Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ble fristet til å stille et spørsmål her...

 

Har nå en 2011/12 530xdat med n57d30o1 motor som jeg overhodet ikke har noe trøbbel med. Men siden bilen ikke har vært min eiendom særlig lenge (og jeg er litt i overkant nysjerrig på ting under the hood), så måtte jeg bare finne ut hva som skjulte seg i error-loggen. Brukte ISTA/D (Rheingold) v3.46.20. Det var spesielt én feil som tok litt av nattesøvnen og som jeg ikke helt har funnet ut av:

 

Feilmelding:

Rail pressure sensor deviation test: permissible rail pressure correction too high

 

Beskrivelse:

The fault code is logged when the correction value for the rail pressure exceeds the 1 bar limit.

 

Jeg har ikke ennå funnet ut av hvordan avlese/logge verdier fra sensorer på denne motoren (litt for nytt for meg), så tenkte å høre her om noen har anelse om hva dette kan være? Screenshots er vedlagt.

 

Fant ut av dette så oppdaterer litt her for å komplettere.

 

Railtrykket ble avlest som ca 15 bar når motoren stod med kun tenning på. Det som skulle til var en rekalibrering av denne, eller mer nøyaktig en reset av adaptive data for fuel supply. En enkel "service function" prosedyre i ISTA/D når jeg først fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg klø meg litt i skjegget.

Var nettopp ute for å skifte EGR-termostat på min '04 525D. Fant en DIY og det så rimelig rett frem ut. Men jeg får rett og slett ikke vakuum-slangen som tilsynelatende må ut først av. Det er for trangt. Slangen stopper mellom den metallbraketten jeg har ringa rundt og mellom selve motoren. Hva for noe fundamentalt er det jeg gjør galt?

 

post-73331-0-91606800-1420888290_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer det uten og løse noe, men det er forbanna trangt! Jeg var fast bestemt på og ikke løse kjøleren da jeg bytta min for et par mnd siden.
Jeg fikk det til, men det krevde god fantasi og gode løsninger, og en del bryt og bend.

Men jeg fikk det til! Så det ER Mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34 får du vel justert opp nesten 10%, og e39 tror jeg er 2,5% sånn tatt rett fra hukommelsen på nattestid. Funksjonen er der for å kompensere for dårlig kalibrert pumpe (som ikke er så uvanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34 får du vel justert opp nesten 10%, og e39 tror jeg er 2,5% sånn tatt rett fra hukommelsen på nattestid. Funksjonen er der for å kompensere for dårlig kalibrert pumpe (som ikke er så uvanlig).

Takk for svar! Da skal jeg leite og se om jeg finner det i DIS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg fant rett funksjon, husker ikke ordrett hva den het men var noe med "Full-load restriction" eller noe i den duren.

Kunne justere 3 steg opp, hvor det høyeste utgjorde 2.3% og man kunne justere enda flere steg ned til -16% tror jeg det var.

Stod at man skulle justere ned om det kom svartrøyk og opp om det ikke var noe særlig røyk.

 

Merket ingen forskjell etter å ha justert den opp til høyeste hakket, hadde heller ikke forventet å merke noe av de 2.3% heller.  :lol:

 

Var også en funksjon der som het "Start-of-injection map" med 3 forskjellige "maps" man kunne velge mellom tror jeg, og en annen funksjon hvor man kunne justere opp strømmen på dieselpumpa(?) Man justerte 10mA om gangen, kunne gå en god del steps oppover. Turte ikke og røre noe av dette, regner med at det ikke er noe effekt å hente ut av de funksjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fullast begrensning og "strøm til pumpa" ( i mV regner jeg med?) vil gi mer effekt jo. Og med følsom rygg så merker man det selv på e39 :)

SOI map er avhgnig av "versjon av bilen". Du ønsker mest mulig SOI, men husker ikke hvilen som er hva av de tre alternativene.

Du trykka "send" regner jeg med? (etter justering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fullast begrensning og "strøm til pumpa" ( i mV regner jeg med?) vil gi mer effekt jo. Og med følsom rygg så merker man det selv på e39 :)

SOI map er avhgnig av "versjon av bilen". Du ønsker mest mulig SOI, men husker ikke hvilen som er hva av de tre alternativene.

Du trykka "send" regner jeg med? (etter justering).

Godt mulig at det var mV istedet for mA ja!

 

Skal ut igjen og se om jeg finner noe mer info om de 3 SOI mappene. Angående om jeg trykka på send etter justering husker jeg neimen ikke, skal ta turen ut og dobbeltsjekke det og kanskje prøve og øke strømmen bittelitt. :)

 

Etterhvert blir det vel sikkert en liten chip fra deg som må til om jeg ikke blir fornøyd med oppjusteringa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal bytte olje på min 318d 2008-modell og lurer litt på hvilken olje jeg bør kjøpe. Ifølge castrol.no er det castrol edge 5W-30 som gjelder. Har tittet litt rundt på nettet og funnet flere versjoner av castrol edge, både med 5W-30, 0W-30 og annet. Er ikke 0W-30 å anbefale for kjøring i kalde Norge (og Finland)?

 

Har blant annet sett på disse to, begge er godkjent for BMW LL04.

http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-slx-edge-professional-powerflow-bmw-ll04-0w-30-1-ltr-x-12-stk-1085/

http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-edge-5w30-longlife-1-ltr-x-12-stk-1028/

 

Hvilken vil dere anbefale? Evt noe annet dere anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...