Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg såg denne for første gang i 2013 har det vært en av mine favoritt e28'r!!

Husker den dag idag når jeg var 1,5-2år gammel og sto i sofaen hjemme og såg min far komme igjen fra jobb i sinn neste nye kvite e28 528i :)

E28 og E21 (litt E30) er mine favoritt BMW'r! Og du er heldig så har flere av dem ;)

Meget flott garasje du holder på med og :) Sees sikkert på e30meet 2016!

 

Takk for det Steffen :)

 

Vi sees garantert på E30Meet 2016, og jeg gleder meg til å se den flotte bilen din igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nesten blitt en garasjetråd dette, fremfor E28-tråd. Men jeg ser at det ikke er så mange som følger denne tråden lenger, og stemningen blant de som følger den nå tyder på at dere vil ha noen bilder av garasje. Husk at det er "under construction", så det står verktøy og esker med div ting fra flyttelasset overalt, beklager rotet. Men litt etter litt kommer det på plass :)

 

Så jeg kaster inn noen bilder igjen. Vær obs på at jeg verken er snikker, eller har tenkt å bli det :) Det er nok løsninger som ikke normalt sett er ihht normalen, men jeg utnytter mest mulig plassen i garasjen - derav enkelte mindre praktiske løsninger.

 

Det viktigste akkurat nå er å holde varmen i hovedgarasjen, per nuh så går all varmen fra varmepumpa opp på loft - og ut. Fyre for kråkene var vel et treffende ordtak... 

 

Så jeg satte madammen til å isolere taket over løftebukken, og jaggu meg fikk hun platet der også. Det har jeg ikke bilde av, men jeg skal komme tilbake til den ved en senere anledning.

 

Jeg har en åpning opp til loftet som skal kles igjen og settes en større dør i - slik at jeg kan få motorer og andre større ting opp hvis jeg vil. Fikk besøk av Jon Arnold og Roald på fredag, og de hjalp til med litt snikkerier...

 

 

post-38754-0-15083000-1453105732_thumb.j

 

 

Men det blir ikke å bruke tid på å lage dører til den åpningen nå, så da blir det å bare isolere for å holde varmen.

 

 

post-38754-0-60298300-1453105734_thumb.j

 

 

Jeg var borte hos min far og hjalp han med å snikre en vinterstue/bod, og han donerte resten av materialene sine til meg. Og det passet jo fint, for da kunne jeg gi på med litt innbygging av trapp.

 

 

post-38754-0-08726700-1453105729_thumb.j

 

 

Trapp var jo noe av det første jeg satt inn, slik at jeg kunne komme meg opp på loftet.

 

 

post-38754-0-38702600-1453105727_thumb.j

 

 

Har ikke tatt så mye bildet underveis, men tok nå ett der rammeverket viser, og dere får en liten pekepinne på greia. Skal jo isoleres osv, men ble ikke tid til det i går.

 

 

post-38754-0-62400900-1453105730_thumb.j

 

 

Det ble ikke å kle trappa med plater, for jeg fikk jo så mye plank av min far, at jeg brukte heller det. Litt mer jobb, men nå ble det som det ble :)

 

 

post-38754-0-36596700-1453105733_thumb.j

 

 

Nå som ting begynner å dra seg litt til, så er det jo på tide å få opp litt mer lys - akkurat nå er det bare litt lys i ene delen. Jeg begynner forsiktig med å belyse løftebukken, så diskusjonen er den samme som alltid: hvor mye lys skal en ha? Mitt svar har alltid vært det samme: Mest mulig :)

 

Denne garasjen har desverre ikke mulighet til å sette lamper på vegg (for å lyse oppunder bil) som jeg hadde før i den gamle garasjen. Så da blir det bare i "rammen" rundt løftebukk. Første utkast blir 3 lamper (2x36w) på hver side av løftebukk.

 

 

post-38754-0-83449900-1453105735_thumb.j

 

 

post-38754-0-02591300-1453105738_thumb.j

 

 

2 lysarmaturer i forkant, for å lyse opp motorrom.

 

 

post-38754-0-91532200-1453105736_thumb.j

 

 

Bak har jeg ikke hengt opp noe ennå. Men det blir nok sannsynlig en lampe på bakvegg over garasjeporten. I taket blir det 2 eller 3 armaturer, litt usikker. Må få litt lys i drift før jeg tar det valget, men regner med at det blir 2 armaturer - tror det skal holde....

 

 

Jeg har planer om å gjerne få koblet til noe lys i kveld, men vi får se. Jeg har ikke lysstoffrør heller, så det må handles inn etterhvert. Jeg vil jo ha 840 Cool White rør, orker ikke de gule greiene. Og det er jo en femtilapp per rør, så det er kroner det også :)

 

Neste lysprosjekt blir jo over der E23 og E34 står. Jeg er usikker på hvor mye lys jeg skal montere der, men bilene må ut derfra skal jeg få opp lys der - og nå som det er snø ute, så blir de nok stående uten lys foreløpig :)

Men det blir nok endel der... Jeg har kjøpt inn litt, men ikke nok..

 

 

post-38754-0-59696000-1453105739_thumb.j

 

 

Vi får ta det pø om pø. Det viktigste for meg at det skjer litt - ikke nødvendigvis mye - innimellom, for når en er litt systematisk så ser jeg at komplettering blir et resultat av å jobb effektivt. Alt koster penger, og jobbing stjeler timer. Dette vet jeg, og det er derfor jeg koser meg i garasjen. En times jobbing effektivt, er en time mindre å gjøre senere for meg å gjøre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ein garasje dette blir... Jøsses meg :P

 

Mja, den blir kanskje helt ok. Jeg sier OK, for jeg vet jo at det er langt ifra alle som kan disponere en garasje på 100 m2 og løftebukk osv... Men siden jeg nå eier denne "luksusen", så skulle jeg jo gjerne hatt taket andre veien, høyere knevegger osv osv... Så det som egentlig skjer nå, er at jeg prøver å gjøre det beste utav det skallet som utgangspunktet var. Det er langt igjen til ferdig verksted, men nå nærmer det seg at jeg I det minste kan begynne å bruke den på en fornuftig måte hvis det trengs. 

 

En annen ting er at jeg ikke lager til en utstillingsgarasje. Her skal det ikke se "flott og perfekt" ut, med barløsning og playstation - og en nypolert bil langs veggen. Her er det utenpåliggende kabler osv. Det er fordi at for meg så er dette en verkstedgarasje, hvor det er "function before fashion". Jeg vil ikke have I den klemma som enkelte har kommet ut for, feks det at antall lysarmaturer ble for lite (les: for mørk garasje) - og så er det ikke mulig å utvide med flere pga at det ikke er flere veggpunkt. Hvis jeg vil ha mer lys, så bare koble jeg meg innpå der jeg vil ha mer lys. Eneste som er viktig selvsagt, er at ingen kretser belastes med for mye forbrukere. Derfor har jeg allerede delt opp armaturene jeg skal ha opp I flere soner (les: kretser) som gjør at en må trykke flere brytere for å få på alt lys. Dette minsker jo belastningen på brytere osv. Burde egentlig hatt noen kontaktorer, men foreløpig så går det greit.  

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høyra at nåken ikkje e heilt besatt av at alt ska sjå so forbanna perfekt ut. Bedre når ting funka og kan eventuelt moddast litt om behovet skulle dukka opp :)

 

Nei, helsike... Garasjen er jo til for å brukes. Den skal skrus i, ikke drive å tørke støv av pokaler på pyntehylla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ahh, kost meg med alle 337 sidene ord for ord. Mye bedre lektyre en noen som helst bok. Kjekt å lese om lining av dører, takluke, diff og alt det andre.

Mimrer tilbake nå om egen bruk av Noisekiller i en Abarth 130tc GSi killer som også gav noen hakedropp til noen GTI sjåfører innimellom. Dessverre viste det seg å være rammeskjev når den skulle på veien igjen etter en restaurering. Og var kanskje like greit, for den spiste girkasser til frokost.

Måtte også le litt bekreftende overfor meg selv at jeg er gal når jeg kom til side 227 og du skrev at 227 sider vil skremme nye lesere. Eller når du mente tråden ville dø naturlig ved 250 sider når bilen var ferdig.

Å lese gjennom alle sidene fra du var på bt første visning, til svaret om endelig godkjenning var en pinsel. Meget forsinket gratulerer med übercool bil 8)

Hadde i utgangspunktet en agenda for å lese tråden.  Når jeg nå er ferdig med å lese tråden fikk jeg svar på masse, ikke svar på annet, og en del nye spørsmål som har dukket opp. Så tenkte det var passende å sende en PM jeg håper du kunne svare på.

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hyggelige ord.

trodde egentlig at denne tråden var lagt død nå, men morro at noen faktisk tar seg tid til lese den I sin helhet :)

Bilen har nå overlevd 3 sesonger, og er på god vei I sin fjerde sesong på veien. Og det har vært en glede å ha en bil som fungerer som den skal hele veien. Klart at det er kommet bruksmerker og steinsprut, men det viser jo bare at bilen har vært brukt. Den har sanket noen pokaler på sin vei også, så det har vært et eventyr siden 2013.

Legger ved et par bilder fra E30Meet 201613691140_10153601857056126_7607153292877838034_o.jpg13921034_10153833501655840_5853584146843631638_n.jpg13938423_10153841322440840_1217142569002134838_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Syyyyyyyyk tråd Pedi!! Begynte å lese fra side 1 og ja jeg leste absolutt alt! Klokken var 23.00 når jeg startet og har lest i over 7 tiimer. Men dette ble aldri for kjedelig, har også lært ganske mye gjennom tråden din. :)

Bilen har blitt nydelig!! Og for et hus og garasje plass du har fått deg! Ble fort forelsket i den gamle garasjen men denne er enda råere! 

Creds til deg og legg gjerne ut bilder av bygge prosessen av garasjen! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎26‎.‎10‎.‎2016 at 1:50 AM, ArneR. said:

Slike tråder som dette dør vel aldri. Har lest hele tråden. Fantastisk stykke arbeid. 

 

Takk, det ble nå noen timer av det :) Men etter 4 sesonger med den, så må jeg si at det var verdt det...

 

On ‎27‎.‎10‎.‎2016 at 6:13 AM, Enes Yakici said:

Syyyyyyyyk tråd Pedi!! Begynte å lese fra side 1 og ja jeg leste absolutt alt! Klokken var 23.00 når jeg startet og har lest i over 7 tiimer. Men dette ble aldri for kjedelig, har også lært ganske mye gjennom tråden din. :)

Bilen har blitt nydelig!! Og for et hus og garasje plass du har fått deg! Ble fort forelsket i den gamle garasjen men denne er enda råere! 

Creds til deg og legg gjerne ut bilder av bygge prosessen av garasjen! :)

 

 

7 timer?? Å helsike... :) garasjen beginner å nærme seg ferdig nå heldigvis. Noe strøm, luftuttak og vaskestasjon står igjen ennå.. Og enda litt mer rydding (les: plassere ting på rett plass I hyller og skap) må til, for det er jaggu tidkrevende å finne "rett, og permanent" plass til alt I hyller og skap. Og en må jo også bestemme seg for hva "alt" skal bestå av, og hvor det skal stå... Det er fort gjort å fylle opp hyller og skap, men å bare plassere ut ting blir feil for meg. jeg må ha litt system på ting, iallefall et system som jeg selv trives med - og som har både en naturlig og lett tilkomst. Greiest å ikke ha ALT en har I garasjen av verktøy og stæsj, det er balansekunsten der som er problemet. Så jeg jobber med det ;) Skal nok ned I garasjen I kveld og rydde litt, ta en siste økt nå før helga...

 

Legger ved et par bilder her for morro skyld... Litt kjekkere med bilder, enn bare tekst..

745i.jpg

13600276_10153759141160840_7434535520784767182_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, RF91 said:

Blir heilt sveitt i misunnelsesmuskelen når eg ser både bil og garasje :lol:

Hehe, jeg trives nå godt I garasjen. Nå står kun E23en der, som neste mann ut. resten er kjørt i hi (parkeringsgarasjen) for vinteren... Eneste E24en får kanskje ta seg en tur ned i garasjen for å få seg noen Coilovers montert...

 

Legger ved et (heller dårlig) bilde av hi'et...

 

 

garasjen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...