Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 318d 2008-modell som har gått 143 000 km. Jeg sitter nå og tenker på om jeg skal selge bilen og finne en som er rimeligere i drift. Tidligere i år måtte CPUen byttes og nå ser det ut til at jeg må bytte registerkjeder på egen regning (evt dekkes delvis av motorskadeforsikring). Andre utgifter som ligger og lurer i horisonten er clutch (forhåpentligvis uten svinghjulbytte), turbo og partikkelfilter.

Når er det vanlig å bytte turbo og partikkelfilter på disse bilene?

Å gjøre det på verksted blir vel fort bortimot 50 000 kroner. Hvis clutch og svinghjul også skal byttes i tillegg til service og andre slitedeler begynner prisen å bli litt stiv for en student..

Det jeg håper er å kunne kjøpe brukte deler og bytte selv. Er det vanskelig å bytte turbo og partikkelfilteret på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 318d 2008-modell som har gått 143 000 km. Jeg sitter nå og tenker på om jeg skal selge bilen og finne en som er rimeligere i drift. Tidligere i år måtte CPUen byttes og nå ser det ut til at jeg må bytte registerkjeder på egen regning (evt dekkes delvis av motorskadeforsikring). Andre utgifter som ligger og lurer i horisonten er clutch (forhåpentligvis uten svinghjulbytte), turbo og partikkelfilter.

Når er det vanlig å bytte turbo og partikkelfilter på disse bilene?

Å gjøre det på verksted blir vel fort bortimot 50 000 kroner. Hvis clutch og svinghjul også skal byttes i tillegg til service og andre slitedeler begynner prisen å bli litt stiv for en student..

Det jeg håper er å kunne kjøpe brukte deler og bytte selv. Er det vanskelig å bytte turbo og partikkelfilteret på disse bilene?

Hvis du har n47 dekker bmw reg. kjede. Partikkelfilter er ikke vanskelig å bytte, men vil anbefale å fjerne det i stede.

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har n47 dekker bmw reg. kjede. Partikkelfilter er ikke vanskelig å bytte, men vil anbefale å fjerne det i stede.

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Det var det jeg også trodde, men det var visst ikke så enkelt. De dekket bytte av kjedestrammer og øvre kjede. Slakk i de nedre kjedene var innenfor grenseverdiene, men det er mye ulyder som sannsynligvis kommer fra de nedre kjedene. Bavaria sier at det sannsynligvis er en feil på kjedene, skinner eller noe annet, men de må åpne for å se hvordan det ser ut og da er det like greit å bytte kjedene når alt er demontert. Så lenge slakken ikke er utenfor grenseverdiene dekkes det ikke av BMW Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partikkelfilter er ikke vanskelig å bytte, men vil anbefale å fjerne det i stede.

 

Blir spennende å se hvilke grep som gjøres mot slike modifikasjoner i kjølvannet av dieselskandalen. Ser for meg at EU-kontrollen blir forbedret mhp avgassmålinger, og kanskje stikkprøver i trafikken. Når man ser hvor kraftig reaksjonene er mot VW, så br man kanskje tenke på at det er akkurat det samme man gjør selv ved å fjerne rensesystemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvilke grep som gjøres mot slike modifikasjoner i kjølvannet av dieselskandalen. Ser for meg at EU-kontrollen blir forbedret mhp avgassmålinger, og kanskje stikkprøver i trafikken. Når man ser hvor kraftig reaksjonene er mot VW, så br man kanskje tenke på at det er akkurat det samme man gjør selv ved å fjerne rensesystemene.

Bra det er enkelt å bytte filter før EU da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ubehagelig opplevelse med min e46 320d igår som begynte å selvantenne på motor olje. Tok av turbo i dag,men ser egentlig ingen feil på den. Er det 100% sikkert det er turbon som er havarert eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ubehagelig opplevelse med min e46 320d igår som begynte å selvantenne på motor olje. Tok av turbo i dag,men ser egentlig ingen feil på den. Er det 100% sikkert det er turbon som er havarert eller kan det være noe annet?

hvordan ser innsugslanger og slikt ut da? burde ligge mye olje i disse om den har selvantennt pga turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av forrige eiger på min 530d at han hadde fjernet innmaten på PDF. Men han har ikke kodet bort noe. Er dette skadelig? Ser eksosstussene blir litt sorte etter ett par 100 kilometer så ryker vertfall noe.. Men vil bil gå som den skal, uten og ta skade av dette?
Skal etterhvert få kodet dette bort hos Quickfix, men di bruker jo 2 uker på og svare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet termostat i dag på min 320d 2000 mod. Men fortsatt blir den ikke varm.

Kjørte 20 min hjem og fikk fortsatt ikke driftstemp. Kom såvidt til streken på kjøletemperatur måleren. (Ca 5 grader ute)

Tror det derimot ble mer varme i den nå enn før jeg bytta termostat.

Kan egr termostat og være gåen? Hørt det kan ta lang tid før motoren blir varm isåfall?

Skal kjøre ca 3 timer i strekk i morgen så får sett bedre da, men håper kanskje på noen tips :)

Hatt større bensinmotorer på vinteren tidligere så har vært litt bortsjemt med at de blir fort varme, men trodde nå ikke det skulle ta så lang tid på en liten diesel firer.

Forøvrig så er dette import bil uten varme i seter eller noe så regner med den mangler tilleggsvarmer. + egr block off på innsuget om det skulle bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR-termostaten på m57 ryker iallfall i et sett. Konsekvensen av gåen er at motor aldri blir skikkelig driftsvarm. Begge mine røyk i fjor vinter, med 72 grader i motor ble det en liten lunk i varmeapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet termostat i dag på min 320d 2000 mod. Men fortsatt blir den ikke varm.

Kjørte 20 min hjem og fikk fortsatt ikke driftstemp. Kom såvidt til streken på kjøletemperatur måleren. (Ca 5 grader ute)

Tror det derimot ble mer varme i den nå enn før jeg bytta termostat.

Kan egr termostat og være gåen? Hørt det kan ta lang tid før motoren blir varm isåfall?

Skal kjøre ca 3 timer i strekk i morgen så får sett bedre da, men håper kanskje på noen tips :)

Hatt større bensinmotorer på vinteren tidligere så har vært litt bortsjemt med at de blir fort varme, men trodde nå ikke det skulle ta så lang tid på en liten diesel firer.

Forøvrig så er dette import bil uten varme i seter eller noe så regner med den mangler tilleggsvarmer. + egr block off på innsuget om det skulle bety noe.

Bytt egr termostat.

EGR-termostaten på m57 ryker iallfall i et sett. Konsekvensen av gåen er at motor aldri blir skikkelig driftsvarm. Begge mine røyk i fjor vinter, med 72 grader i motor ble det en liten lunk i varmeapparatet.

M47 sliter også med egr termostat.

Sånn typisk BMW diesel problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...