Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, kriss66 skrev:

La ut 2 videoer, der den har stått over natten, og andre blir den startet etter å har stått i 20 min.

Det finnes en multisitat funksjon, samt en redigeringsfunksjon. Benytt disse, så blir det straks mer ryddig i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint greie det på under 1 time, men om du ikke har skrudd noe før så er det sikkert greit å sette av 2-3t. Du må ha litt kjølevæske til å fylle på og to 32mm fastnøkler til å ta av vifta, den ene gjerne en smal en. Det er relativt god plass til å jobbe foran på fireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fin tråd. Er det lov å snike inn et M51 spørsmål selv om motoren står i feil bil? :D

Jeg har en Land rover P38 som har en BMW M51 motor og som blir tungstartet (må kinne i 20-25sek) når motor er driftsvarm. Jeg har sett at mange på nett setter inn en boks med timer relee på en motstand som skal lure ECU til å tro at det er kaldt slik at gløding og matepumpe går som om bilen var kald. De skriver der at det at den er tungstartet skyldes at VE pumpen blir slitt og lekker tilbake og trenger matepumpen som om bilen var kald. Det første jeg tenker med en slik "fiks" er at det blir som å sminke et lik dersom man gjør det fordi VE pumpen er slitt. Bør jeg få overhalt pumpen eller kan man bruke disse boksene trygt? Bilen har rullet 280k. 

Boks med beskrivelsen jeg snakket om: 

http://www.ebay.co.uk/itm/Hot-Starting-Fix-Range-Rover-BMW-Diesel-P38-DT-DSE-Hot-Start-Fix-/390765972074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m51 er det alltid lov å prate om her inne ;)

 

Dra på litt mer statisk fortenning (BOI/SOI) så skal du se at det løser seg. Vanligvis er dette det største problemet. For å gjøre dette, løsne de to 13mm mutrene som holder pumpa, og dra pumpa litt til tidligere innsp (mao, mot rotasjonsretning til registeret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Det høres ut som en mye mye bedre fiks enn den jalla boksen :) Skal prøve det i morgen og se om det løser problemet. Motoren går dog fantastisk ellers og jeg er virkelig overrasket over hvor bra den fungerer i bilen. Så problemet kommer av strekk i register og ikke at pumpen er slitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Jeg kjøper ikke helt den forklaringa med "så slitt at pumpelement/rotorhodet" lekker fro mye gjennom, da ville du også merket det på effekten. Noe strekk i register er derimot helt normalt, og gir startproblemer av typen du beskriver med en gang. Det er derfor også oppgitt to forskjellige innstillinger fra nytt register og brukt (ikke mye brukt en gang) i TIS.

Personlig synes jeg m51 er en kul motor (den første motoren jeg selv trimma mer enn "normalt"), men at den dør litt om den blir koblet til samtidens automatkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte helt topp det der så du har nok rett i at det handler om timingen :) 

Jeg liker den veldig godt allerede. Kom i fra Mercedes OM603 og nå til slutt en OM606 som fikk byttet fra 6mm til 7.5mm elementer, pustehjelp fra Holseth og stor vannkjølt intercooler. Diesel kan gå fælt det også :D

Kjenner at det frister litt med trim og større turbo i denne også. Har allerede fått pris på 6000kr for overhaling + 11mm stempel i denne pumpa :P 

IMG_3264.JPG

IMG_3265.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler konsekvent å beholde el pumpe ved trimming, selv om mange da heller går på mekanisk styrt.

Det som er verdt å merke seg er at man må mappe etter en slik ombygging, og at den som skal mappe og den som skal kalibrere pumpa som et minimum må prate sammen. Videre må den som mapper vite hva han driver med. Uten riktig mapping vil du få et noe interessant resultat. Jeg har dog kun drevet med 12mm den gang vi holdt på med disse.

Nå vet jeg ikke hvilken turbo du har, men for billig oppgradering før man bygger om pumpa (altså evt bare mapping) så kan du med fordel skur sammen en kombinasjon av ny og gammel turbo på disse. Siste versjon (e39 tds) har 13t komp side, men bare 4cm2 eksoshus. Ta derfor eksoshus fra en av de eldre 11g turboene, som er på 5cm2 om den kommer fra e34 tds. Da støtter den en fin TRF Steg 2 mapping (eksempelvis) bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir å beholde el pumpen. 

Kan et Bosch diesel verksted ta en slik overhalingsjobb?

Hvor holdbar er M51 motoren mtp trimming og tåler den noe mer i en så tung bil som Range Rover er? Er også usikker på hvor mye mer girkassen tåler i denne bilen.. Vet ikke hvor mye jeg skal stresse med å trimme på den heller. Mister gjerne bunndrag med å begynne med større turbo og disse motorene virker for å like seg på litt turtall allerede. I en slik bil er det jo greit å få ladetrykk litt tidlig også siden den blir brukt litt utenfor vei også.

Med Holseth HX30 i OM606 mercemotor ladet jeg 2bar på 2000rpm. Aner ikke hvordan pumpen leverte da, men den var satt til 150cc max mener jeg og det var lite svartrøyk. Tror micro turboen som sitter her lader mye senere enn dette, men har det noe for seg å begynne å lete etter noe som lader tidligere og mer? Tenker VNT om jeg skal bytte ihvertfall. Blir det plagsomt mtp mapping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at det er M51 prat her inne! :)

Lurer stort sett på samme spørsmålene som du har minim, så følger med her!

Kommer nok til å kontakte deg TRF når det nærmer seg sommer ang. mapping og tips. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Skulebollen skrev:

Er fortsatt ute etter tips på hvorfor min m57tu ikke kommer opp i riktig driftstemp..

Skifter varmeveksler, hovedtermostat og fjernet egr totalt med @TRF-Racing sitt kit. Er brukt originale bmw deler ellers.

Du kan begynne med å kjenne på den tynne slangen inn på radiator på høyre side av bilen, sett bakfra. Den som går fra varmeveksler, vet du har skiftet den....

Også kan du sjekke ut slangene fra radiator til motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...