TRF-Racing

BMW dieselmotorer

4618 innlegg i dette emnet

Et spørsmål angående automatkasser og dieseltuning, har en 530Dat E39 som jo har ca 400nm originalt, jeg leste at det på 1,2 og 3 gir ligger inne en momentbegrensning i softwaren som tar av ca 100nm på de 3 første girene. Det vil si ca 25% av momentet. Aner om det er noe i disse tallene men det ligger ihvertfall inne ei eller annen begrensning som skåner girkassa.

Siden hestekrefter og moment følger hverandre vil det da si at det mangler 25% av hestekreftene også på de første 3 girene eller er dette bare aktiv et øyeblikk mens kassen skal skifte gir eller på visse turtall?

Eller har en gammel E39 530D bare ca 140hk på 1,2 og 3 gir?

Just wondering

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å svare på dette da jeg jobber med noen litt uforklarlige fenomen på denne motoren/kassa selv nå.. men i utgagnspunktet så er det ikke foskjellig moment på de forskjellige girene på edc15, som er det denne bilen har..

men kan ikke gi deg et helt fullgodt svar enda..

Men det jeg kan si, er at mappet for "lock up" er mye vassere etter den når lock up i 4.. da blir den jo nesten som en manuell bil å kjøre..

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Ja har merket det ja at det begynner å dra endel mer når en kommer opp i 4. og 5. gir. Er det fordi kassen tåler mest på 4. og 5. gir eller tåler den mer fordi den er i lock up?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

"ja" hehe.. altså, den skal egentlig ikke gå så mye bedre, men den tvinger kassa til å holde lock up mye bedre.. dette gjør jo at du slipper det enorme effekttaper gjennom converter.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Ok takk da lærte jeg noe nytt idag også :D er det da slik å forstå at kassa tåler mest i 4, 5 gir og lock up modus siden der da er et heftigere map? (Bare gi beskjed hvis du ikke gidder å sitte å svare på alt dette jattet mitt :) )

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

nei, det jeg mener er at mappet til motor skal være det samme i alle gir på denne (edc15).. sier skal fordi jeg selv ikke alltid får det til å stemme.

men effekten ned på hjula blir bedre når kassas er i lock up, og den holder lock up mye bedre fra 4. i de lavere gira slipper den lock up mye fortere.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

OK da er jeg med, vil det si at det i software ikke finnes noe momentbegrensing eller finnes den isåfall på alle 5 gir eller blir den økte sluringa/manglende lock up`en på de 3 laveste girene som en begrensning i seg selv?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

ser sånn ut.. men jeg har litt motstridende tanker om dette inni hodet mitt :P

den allmenne sanneheten er som nevnt over at det er samme nm begrensning i alle gir på edc15.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Ok da var ting helt annerledes enn jeg trodde men en lærer aldri noe nytt uten å spørre :)

Har jo versert endel tall rundt både her på forumet og på nettet generelt om hva disse GM 360 og 390 kassene tåler. 340nm 360nm, 390nm bl.a, at tallet i navnet indikerer hva den tåler på inngående aksel. Hvorvidt dette er fakta eller ikke aner jeg ingenting om. Disse tallene blir jo overskredet allerede med originalsoftware

Når jeg skulle tune min bil fikk jeg beskjed om at min A5S360R VT1 tålte 475nm, de la inn software som skulle gi ca 450nm og det har gått fint så langt (30000km) det eneste som ble sterkt anbefalt var et oljeskift/filterskift/flush på girkassen i forkant for hvis det var mye groms/lamellrester i olja så ble det sterkt frarådet å tune pga kassen da allerede var godt slitt.

Et kjent automatkasseverksted jeg spurte angående overhaling/forbedring sa at disse kassene tåler 40kg, et annet navn på de er jo 5L40E det 40 står for 40kg som vel skulle bli ca 400nm.

Har du noen tanker rundt dette?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Jeg har noen tanker ja..

1) en kasse som er slitt bør ikke tunes.. det samme gjeder en litt sliten turbo osv.

2)dersom kassen er iorden er det sjelden noe problem..Men mange later til å tro at den aldri vil gå istykker etter tuning siden det ikke har vært noe problemer. Akkurat som kasser går i styker uten tuning, vil de kunne gjøre det med tuning. kjører min bil med et sted over 550nm nå, og ingen problemer. kjørt 240 000, siste 80 000 tunet. Jeg misbruker kassen så til de grader i håp om å kunne rettferdiggjøre ombygging til manuell.. kassen er dog drøyt seigliva, og ingen feil til nå.

og at det aller meste rundt disse kassene later til å være spekulasjoner og meninger. Det ser også ut til at dette problemet er større (eller mer oppskrytt) i norge enn i andre land.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye nyttig info om dieselmotor. Jeg er nettopp blitt eier av en 520D 2007 mod, og som fersk BMV og diesel eier så er dette en virkerlig fin og nyttig tråd.

Bilen min har 2 Literen med 163Hk hvordan er disse og chippe.

Dette var forøvrig min første post også.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet,

og gratulerer med fin fin bil!

Ang bilen din så er disse fine å chippe. får ganske bra med krefter fra dem.

Bra at du finner tråden nyttig :)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle være snill å legge ut fremgangsmåten på montering av motorvarmer på e34 525 tds med AC.

-Skru av nedre radiatorslange på kjølinga slik at alt vannet renner av.

-Jekk opp bilen framme.

-Jeg tok av den fremste meteren av eksosanlegget for å komme bedre til.

-Vipp ut frostpluggen mellom bakerste og nest bakerste sylinder på blokka.(det kommer ut en skvett kjøleveske her også)

-Puss av eventuell lort/rust i frostplughullet.

-Smør inn o-ringen på varmeelementet med fett, slåk at du er sikker på at dem blir liggende rett og ikke blir skadet på tur inn.

-Putt inn og skru fast varmeelement med angitt moment.( Jeg tror "kontaktarmen" skulle peke på skrå framover, ca klokka 4-5)

-Monter eksosanlegget.

-Skru på radiatorslange.

-Fyll på kjøleveske og vær sikker på at systemet blir orntlig lufta. (Det er egentlig selvluftende system på disse bilene, men jeg måtte skru av den lille slangen som sitter øverst i høyre hjørne av radiatoren for å fy ut all lufta)

-Jeg har enda ikke bestemt meg for hvor jeg skal borre på hull kontkta, så den ligger fortsatt i motorrommet. Pass også på at ledningen ikke blir utsatt for varme, skarpe eller bevegelige deler, da den vil bli ødelagt etter en stund.

Lykke til.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!


Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.