Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

@Andreas89

Det står ikke i klar tekst, men:

Hvis matesida er i orden, gløding er i orden, sensorer er orden, har du antagelig en bil som blir verre å starte når varm, og umulig når det er skikkelig kaldt ute. Dette skyldes normalt for lavt trykk i railen (et absolutt minimum her er 250bar når starteren går). Dette kan skyldes flere ting, hovedpumpe, trykk sensor, trykk akkumulator, trykk/mengde reguleringsventil, men skyldes som oftest en defekt injektor som har “for stor indre lekkasje”, altså den lekker tilbake for mye diesel til returen. Det er ikke nødvendig å ta ut injektorene å teste dem i benk. De som jobber med det greier stort sett aldri å finne noe feil (skulle tro de ikke tester indre lekkasjen engang). De vil prøve å overbevise deg om at du trenger nye injektorer fordi sprayebildet er for dårlig, eller at du må ha diesel rens fordi det er for mye urenheter. Stort sett er det tull og pølsevev fordi de ikke vet bedre. Og klart bilen blir i orden med 6 nye injektorer (til den nette sum av 24k pluss arbeid). Å sjekke for for stor indre lekkasje er enkelt, og som oftest avdekker det problemet.

 

@TRF-Racing
Er det slik at man ikke får til å starte på kald motor ved for høy indre lekkasje på dyser?
Trodde det bare ble problemer på halvvarm motor jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som vet hva del nr. 9 på bilde er?

IMG_5043.PNG

"Varmeelement" står det på GS sine sider, men hva gjør den?

Kontakten på denne på bilen min (e83 m47n2) er full i olje. 

Tror det er oljedamp som har trengt seg gjennom innenfra og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har et problem med min 318 TDS, 
Dyse inspeksjons lyset har kommet å gått men nå står det konstant på(gule med lite utløsning) ... motoren starter, slår tenningen på alle lys flasher å slåes av men den lyser fortsatt! 
de små ponnien som disse motorene har, har løpt avgårde, har gått over vakumslanger, prøvd en annen map sensor, har feilsøkt med Obd å for kun opp "uspesifisert" feil..
Etter hva jeg har skjønt "kan" det være noe med dyse 4 for den har en kontakt men er det noen som har hatt dette problemet eller vært borti dette? Å være litt spesifikk hva jeg må bytte Evt? Bukker å neier på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 740AV skrev:

Noen som vet hva del nr. 9 på bilde er?

IMG_5043.PNG

"Varmeelement" står det på GS sine sider, men hva gjør den?

Kontakten på denne på bilen min (e83 m47n2) er full i olje. 

Tror det er oljedamp som har trengt seg gjennom innenfra og ut.

Mener det er varme til egr systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ett lite problem med min e46 320d common rail. Fra fredag til tirsdag stod den i garasje, som holdt ett par + grader. Hadde ca 10liter diesel på tanken. Da jeg skulle starte den sent på tirsdag, så måtte jeg kinne i 3-4 sekunder før den startet. Jeg tok å glødet den ett par ganger, og jeg hører pumpa flytter frem diesel. Merker ingenting ellers når jeg er ute å kjører den, sprek som en hest og startet fint etter jeg har stoppet den for å gå innom butikken. Leste ut feilkoder for litt, og der var det ingen på "engine" ble brukt inpa. Har ikke blitt byttet glødeplugger på veldig mange år som jeg vet. Men disse skal vell være enten 1 eller 0, altså enten funker de eller så funker de ikke. Gløderelee ble også byttet for to år siden, så tviler på at det er det. Har dessverre ikke fått lest av railtrykk ved oppstart enda, da jeg ikke har fått ISTA oppe å kjører helt på pcen (endel latskap av meg). Sist jeg lest av dysene hadde de også veldig fine verdier. Motoren høres også veldig fin ut til å ha gått 236k km.

 

Tror dere det hjelper å bytte plugger? eller skulle jeg ha fått feilkode på de, om de var defekte. Batteriet er også såvidt jeg vet bare 4-5 år gammelt også.  Har ikke rukket å sjekke om det har noen sammenheng med hvor mye diesel jeg har på tanken, om det i det hele tatt skulle ha noen ting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tennbrikket skrev:

 

Tror dere det hjelper å bytte plugger? eller skulle jeg ha fått feilkode på de, om de var defekte. Batteriet er også såvidt jeg vet bare 4-5 år gammelt også.  Har ikke rukket å sjekke om det har noen sammenheng med hvor mye diesel jeg har på tanken, om det i det hele tatt skulle ha noen ting å si.

Jeg har også samme case med min 136hk. Den må kinne 3-4 sekund på det kaldeste. Høres ut som starteren drar tyngre også. Over 7-8 plussgrader starter den lettere. Da henger nok dette sammen med gløding etter mitt hode. Har ikke sjekket/målt pluggene. Men bytter dem uansett siden bilen nermer seg 300.000km. Ville prøvd å bytte plugger og sett hvordan det ble, dersom jeg var deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

@tennbrikket

Da kan du utelukke gløding. Da ville jeg sett på railtrykk. 

Min rakler masse uansett :P går litt hardere de 10 første sekundene ved minusgrader, men ikke noe mer risting enn normalt og ingen svart røyk helller. 

Railtrykk er et interresant punkt. Det avhenger vel av hvor fort dieselpumpa går rundt i startøyeblikket? Tenker hvis starteren begynner å bli slitt å gå tregt, så kan dette være nok. Dyrt å bytte starter bare for å prøve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Evopower skrev:

Jeg har også samme case med min 136hk. Den må kinne 3-4 sekund på det kaldeste. Høres ut som starteren drar tyngre også. Over 7-8 plussgrader starter den lettere. Da henger nok dette sammen med gløding etter mitt hode. Har ikke sjekket/målt pluggene. Men bytter dem uansett siden bilen nermer seg 300.000km. Ville prøvd å bytte plugger og sett hvordan det ble, dersom jeg var deg :) 

fikk med plugger til bilen da jeg kjøpte den for 2 år siden, men de passer ikke. Forrige eieren trodde det var pluggene, så han hadde kjøpt 4 nye, var jo releet som var gåent, men mekonomen kunne ikke skjønne hvorfor ikke pluggene passet, da de fikk opp samme pluggene i systemet sitt. På den tiden ble det bare byttet relee, og det løste problemet. Hadde heller ingen problemer i fjor å starte i -28. Skal se om jeg tar en stor service på 250k med veivusfilter, olje, filter, luftfilter og plugger. Har jo aldri problemer med å starte den enda, har full defa pakke jeg bruker på de kaldeste dagene, nå som jeg studerer kan det fint gå 2 uker mellom hver gang jeg starter bilen også. Men har bare tenkt litt på det i jula når det har gått 3-5 dager mellom hver gang jeg bruker bilen, at den må kinne litt lengre enn før. 

 

Tenker litt på hva som stør på førsteside i dieseltråden hvis man sliter med kulda. " En glødeplugg kan ikke virke “litt”, den er som ei lyspære, enten virker den, eller så virker den ikke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...