Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Nå, Evopower skrev:

Min rakler masse uansett :P går litt hardere de 10 første sekundene ved minusgrader, men ikke noe mer risting enn normalt og ingen svart røyk helller. 

Railtrykk er et interresant punkt. Det avhenger vel av hvor fort dieselpumpa går rundt i startøyeblikket? Tenker hvis starteren begynner å bli slitt å gå tregt, så kan dette være nok. Dyrt å bytte starter bare for å prøve da.

Joda, R4 av litt eldre generasjon er ikke akkurat smooth ved kald start... :) Men om man har et lite øre for motor så hører man og merker når gløding er ett problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

@tennbrikket

Da kan du utelukke gløding. Da ville jeg sett på railtrykk. 

den er grei, da skal jeg ta en titt på dette om ett par uker. Tanken om railtrykk har slått meg litt selv, siden det ikke fins feilkoder på "engine" på inpa. Dieselfilter ble også byttet for nøyaktig ett år siden også, så sjansen for at det er tett er minimal.

 

Hvordan er det med trykk hvis bilen står ett par timer, la oss si jeg reiser å ser på en kino, så har jeg ikke noe problemer med å starte i det hele tatt etter 2 timer. Motoren er jo sannsynligvis fortsatt litt varm etter ett par timer, men er det forskjellige railtrykk som behøves ved kald og "lunken" motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Otis skrev:

Joda, R4 av litt eldre generasjon er ikke akkurat smooth ved kald start... :) Men om man har et lite øre for motor så hører man og merker når gløding er ett problem. 

Kan jo legge til at min er tungstartet når den er kald. Når motoren er varm kommer den med en eneste gang og starteren har en del høyere "turtall". Alt høres friskere og lettere ut. Kan en teori være at ved kald motor og seig olje, så klarer ikke starteren dra ting fort nok rundt? Dermed må man kinne 3-sek før det skjer noe. (Slitt starter?) Ved varm motor og tynn olje går det lettere. Utfordringen er å finne ut om det er starter eller gløding. I og med at jeg vil bytte pluggene uansett, så begynner jeg med det. Deretter releet. Og tilslutt starteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Evopower skrev:

Kan jo legge til at min er tungstartet når den er kald. Når motoren er varm kommer den med en eneste gang og starteren har en del høyere "turtall". Alt høres friskere og lettere ut. Kan en teori være at ved kald motor og seig olje, så klarer ikke starteren dra ting fort nok rundt? Dermed må man kinne 3-sek før det skjer noe. (Slitt starter?) Ved varm motor og tynn olje går det lettere. Utfordringen er å finne ut om det er starter eller gløding. I og med at jeg vil bytte pluggene uansett, så begynner jeg med det. Deretter releet. Og tilslutt starteren. 

Angående olje kjører jeg litt tykk olje for vinteren, fikk noe olje av onkel gratis, og kjøpte filter for 80kr å gjorde jobben hjemme. Har vell 4liter 5w30 og litt over 1 liter med 10w30,10w40 eller 5w40 som jeg blandet. Husker ikke helt hva den siste literen var, men det kunne hvert fall blandes, det er ett krav så vidt jeg leste på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min egen 520d jeg hadde. Ja, den var noe tregere å starte ved kald motor, men da snakker vi om ca 0,3 sekunder forsinkelse pga mer motstand i motor. I utgangspunktet merker man ingen forskjell på kald og varm om batteri er i orden. 

Ang feil på startmotor så pleier de å bli verre ved varm motor og ikke kald motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, tennbrikket skrev:

Angående olje kjører jeg litt tykk olje for vinteren, fikk noe olje av onkel gratis, og kjøpte filter for 80kr å gjorde jobben hjemme. Har vell 4liter 5w30 og litt over 1 liter med 10w30,10w40 eller 5w40 som jeg blandet. Husker ikke helt hva den siste literen var, men det kunne hvert fall blandes, det er ett krav så vidt jeg leste på google.

Så lenge det er 5w så skal ikke dette påvirke tyngden på startmotoren. Ihvertfall ikke her jeg bor som det skjeldent er kaldere enn -3. 

M47 skal jo ha 5w40 egentlig. Er det jeg kjører på nå. 5w30 går også utmerket nå om vinteren. Men kaldstartegenskapene er jo like på de to viskositetene.

Man har jo Mobil1 new life 0w40 som har bmw godkjenninger. Men føler den blir for tynn på en 300.000km motor. Det skal sies at den er på grensa til å kalles 0w30 ifølge skalaen. Hadde den på en m54 motor og fikk tikking i løfterne. Men sikkert super olje på dagens motorer :) 

Nå kjører jeg mobil1 5w40 super3000. Skifter hver 8000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evopower skrev:

Så lenge det er 5w så skal ikke dette påvirke tyngden på startmotoren. Ihvertfall ikke her jeg bor som det skjeldent er kaldere enn -3. 

M47 skal jo ha 5w40 egentlig. Er det jeg kjører på nå. 5w30 går også utmerket nå om vinteren. Men kaldstartegenskapene er jo like på de to viskositetene.

Man har jo Mobil1 new life 0w40 som har bmw godkjenninger. Men føler den blir for tynn på en 300.000km motor. Det skal sies at den er på grensa til å kalles 0w30 ifølge skalaen. Hadde den på en m54 motor og fikk tikking i løfterne. Men sikkert super olje på dagens motorer :) 

Nå kjører jeg mobil1 5w40 super3000. Skifter hver 8000km

var rundt -10 da jeg måtte kinne som mest, bilen stod i garasje, men hadde ikke hatt noe varme der på 4 dager. Er isolert, men var nok kanskje noen minus der, eller 0 grader. Vanskelig å si. Skal se om jeg får lest av railtrykk i nærmeste fremtid, kan ikke huske at bilen var sånn før vinteren heller, så kan jo bare ha hatt maks uflaks at railtrykket har begynt å synke samtidig som det har blitt kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Husker min egen 520d jeg hadde. Ja, den var noe tregere å starte ved kald motor, men da snakker vi om ca 0,3 sekunder forsinkelse pga mer motstand i motor. I utgangspunktet merker man ingen forskjell på kald og varm om batteri er i orden. 

Ang feil på startmotor så pleier de å bli verre ved varm motor og ikke kald motor. 

Hatt 2 tilfeller hvor jeg kinnet tregt på kald motor men lett på varm tidligere. Jeg trodde det var batteriet. Byttet dette, men likt etterpå. Viste seg i begge tilfellene, henholdsvis en almera 1.4 og en ford 7.3 v8 powerstroke at det var starteren :) 

Men ja, slitt starter er ofte dau på varm motor også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en m57 i en e61 530d 05 mod.

Denne har nå fått opp feil på lambdasonde i INPA..
Denne kostet jo ikke mindre enn 3000 (!) på GS..  Det jeg lurer på er, hvilken skade tar bilen av og kjøre med dette? Jeg har ikke merket noe forandring på bilen. Den bare kom opp når jeg var innpå INPA sist.

Og er dette en standard feil, eller er det verdt og kjøpe en brukt og satse på det holder lenge?

Liker ikke og montere brukte deler om det er deler som vanligvis ryker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg har en 520D 2006 som begynner og gå meg på nervene. 

når jeg kjører så mister jeg motorkraft. kan sette gassen i bånn for og dra på, og den drar skikkelig bra helt opp til ca 80-90 kmt. da dør den helt! rpm nåla stopper på 2-3000, å vil ikke gi mer. er som en fartsperre på 80-90 kmt. 

samme når det er motbakke, som for eksempel opp en bru, da får jeg bare 60 før motoren gir seg. 

er veldig merkelig, for drar skikkelig bra helt til den kommer til dette "pungtet", da stopper det helt opp. holder jeg gassen inne så står rpm nåla fast på 2-3000 og farten holder seg på 80-90. 

har hatt dpf problemer, var så tett at det lot seg ikke åpne med rensemiddel, trodde det var feilen og fjernet den mot en downpipe, men til ingen nytte. 

har vert flere ganger og fått diagnose på bilen men ingen feilmeldinger heller. 

bilen er chippet til 200hester(200 gullfisker nå🖒), egr koblet ut, og dpf koblet ut. (feilen kom før jeg gjore dette)

noen som har peiling? 

takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rinohans1 skrev:

ja har tatt skikkelig diagnose :)

kodet bort hva da? jeg har kodet bort EGR og DPF

Mener jeg har lest at sånne feil kan komme av dårlige pumper. Blant annet den som sitter i tanken, ikke at det trenger å være den, men mener jeg har lest feil som ligner på din tidligere, og at det har vært dårlige pumper inne i bildet. Hvor har du chippet den? Kan være dårlig map og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...