Gå til innhold

Montere H7 Xenon/Hid som fjernlys i E39 faceliftlykter


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte et sett med Xenon/Hid H7 som jeg hadde tenkt å ha til fjernlys istedenfor H7 Halogen som sitter der originalt. Kjøpte i tillegg disse soklene som må ha på E39 for å få festa pæra.

Etter mye krangling ga jeg opp å få vridd sokkelen inn i sporet i lykta. Jeg fjernet nærlysballasten og stativet den er festet for å få bedre plass til hendene nedi der men turte til slutt ikke å presse hardere i frykt for å ødelegge lykta.

Den eneste måten jeg klarte å få den på plass var ved å fjerne den røde O-ringen som sitter i sokkelen. Da smatt det på plass uten problemer men vet ikke om det er så lurt å kjøre uten O-ring? Det blir vel kondens og vann inne i lykta?

Enden på visa ble at jeg ga opp og satte Halogenpæra på plass igjen.

Ser nå at Dioder.no har en annen type sokkel lik den originale 90 grader som halogenpæra står i, den 90 graderen gjør det mye enklere å vri sokkelen på plass, noen som vet om disse soklene hos Dioder er "hole" inni og beregnet for Xenon eller om det har halogen kontaktene slik de originale?

Kan se de her:

http://www.dioder.no/catalog/popup_image.php?pID=1167

Antar det er flere her på forumet som har montert Xenon i fjernlysa på E39 så kom med alle gode tips dere har folkens for det hadde vært snadder å fått dette på plass :)

Her er noen bilder:

o6yes2eq6fiimr6vmz69.jpg

asow0qkmm275qbo6ygda.jpg

abuk7u7g0r7v7fzo1gvq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøv å smøre o-ringen med noe fett/grease for å la den gli litt lettere.

Jeg presset på mine lykter, og da smalt det inni lykten, ikke bra. Knekte justeringsskruer.

Ellers så kan du prøve å beskjære dem littegrann med en tapet kniv. Men husk at det er viktig at det er tett der, vil ikke ha skitt inni lykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert karer da skal jeg få tak i tynnere O-ringer og sette de inn med noe olje/grease

Noen av dere som kjører med Xenon/Hid 55W som fjernlys i faceliftlykter istedenfor H7 Halogen ? Grunnen til at jeg spør er at jeg kom borti ei Xenon pære som lå og lyste koblet til en 55W ballast og den var sinnsykt varm, trodde Xeon var "kalde" men de er kanskje kaldere enn Halogen. Ble litt bekymra for lykt og reflektor.

Tenkte jeg skulle stripse ballasten til fjernlyset inntil ballasten til nærlyset for da rekker de originale fjernlysledningene direkte inn på ballasten. Noen andre som har gjort dette med hell? Tenker da på om ballastene blir varme under drift slik at de trenger å puste eller om det går fint å stripse de sammen?

Takk for svar folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Hid/Xenon fjernlysene på plass, 55W 6000K. Fantastisk bra lys.

Har alltid syntes at Xenon nærlysene har vært veldig hvite med et fin blåskjær men synes nå at de ble veldig gule når jeg dimmer ned, har alltid innbilt meg at de også er 6000K men lurer på om de kan være 4300K eller om de begynner å bli gamle eller det bare er slik forskjell på 35W og 55W? Får prøve å sette inn nye 6000K pærer og se hvoedan det ser ut.

Uansett så fulgte jeg rådet her og handlet inn tynnere O-ringer til soklene, i tillegg satte jeg inn 2stk M4 maskinskruer i sokkelen for å få noe mer kraft når sokkelen skulle presses/vris på plass i lykta, mer som en vingemutter.

Med dette på plass så smatt pære og sokkel lett på plass i lykta uten noe tvang og overdreven pressing. Ballasten ble montert utenpå ballasten til nærlyset.

Her er bilder:

Original O-ring til venstre. Den svarte har samme innvendige diameter.

rkm3cpzg5lxvc92drdnn.jpg

8quxcch7bn5rcevfhzom.jpg

nb1agmn3kr6n1pjo0ns8.jpg

13r130h7heg8g92lfv96.jpg

Til slutt et lite stemningsbilde, har bare en ting å si folkens; neste gang det ryker ei halogenpære så bruk heller pengene på et Hid oppgraderingssett enn ei ny halogenpære.

l5alogyo0yj3bxwlqeb2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg. Min E39 fra 98 kom med ogrinal xenon i nærlys, og jeg er ikke helt fornøyd med lyset. Tenkte det er like greit å innstallere xenon i fjernlys i samme slengen. Men, hvordan sett er det jeg trenger fra vvme da? For 55w 6000k i både nær og fjernlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskjell på 50w 6000k og 35w 6000k, men ikke så mye at du skal føle at nærlyset er gult, prøv å bytte D2S pæren din til en du vet er 6000k....

RaymondJ, ja det er enda litt forsinkelse når man bygger om slik. Vet ikke om det er slik på original bi-xenon eller om man kan gjøre noe for å få vekk den forsinkelsen? Men når jeg føst har hatt på langlyset og dimmer ned en liten stund, så er den med full effekt med en gang når jeg dimmer opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...