Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Otis skrev:

Nja. Det er vel mer å endre noen linjer i motorstyringen ifbm tuning.

Mye styr da med andre ord? Skal nok bare selge bilen igjen og tenkte å fjerne EGR når jeg skal ta service til helgen, men da koster det vel mer enn det smaker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gabz skrev:

Mye styr da med andre ord? Skal nok bare selge bilen igjen og tenkte å fjerne EGR når jeg skal ta service til helgen, men da koster det vel mer enn det smaker? 

Mye styr er det vel ikke, men jeg vet ikke hva de tar for å fjerne EGR. Mulig de bare tar en bitteliten sum da det å fjerne EGR ofte bare er en knapp for tuner, utifra hva jeg far forstått. Programvaren de benytter seg har denne EGR fjerningen lagt inn i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, PenguiN- skrev:

Jeg skal remappe min M550XD i morgen eller mandag. Men Dieselpower i Trondheim lover 500 Hk og 1000 NM i motor. Dette høres mye ut men de sier dette fungerer meget bra...Synes dere det høres litt VEL mye ut ?

Ser den har fullt moment fra 2000-3000 originalt og full effekt fra 4000-4400, vet du ved hvilke turtall de nye tallene gjelder? En vanlig metode for å skåne girkasse er typisk å flytte fullt moment litt opp i turtall men jeg vet jo ikke om det gjelder her selvsagt. 

Blir det fjerna cat eller partikkelfilter? 

Uansett heftige tall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes logisk ut og Dieselpower er en annerkjent tune i Trondheimsområdet så jeg antar det er en måte å gjøre det på.

De rynket i alle fall veldig på nesen da jeg spurte om muligheten for å få litt MINDRE effekt enn hva de kunne levere hehe...

Ikke noen mekaniske inngrep nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.3.2017 at 0.23, E.C. skrev:

Kan fint greie det på under 1 time, men om du ikke har skrudd noe før så er det sikkert greit å sette av 2-3t. Du må ha litt kjølevæske til å fylle på og to 32mm fastnøkler til å ta av vifta, den ene gjerne en smal en. Det er relativt god plass til å jobbe foran på fireren.

Takker for svar!:))

Har skrudd en del bil ja, men aldri bmw, går greit å hive seg rundt å bare skru, men er kjekt å vite sånn ca hvor lang tid jobben tar og om det er visse ting man må være oppmerksom på her erfaringsmessig. Har for tiden bare en bil så må kjøre fruen på jobb, da er det kjekt å vite at jeg er klar med bilen til da:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en BMW 740d E65 2003 mod, har hatt problemer lenge med motoren på bilen (går ujevnt mellom 1000-2000)

har byttet masse dyser på den, men de bare rykker ettervert. Nå er det vel 2 eller 3 dyser jeg må bytte igjen.

Bilen var vel sikkert slik når jeg kjøpte den for ca. 2 år siden, den går jevnere når det er litt kaldere i været. mange klør seg i hodet hvorfor den gjør det. Nå vil den ikke starte med en gang når jeg skal starte den, står at det er noe feil med girboksen og at bare 3-5 gir er tiljengelig. Søkte lit på Google i går om start problemer på BMW å da kom jeg over noe som heter IVM modul, hvis den er gåen så vil den ikke starte med en gang og bilen går dårligere (noe den gjør nå å da). Problemet er bare at bare at det var for bensinmotorer. Men dette skal vist 'bare' være en rele modul som står ved siden av hjernen i motor rommet, så jeg vil tro at det at det samme for diesel motorer også. Vil tro at diesel systemet også reagerer på spennings-forstyrelser.

Takker for svar, har hvert på flere BMW verksteder å de har ikke funnet ut hva som er galt med den, men vist det er noe galt med denne modulen så klarer ikke diagnose systemet å finne feilen.... 

IVM Mdule.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en M47D20 hvor det ligger litt diesel rundt dyse 1 og 2 fra fronten. Har kjøpt nye pakinger (de kobberskivene mellom dyse og topp), men er det vanlig at det er disse som blir dårlige og skaper lekkasje? Eller er det andre ting jeg burde tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gabz skrev:

Har en M47D20 hvor det ligger litt diesel rundt dyse 1 og 2 fra fronten. Har kjøpt nye pakinger (de kobberskivene mellom dyse og topp), men er det vanlig at det er disse som blir dårlige og skaper lekkasje? Eller er det andre ting jeg burde tenke på? 

Hadde samme problemet med en mercedes motor OM603 for dem som kjenner de, er en forkammer diesel, der var det nok å stramme forkammer med et spesialverktøy. Kansje det er likt på disse?
Trudde jeg måtte bytte flammetetninger(kobberskiver) som dem sa på verkstedet men viste seg at det holdt med å stramme etter forkammer da disse kunne løsne litt over tid, å det ble tørt å fint!

Edit:
Har lagt merke til at det kan se ut som det er pittelitt samme på min, så skulle gjerne visst dette jeg også:p

Endret av jokkeeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er M51 motoren kjent for å slite med varmeproblemer? Nå står denne i en 2.2t tung bil og blir presset med tung hengerkjøring, men vil helst unngå å knekke toppen pga for høy varme. Er det bare større IC og ekstra elektriske vifter som gjelder? Kan man gå for en 5grader lavere thermostat for å få snurret i gang kjølingen litt tidligere eller vil det være negativt for driftstemp i "normal" situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den begynt å bikke over på "for varmt"? De M51 jeg kjenner som har gått i banebil kunne begynne å gå varme, du kan sette inn en ekstra elektrisk vifte og evt sjekke at radiatoren ikke er full av dritt.

Er det noe Land Rover dette sitter i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.4.2017 at 2:22 AM, E.C. said:

Har den begynt å bikke over på "for varmt"? De M51 jeg kjenner som har gått i banebil kunne begynne å gå varme, du kan sette inn en ekstra elektrisk vifte og evt sjekke at radiatoren ikke er full av dritt.

Er det noe Land Rover dette sitter i?

Ja er snakk om i LR. Har en bekjent som sliter med det når han trekker henger. Jeg skal bruke min til å trekke minigraver på 3.5t totalvekt innimellom så regner med problemet kommer her også om det er en kjent sak at disse sliter med høy varme. Hadde ingen problemer med det med M57 motor i BMW X5, men den er hakket nyere og har dobbelt effekt så den tynes gjerne ikke like hardt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...