Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

  • Ja, men jeg ville vært forsiktig med hvem jeg brukte. Jeg har omsider funnet noen som for det første kan det ganske bra, og som samarbeider bra med meg som tuner. Du kan ta kontakt om det skulle bli aktuelt.
  • Girkasse, usikker på hvilken som brukes i den bilen, og hvor mye den bruker Lock up. Men mye er gjort ved å "hjelpe til med å slippe opp" når den skifter gir og går inn og ut av Lock up.
  • I en vanlig bruksbil uten noe særlig ambisjoner om veldig høy effekt økning (og dermed gjerne heller ikke det villeste budsjettet) anbefaler jeg derfor at man holder seg i nærheten av original oppsett mtp turbo. HX30 er en ganske stor turbo, og det vil ikke bare gi høyere boost threshold, men også betydelig dårligere transient response. En nyere 13t med 5cm2 hus kan derfor være verdt å teste. Da har du jo også muligheten til å gå tilbake til 4cm2 huset om du synes den blir for treig.
  • VNT er fint, men om man skal kontrollere det på den rette måten (ecu styrt) så kan man bare glemme det på denne bilen, da ECU ikke støtter dette. Du kan kjøre VNT direkte, med trykklokke, men den vil da lade litt vel mye på lav og middelsbelastning (dårligere drivstofføkonomi). Det kan jo dog likevel være verdt det.
  • MB folket og CC tall tar jeg med en klype salt (ikke dermed sagt at ikke dine tall stemmer). 150cc er enormt mye. Vi kan få til ca 400hk på drøyt 110-120cc i en BMW CR motor. Når jeg da hører MB folk som mener de kjører 280cc så blir jeg litt tvilende. Jeg er godt vant til motorer med obskøne innsp mengder (har en far som kjører Pro Stock pulling, som jo er godt over 1000cc)
  • Holdbarhet. Å bli kvitt varme er jo som kjent alltid problemet på forkammer diesel, derfor må som et minimum turbo stå i stil til effektmålet. Kjølesystem i god stand (mao, gjennomført trykktest) er viktig, og gjerne montere EGT måler i eksosmanifold. Da har du grei kontroll på hva som foregår, noe som blir viktig ettersom du har tung bil med automat (betydelig høyere gjennomsnittlig belastningsgrad enn vanlig).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye hvis det blir feil post på dette. Jeg har hatt min bmw x4 nå i et år og kjørt ca 22k. Det er også min første dieselbil. Med tanke på motorstørrelse har forbruket vært veldig bra, og kommer fint ned mot 0,6 på langkjøring på vinter, og draget er upåklagelig. Det jeg derimot lurer på er følgende. Hvis jeg skal aksellere kjapt og gir ca 50 % gasspådrag virker det som om den nøler noe før den sparker ifra. Ved kickdown er det ingen forsinkelse, eller ihvertfall minimalt. Er dette naturlig for dieselmotorer, og kan det eventuelt løses med litt mer effekt og moment? Har begrenset teknisk innsikt  så håper på noen enkle svar.:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg lurte på noe jeg har nettopp hat motorbytte og cluch  på min bmw 320 mod 2002 når jeg hentet bilen på verksted sa de at alt var ok nå. Men når jeg begynnte og kjøre så var det masse ulyd knase lyd metall lyd når jeg kommer øve 100 km t  i tilleg høres bilen ut som en moped som sliter heile tiden. Trudde de hadde sat inn in moped motor. de hevder at alle motorer høres forskjellig men aldrig opplevd at noen høres ut som moped i alle gir og speed. Vet noe hva som kan være galt. De hevder på verksted at alt er ok.  Men for min del er det langt unna ok.

Endret av Enes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Les første side. Begynn å feilsøk. Dersom du ikke har noe mer å komme med, så er det nok ikke så mange som kan hjelpe deg (fortsatt). Eksoslekkasje er et naturlig sted å begynne. Dersom du ikke greier å se etter det selv, kan heller ingen her inne hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at jordkabel til motoren ikke er dårlig/fliset. Den er under bilen, ved fremre del av eksos. 

Min X3 2.0D var veldig treg å starte, Min var fliset og dårlig i motor enden. Nå kinner den raskere og tenner tidligere, spesielt etter å ha stått en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever i løpet av de siste dagene å høre plystrelyd fra min E60 525d. Har lenge vært plystring på helt kald motor, den har alltid gått over etter knappe 2 minutter. Nå hører jeg den (ved lavt gasspådrag) uansett om motor er kald eller driftsvarm. Ingen lyd ved tomgang. Mistenker lekkasje en plass, noen tips til hvordan jeg kan gå frem for å undersøke dette nærmere?

Observerer ingen merkbar endring i forbruk eller redusert motorkraft. 

Eksosmanifoil ble byttet i 2014, men det er vel kanskje ikke helt umulig at erstatningen har sprukket også...?

Diagnose tatt, fant ingenting feil. 

Tok et bilde av hvordan det ser ut rundt turbo, synes det var i overkant mye olje som har rent ned der.

IMG_2547.JPG

Endret av hanzhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal remappe min M550XD i morgen eller mandag. Men Dieselpower i Trondheim lover 500 Hk og 1000 NM i motor. Dette høres mye ut men de sier dette fungerer meget bra...Synes dere det høres litt VEL mye ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, PenguiN- skrev:

Jeg skal remappe min M550XD i morgen eller mandag. Men Dieselpower i Trondheim lover 500 Hk og 1000 NM i motor. Dette høres mye ut men de sier dette fungerer meget bra...Synes dere det høres litt VEL mye ut ?

Hørtes mye ut, mye mer enn andre jeg har lest om.

Men tåler girkassa så mye dreiemoment?? Var ikke det derfor de ikke hentet mer ut av den fra fabrikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gabz skrev:

EGR på E87 118d. Er det ikke bare å blende det fysisk og kode bort etterpå? 

Nja. Det er vel mer å endre noen linjer i motorstyringen ifbm tuning.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PenguiN- skrev:

Ja, jeg synes også det høres ganske mye ut...de sier de har omprogrammert minst 10 M550D`er og lover at det er både holdbart og meget heftig. kanskje trådstarter kan kommentere ?

Om alle tallene som jeg fant stemmer, så yter en original m550dx 381 hk oh 740 nm. Girkassen som står i M550dx heter GA8HP70X og den skal da tåle 700 nm på inngående aksling.

Så tyder absolutt ting på at BMW allerede er å pusher grensene for hva girkassen tåler.

Å presse den helt opp til 1000 nm høres for meg ut som en del sjanse spill.

Jeg tenker da på kassen i min bil som er kjent for å være "svak" og ved 100-200 nm økning på den kassen så er det noen som rynker på nesen. Nå er jo ikke det samme prosent på våre kasser, men heller ikke langt unna.

1 time siden, Gorg skrev:

Her har GPower tatt ut 435hk og 850nm ut av en m550d. http://www.bmwblog.com/2016/10/17/g-power-bmw-m550d-xdrive-435-hp-850-nm-torque/

Der nevnes også der at på den siste versjonen av m550d motoren så var det girkassa som satt begrensning.

Hva sier du @TRF-Racing?

Jeg bare inkluderte deg for infoen sin del. Se svaret over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...