Gå til innhold

Vedlikeholdslading av batteri


vetu03
 Share

Anbefalte innlegg

Hei..

Har tenkt litt på dette og lurer på om batteriet bør være koblet ifra bilen eller om den kan stå å vedlikeholdslade selvom batteriet er koblet til bilen?! Dette fordi det er ganske mye styr å koble fra batteriet for å lade dette og jeg har lagt opp Sånne C-tek Hurtigkoblinger til alle batteriene som kommer ut på samme plass så det bare er å fjerne et deksel, men som har lite for seg om man bør koble ifra batteriene.

Noen som hvet om dette har noe å si?

Mvh Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker CTEK-lader uten å koble fra batteriene også. Har ikke hatt noen problemer med dette.

Pass bare på at du følger bruksanvisningen, og ikke kobler laderen til eller fra med 220V-kontakten plugget inn. Da risikerer du å få gnister, og disse kan i verste fall skade elektronikken i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

For å dra opp en gammel men nyttig tråd.

Det står faktisk i min servicebok til min E39 520 2001 at man skal koble fra batteriet, men jeg gjorde det ikke jeg heller når jeg vedlikeholdslader batteriet nå før det kanskje blir kaldt igjen i Oslo.

Åpna litt ene bakvinduet og kobla laderen på + og - "boltene" i motorrommet og bruker en ctek lader fra biltema.

Ingen faresignaler eller lignende fra laderen heller.

Kanskje ikke nødvendig, men greit å gjøre :)

( men så er jeg jo mildt hypokonder når det gjelder bilen... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
On ‎15‎.‎12‎.‎2011 at 13.04, Stonescream skrev:

For å dra opp en gammel men nyttig tråd.

Det står faktisk i min servicebok til min E39 520 2001 at man skal koble fra batteriet, men jeg gjorde det ikke jeg heller når jeg vedlikeholdslader batteriet nå før det kanskje blir kaldt igjen i Oslo.

Åpna litt ene bakvinduet og kobla laderen på + og - "boltene" i motorrommet og bruker en ctek lader fra biltema.

Ingen faresignaler eller lignende fra laderen heller.

Kanskje ikke nødvendig, men greit å gjøre :)

( men så er jeg jo mildt hypokonder når det gjelder bilen... )

Puster liv i denne igjen...

Du åpner vinduet i frykt for?

Kan man koble laderen på ladepunktene i motrorrommet og slippe å rote frem batteriet for å koble laderen rett på dette?

Terskelen er litt minder for å plugge i laderen på kontoret og lade om man kan koble den på i motorrommet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, F 11 said:

Du åpner vinduet i frykt for?

Kan man koble laderen på ladepunktene i motrorrommet og slippe å rote frem batteriet for å koble laderen rett på dette?

Vanlige blybatteri utvikler knallgass ved lading, i spesielle tilfeller kan det være så mye at det blir brann/ekplosjonsfare om det ikke luftes. Om laderen skal stå på lenge uten tilsyn kan jeg skjønne ønske om å lufte.

I biler med vanlig blybatteri anbefales det vanligvis å aldri koble lader eller startkabler direkte til batteri som er montert i bil (pga. gnist ved fra/tilkobling kan antenne eventuell knallgass). På nyere biler slik som F10/F11 som kun leveres med AGM eller andre typer lukkede batteri kan imidlertid lader eller startkabler også trygt kobles direkte til batteri, i tillegg til i motorrom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ^B^M^W^ skrev:

Vanlige blybatteri utvikler knallgass ved lading, i spesielle tilfeller kan det være så mye at det blir brann/ekplosjonsfare om det ikke luftes. Om laderen skal stå på lenge uten tilsyn kan jeg skjønne ønske om å lufte.

I biler med vanlig blybatteri anbefales det vanligvis å aldri koble lader eller startkabler direkte til batteri som er montert i bil (pga. gnist ved fra/tilkobling kan antenne eventuell knallgass). På nyere biler slik som F10/F11 som kun leveres med AGM eller andre typer lukkede batteri kan imidlertid lader eller startkabler også trygt kobles direkte til batteri, i tillegg til i motorrom. 

 

Takk for god informasjon.

Var knallgass jeg også tenkte på..

To nyttige poeng for meg: at F11 kun leveres med AMG eller andre typer lukkede batteri, og at jeg koble kablene til ladepunktene i motorrom =)

Hvor ligger forresten batteriet i F11? Hadde vært greit å se amp str. i forhold til hvilken lader jeg burde kjøpe inn..

 

Endret av F 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet i F11 er vel i "reserverhjulsbrønnen" under matten i bagasjerommet. Selv har jeg 7A forgjengeren til Defa SmartCharge, den passer fint i hanskerommet. Med 80/90/105 Ah AGM batteri er jo den nye 10A utgaven helt grei også, eller tilsvarende Ctek MXS 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On ‎14‎.‎10‎.‎2016 at 20.02, ^B^M^W^ skrev:

Batteriet i F11 er vel i "reserverhjulsbrønnen" under matten i bagasjerommet. Selv har jeg 7A forgjengeren til Defa SmartCharge, den passer fint i hanskerommet. Med 80/90/105 Ah AGM batteri er jo den nye 10A utgaven helt grei også, eller tilsvarende Ctek MXS 10.

Med denne laderen, kobler du den til kontaktpunktene i motrorrommet? Kablene på denne laderen ser ikke lange nok ut til å kobles på + og - polen i motorrommet.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ^B^M^W^ skrev:

Kobler til i motorrom ja, kablene er kveilet to ganger rundt laderen og er altså lengre enn det kan se ut som på produktbildet.

Se f.eks. her.

Aha... se der ja... Det hadde jo vært greit om de hadde opplyst om på hjemmesiden =)

Vurderer denne DEFA 12V/8A BATTERILADER SMARTCHARGE til 1000-lappen, eller denne BATTERILADER MXS 5,0 POLAR til 800kr på kampanje. Er kanskje litt urettferdig å sammenligne 8A vs. 5A, men er veldig interessert i å høre deres mening..

Og, er det noen side der vin nr. oppgis som gir noe info om hva slags batteri som sitter i min bil?

Endret av F 11
vin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten kikke under matten i bagasjerommet, som nevnt er det 80, 92 eller 105 Ah AGM avhengig av utstyrsnivå.

Om det kun er til vedlikeholdslading over natt el. merker du nok liten forskjell på en 4-5 A lader og en på 8-10 A, da toppladingen vanligvis gjøres med lav(ere) strømstyrke. DEFA skriver f.eks. at 4 A utgaven av SmartCharge (som fås til 500 kr) er egnet for batterier opp til 120 Ah, men min erfaring er at så små ladere ikke klarer å lade opp tomme blybatterier i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...