Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er både ny med diesel og med Bmw.

 

Har handlet meg en 98 E36 325TDSA, er nok småpirk på den, og jeg klarer ikke og gruble meg til noe fornuftig svar.

 

Når bilen er kald, starter den fint, ingen kødd ingen problem

 

Men så fort bilen er driftsvarm så er den skikkelig treg og starte, den må gjerne kinnes 15-20 sekunder før den fyrer, og da ryker det littegranne svart.

 

Lurer samtidig på, fremgangsmåte for og få av innsug? jeg mistenker at det er fult av sot der inne da den virker slapp på lave turtall, og ryker noe sort med fult pådrag?

 

Hva er prisen på tuning av denne, og hvilken effekt vil det gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på første side for ditt problem.

mulig jeg er blind Otis, men der står det : Treg å starte på halvvarm motor har også vært oppe noen ganger. Dreier seg ofte om def tempføler i toppen, det denne sier er grunnlaget for hvor mye gløding og om fødepumpe skal gå eller ikke.

 

Jeg har ingen problemer med halvvarm motor, jeg har problemer med driftsvarm motor, etter og ha kjørt fire fem mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er blind Otis, men der står det : Treg å starte på halvvarm motor har også vært oppe noen ganger. Dreier seg ofte om def tempføler i toppen, det denne sier er grunnlaget for hvor mye gløding og om fødepumpe skal gå eller ikke.

 

Jeg har ingen problemer med halvvarm motor, jeg har problemer med driftsvarm motor, etter og ha kjørt fire fem mil.

Let litt lenger bak i tråden, mellom side 180 og 195 ett sted tror jeg det var. Der skal det stå noe om lignende problem og evt. en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg å starte på varm motor er normalt pga for sen "innsprøytningsstart" (SOI/BOI). Juster timing på pumpa.

Moderatorer: Takk for opprydding. Jeg hadde også satt pris om dere kunne sent meg en PM i slike tilfeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet litt opp i foregående innlegg, og ber om at denne diskusjonen ikke fortsetter.

 

Til deg "enov": Det er ingen som har henrettet deg, hengt deg ut eller på annen måte gjort deg fornærmet. Du fikk helt legitime tilbakemeldinger om at spørsmålet ditt ikke er egnet i denne tråden, og når man fyrer ut med neglisjerende kommentarer som "fuck deg, fuck denne tråden og alle her inne er rasshøl", så kan du ikke forvente noe annet enn krass kritikk tilbake. Forumet er naturligvis til for at man kan spørre om hjelp og få hjelp av andre, men som hovedregel er det alltid greit å vise grad av ydmykhet når man trenger hjelp. Blir svar uteblitt er det som regel en grunn til dette, og det kan være at ingen har noe særlig konstruktivt å bidra med. De fleste kommer med tips, idèer og kunnskap når det er belegg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF:

Spør om noe mest for nysjerrigheten sin skyld.
Har hatt problemer med at min 520d med m47 ikke har gått som den skal siden jeg fikk den, men vert bedre i perioder. Skiftet det meste jeg ble anbefalt. Til slutt ga jeg opp og bestilte time hos verksted for feilsøking. Før jeg skulle levere inn bilen kjørte jeg en tur på 40 mil der jeg prøvde og koble fra LMM uten at dette gjorde noen forskjell. Når jeg leverte bilen inn hos verkstedet glemte jeg og koble på denne. Slik at når di prøvde og feilsøke koblet di til LMM og tok bilen på en prøvetur. Bilen har siden den gang fungert prikkfritt. Og når di kjørte med livedata var alle verdier innafor.

Jeg har hatt av LMM mange ganger før, hatt av innsug osv. Skifte tilogmed nåledysen. Det som er litt rart der er at denne kom opp som feilkode, så må vere ledningsbrudd. Men dette merkes ikke på bilen såvidt jeg vet.

Lurer vel hovedsakelig på: Tror du LMM eller noe annet ble "resetta" av å kjøre så lenge uten LMM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tro det. Har mer tro på dårlig kontakt/dårlig lmm/, tilfeldigheter.

Tmads; har flere produkter til m51. Mest populært er "Steg 2", som vil gi ca 185hk+. Send en mail til quickfix eller meg for et konkret tilbud.

Otis: det med sen SOI/BOI og varmstartproblemer har vært tatt opp her (mulig også flere ganger), så du husker ikke helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOI/BOI er det noe som justeres med lokket?

Og er det noe man kan sjekke med verdiene man får opp i INPA?

Hvis så, er det noen som vet hva disse skal være?

 

Har en litt trøblete 98' 525TDS etter jeg byttet pakninger til lokket.

Eneste jeg stilte etter når jeg satt det sammen var merkene jeg laget før jeg tok lokket av og "Aktuelle menge", og den var 6,34 mg/hub på varm motor.

Det er gjerne litt høyt etter det jeg har forstått i ettertid, men akkurat da var jeg litt lei og trodde det skulle gå greit.

 

Men det hadde vært veldig kjekt om noen har informasjon om hvilke verdier som skal være.

 

Bilen kubber når man sitter i D/R og når jeg stopper av og til. Dette skjer når motor er kald/halvvarm.

Dette mener jeg har sammenheng med dårlig innstilt pumpe, da den var helt grei før jeg skiftet pakningene.

 

Problemet er min egen feil siden jeg ikke sjekket verdiene som var før jeg begynte :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOI/BOI er det noe som justeres med lokket?

Og er det noe man kan sjekke med verdiene man får opp i INPA?

Hvis så, er det noen som vet hva disse skal være?

 

Har en litt trøblete 98' 525TDS etter jeg byttet pakninger til lokket.

Eneste jeg stilte etter når jeg satt det sammen var merkene jeg laget før jeg tok lokket av og "Aktuelle menge", og den var 6,34 mg/hub på varm motor.

Det er gjerne litt høyt etter det jeg har forstått i ettertid, men akkurat da var jeg litt lei og trodde det skulle gå greit.

 

Men det hadde vært veldig kjekt om noen har informasjon om hvilke verdier som skal være.

 

Bilen kubber når man sitter i D/R og når jeg stopper av og til. Dette skjer når motor er kald/halvvarm.

Dette mener jeg har sammenheng med dårlig innstilt pumpe, da den var helt grei før jeg skiftet pakningene.

 

Problemet er min egen feil siden jeg ikke sjekket verdiene som var før jeg begynte :stupid:

"Timingen" (SOI/BOI) på pumpa justeres ved å vri pumpa, og måles med måleur såvidt jeg har forstått. 

 

Hvilke pakning byttet du? Hvis du byttet den som er under det helt øverste lokket skal det gå greit, men byttet du den som er et hakk lenger ned må den vel finjusteres igjen etterpå.

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...