Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

HJELP!!!

 

Hei ,håper noen kan hjelpe meg med et stort problem ?!

Har en 02 x5 3.0D ,som ikke starter når det er under ca 5 grader .
Men vist en bruker webastoen først ,så starter den med en gang .
Har skiftet matepumpen i tanken ,alle glødeplugger .
Railtrykket er på 298 ved tomgang .matetrykket er på 3.8 bar
Tatt diagnose med DIS ,men får ikke opp noe.
Tatt smooth idling test ,alle dysene ligger mellom -1 til +1 .

Håper noen har en ide hva som er galt ? Virker som den ikke får diesel ,fordi den er ikke "etter" når en drar den på starteren .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket det ja ,er rødgløende etter ca 12sek ,da klikker releet ut. Hjelper ikkje å dobbelt gløde heller ,er ikkje etter idet hele tatt ,virker som den ikke får diesel, for når den starter er det ikke noe sort røyk ,som det kanskje burde ha vært etter mye kinning. For etter bruk av webasto i ca 10-15 min ,starter den som et skudd,og går helt rent med en gang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Help, jeg har en bmw x5 02 mod

3'0l, den starter ikkje og står på en parkeringsplass nå

Det som skjer er, når jeg prøve og startebilen så

Går startmotoren å alt men tempen går rett til tops

Noen som kan hjelpe meg ?

Kan det være disel pumpen eller svidd rele til tiselpumpen?

Va en som sa det kunne være det som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en test med INPA og, og den viser det samme "Zulässige Raildruckkorrektur zu hoch". Denne kommer som perler på en snor selv om jeg står stille og gasser rolig i garasjen. Leste av railtrykk i INPA mens jeg satt inni og gassa meg sjøl og motoren, men både forventet og målt verdi fulgte hverandre sånn noenlunde (mellom 280bar og >1000bar). Ser på ETK'en at det finnes 2 sensorer på rail'en, Tryckreglerventil (13537801992) på ene siden og Trycksensor (13537800602) på andre siden. Begge har 4-sifrede beløp, så håper jeg slipper å skifte begge. Utfordrer derfor til en gjettekonkurranse om hvilken av de som kan ha skylden (i strid med tråden, men....) Legger ved bilde far INPA, de fra ISTA finnes i tidligere post...

 

 

post-59608-0-18602200-1419371530_thumb.p

post-59608-0-92472400-1419371544_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens største overraskelse:

 

https://fbcdn-video-g-a.akamaihd.net/hvideo-ak-xap1/v/t43.1792-2/10836985_10204627768068343_878392740_n.mp4?rl=1500&vabr=407&oh=50483088cd5014ad5167b23dc9cadbba&oe=549AD4B5&__gda__=1419432920_73a3ee7ea10310c9681014c06597433b

 

(klikk linken, er IKKE spam/virus)

 

Mistenker at motoren har gått til helvete. Er strøm på batteriet, men lukter SVIDD når man vrir om nøkkelen og ingenting skjer. Oljelampa har lyst i lang tid, men dum som et brød har jeg ikke etterfylt fordi "det er jo nok" (peila for 14 dager ca siden tror jeg). Noen som har peiling? Står heldigvis godt synlig, godt det ikke skjedde på jobb og i byen.

 

Jeg kjørte vanlig i ca 80, motoren mista gassrespons (full tank ca) også stoppa det. Omtrent som å skjære en moped... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens største overraskelse:

 

https://fbcdn-video-g-a.akamaihd.net/hvideo-ak-xap1/v/t43.1792-2/10836985_10204627768068343_878392740_n.mp4?rl=1500&vabr=407&oh=50483088cd5014ad5167b23dc9cadbba&oe=549AD4B5&__gda__=1419432920_73a3ee7ea10310c9681014c06597433b

 

(klikk linken, er IKKE spam/virus)

 

Mistenker at motoren har gått til helvete. Er strøm på batteriet, men lukter SVIDD når man vrir om nøkkelen og ingenting skjer. Oljelampa har lyst i lang tid, men dum som et brød har jeg ikke etterfylt fordi "det er jo nok" (peila for 14 dager ca siden tror jeg). Noen som har peiling? Står heldigvis godt synlig, godt det ikke skjedde på jobb og i byen.

 

Jeg kjørte vanlig i ca 80, motoren mista gassrespons (full tank ca) også stoppa det. Omtrent som å skjære en moped... :huh:

Sånn jeg leser det har du kjørt mens oljelampa har lyst? Den røde eller? Da har du jo isåfall skjært den ja, da har du jo ikke oljetrykk. 

 

Hvis det er den gule skal det jo gå greit da det er lite olje som du nevner, så da er det jo rart om den har skjært seg. Men det kan jo skje, da den lyser når oljenivået er på det absolutte minimum. Når den stoppa, bremsa motoren mye mer enn vanlig, eller var den som den alltid har vært? 

 

Virker jo som motoren sitter litt, ettersom det lyser dårligere i dashbordet når du prøver å starte, så ser at starteren får strøm men går ikke rundt. Er nok derfor det lukter svidd når du prøver og starte, ettersom starteren trekker mye strøm men går ikke rundt, så blir den varm.

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser det har du kjørt mens oljelampa har lyst? Den røde eller? Da har du jo isåfall skjært den ja, da har du jo ikke oljetrykk. 

 

Hvis det er den gule skal det jo gå greit da det er lite olje som du nevner, så da er det jo rart om den har skjært seg. Men det kan jo skje, da den lyser når oljenivået er på det absolutte minimum. Når den stoppa, bremsa motoren mye mer enn vanlig, eller var den som den alltid har vært? 

 

Virker jo som motoren sitter litt, ettersom det lyser dårligere i dashbordet når du prøver å starte, så ser at starteren får strøm men går ikke rundt. Er nok derfor det lukter svidd når du prøver og starte, ettersom starteren trekker mye strøm men går ikke rundt, så blir den varm.

Takk for svar.

Ja, det er den røde, MEN; den har lyst litt når jeg har starta, og nedover bratte bakker, så har det vært lys og ikke lys som et diskotek fram til motoren har blitt varm.. Har ikke vært noe problem i det hele tatt før nå.

 

Har dog hatt litt kukk med noe; ved fullt gasspådrag har det ikke skjedd noe særlig før 2000 rpm. Var sånn i sommer, og litt i vinter (forsvinner når tanken blir fylt, da er gassrepsonsen normal).

 

Vi får se, har en kompis som kanskje kan hjelpe meg litt i morgen, så får vi tatt en titt på det. Jævlig kjedelig å ikke ha egen bil i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, det er den røde, MEN; den har lyst litt når jeg har starta, og nedover bratte bakker, så har det vært lys og ikke lys som et diskotek fram til motoren har blitt varm.. Har ikke vært noe problem i det hele tatt før nå.

 

Har dog hatt litt kukk med noe; ved fullt gasspådrag har det ikke skjedd noe særlig før 2000 rpm. Var sånn i sommer, og litt i vinter (forsvinner når tanken blir fylt, da er gassrepsonsen normal).

 

Vi får se, har en kompis som kanskje kan hjelpe meg litt i morgen, så får vi tatt en titt på det. Jævlig kjedelig å ikke ha egen bil i jula.

Ja utrolig kjipt når sånt skjer, spesielt på julaften da gitt haha. :)

 

Har ikke hørt noe om at oljepumpa kan ryke på disse, men det kan jo skje såklart. Jeg mistenker at du har hatt lite olje, og når oljen da har vært kald har det vært ekstra vanskelig for pumpa og dra inn olja ettersom det har vært lite der. Samtidig som når du kjører i nedoverbakker renner olja vekk fra inntaket til oljepumpa slik at den ikke får tatt opp noe særlig olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den lyst kontinuerlig, hadde jeg stoppa. Har lyst av og på hele veien, maks 5 sekunder på. Som sagt, jeg peila olja og den var over min. på pinnen.

Naf mente det sannsynligvis vwr dynamoen som har tatt kvelden.

Starter den når du lader opp batteriet da? Motoren skal jo gå fordiom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter den når du lader opp batteriet da? Motoren skal jo gå fordiom.

 

Har prøvd batteriet, med og uten lading. Ene polen sitter ikke 100%, men dette har ingenting å si.

 

Det kommer en lukt av svidd fra et sted nede i motoren (starteren?), lukter pyton i hvert fall. Skal prøve å illustrere for dere sånn ca hvor den kommer fra.

PS: ikke tatt bildet selv.

post-64660-0-03603200-1419516923_thumb.j

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...