar. :D

Eg får faktisk litt klomp i halsen når eg tenke på alt det arbeidet med sjel og hjerta så e lagt ned i detta prosjektet.

Detta kunne jo bare gå ein vei, nok ein gång GRATULERA...... :happybday:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...