Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte olje på min E39 525d (facelift). Bilen har rullet 212k. Hvilken motorolje anbefales? Vet en har oljefinner på castrol.no osv men lurer på om noen har noe tips? Kjørte Mobile 1 5w50 fullsyntetisk på min tidligere bil med m50b25. Svært fornøyd med den oljen. Kan jeg bruke den på m57d25 som står i E39'n også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt spørsmål men prøver :P

Noen "standard" plasser det kommer oljelekkasje på m47n2? Kommer fra venstre side på motoren litt langt oppe(innsug siden)

må av med innsuget får å klare se noe, ser det ikke under ifra. Så hadde vært greit å ha delene/pakningene klar til når jeg har demontert det. 

Vanlig med lekksje fra oljefilterhus? Første som slo meg :P toppdeksel er vell vanlig at kan lekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dere vet hva feilkode på min BMW 530D e39 (Delphi diagnose utstyr) DTC 1190 trykkontrollventil drivstoffgalleri betyr? Skjønner at det referer til ventilen påhengt høytrykkspumpen, men kan det være noe annet som har sviktet?

Endret av 1802tii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en liten update på mitt lille startproblem.

Glødeplugger får strøm. 

Railtrykk ved oppstart er der det skal være. 

Dyser lekker ikke mere enn dem skal, foruten dyse nr 2. Den hadde en antydning mere "lekasje" enn de andre. Som normalt. 

Ladespenning ved tomgang er 14.3volt.

Bilen starter lett når den får starthjelp via annen bil eller fra en booster. 

Motorvarmer med lader ser ikke ut til å fungere lengre som starthjelp når det er minusgrader.

Kan dioder/spenningsregulator være defekt?

Kan jeg ha en jordingsfeil som gjør at motor og resten av det elektriske får for lite strøm under oppstart?

Batteriet har 12.58 volt når det er frakoblet. Og 11.7 volt når tenning er på.

 

Edit: Idag røyk dynamoen. Svindyr var den og. 6700,- + pant fra koed.

 

Endret av tonyku
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎08‎.‎02‎.‎2017 at 14.40, Mattae skrev:

Litt dumt spørsmål men prøver :P

Noen "standard" plasser det kommer oljelekkasje på m47n2? Kommer fra venstre side på motoren litt langt oppe(innsug siden)

må av med innsuget får å klare se noe, ser det ikke under ifra. Så hadde vært greit å ha delene/pakningene klar til når jeg har demontert det. 

Vanlig med lekksje fra oljefilterhus? Første som slo meg :P toppdeksel er vell vanlig at kan lekke?

Ja, swirl flaps. Dette løses enkelt med TRF erstatningskit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.2.2017 at 18.46, 1802tii skrev:

Lurer på om dere vet hva feilkode på min BMW 530D e39 (Delphi diagnose utstyr) DTC 1190 trykkontrollventil drivstoffgalleri betyr? Skjønner at det referer til ventilen påhengt høytrykkspumpen, men kan det være noe annet som har sviktet?

Det er vel sensoren på fuelrailen vil jeg tro.. Siden du skriver drivstoffgalleri.

Om den fusker så vil du sansyneligvis se det på railtrykket. En kompis var ute for defekt railtrykk sensor, bilen fusket veldig mye og smalt alle veier. Når vi da leste av live verdier på railtrykk varierte det fra 100-6-700 bar på tomgang. Og det skal ligge rundt 350 bar. Bytta sensoren og trykket ble stabilt, og bilen gikk fint som ei klokke. 530d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med å overhale dyser via ultralyd? Mistenker kanskje att jeg har en dårlig dyse, har enda ikke fått målt disse enda, da studier har stått høyt på listen. Fant dog noen dyser til motoren jeg har på finn, til en 300kr stykke, står ingenting om standen på disse, men utifra annonsen tror jeg de var skrudd ut av en motor som hadde fått havari. Dysene var også bare en kjapp kjøretur unna, så lurer på om det hadde vært "lurt" og kjøpt dysene, også sendt de til overhaling via ultralyd, for så å hatt de liggende tilfelle uhellet skulle være ute, eller om jeg i verste fall må bytte en nå.

Flissundet jeg var hos for ett års tid siden da jeg hadde problemer med at motoren gikk vanvittig urent og lugget (skyldes spenningsregulator på en 2 år gammel dynamo...) Sa at de bare overhalte dyser via ultralyd slik jeg forstod det. Slapp heldigvis å gjøre dette, da jeg fikk ett lokalt verksted til å se over bilen først, før noen drastiske summer hadde blitt lagt ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhale med ultralyd? Vaske i ultralydbad mener du? Det kan sikkert fungere på samme måte som dyserens, men å kalle det for overhaling blir å dra det litt langt. I så fall har jeg "overhalt" tomgangsregulatoren til E36-en med ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.C. skrev:

Overhale med ultralyd? Vaske i ultralydbad mener du? Det kan sikkert fungere på samme måte som dyserens, men å kalle det for overhaling blir å dra det litt langt. I så fall har jeg "overhalt" tomgangsregulatoren til E36-en med ultralyd.

ultralydbad, ja. Snakket med en som jobbet på ett "borsch sertifisert" bilverksted, og han sa at dysene bare ble overhalt og ikke byttet. Har veldig lite greie på dette, så derfor jeg ønsker litt innspill. Dyser for 300kr stykket, også få noen til å kjøre de i ultralydbad burde spare meg litt penger, ser "overhalte"(nevner ikke hvordan) blir solgt for 1500-3000kr stykket på finn, ebay osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...