Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Først, sjekk nummer på pumpa. Det slutter enten på 005 eller 020. Meld tilbake hvilket som står i bilen i dag, og hvis du vet, hva som stod der før. Jeg må også vite om det er e46 eller e39, og manuell/automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing

Bosch pumpe ender på 005, uvisst hva som sto i før.


Resyncet DDE - EWS idag.
Kjørte batteriet nesten dødt med starteren idag, så i speilet at det kom hvit eksos.
Sjekket dermed ekspansjonstank og oljepåfyllingslokk.
Ingen majones men mørkerødt / brun farge på kjølevannet?

Lader nå opp batteriet, og skal åpne dieselfilter og se om den får diesel.
Samt leser meg opp på TIS om fuel supply systemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det uproblematisk å bytte pakning i "topplokket" på M51 dieselpumpen selv? Har sett at en del markerer possisjon på pumpen bytter og monterer igjen på samme sted med litt løse skruer så "kakker" de lett på den å justerer den med bilen på tomgang. Måten å gjøre det på er sikkert å sette den i en Bosch benk tenker jeg, men kan det gjøres selv uten at den blir håpløst feiljustert? 

 

Er pakningssett lagervare på diesel verksteder i Norge eller er det kun spesielle forhandlere som har slikt?

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselverksteder (altså de som reparerer pumper) har normalt pakningssett på lager. Du skal ha til ei "0460 pumpe" mener jeg(VP37).

Det øverste lille lokket er det ingen problem å bytte selv ("toppdeksel"). Den delen med den svarte ledningen/boksen på er derimot langt verre, og ofte blir det dårlig om man ikke er ekstremt nøye, tålmodig og gjerne har gjort det før. Jeg har gjort det mange ganger selv, men vær nøye. Et tips kan være å sørge for at motortemp/utetemp/dieseltemp er lik før og etter. Les av livedata volt/eller fuel mengde når den står og går. Når du justerer inn igjen etterpå kan du ha dette oppe og tilstrebe å havne på samme tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet litt lengre på feilsøkingen på motoren.
Diesel kommer ut av injektor, så mistenker ikke pumpen foreløpig.

Det som skjer når man står å kinner er at den hoster ut litt eksos bak, og ut av dette hullet!
Ser at det er gjenger der, så hva skal stå der? Mistenker at motoren ikke får høy nok kompresjon pga. at motoren ikke er tett.
Når jeg åpner olje påfyllingslokket kommer det hvit røyk ut der, dekker jeg til med hånden kommer den ut av påvist hull istedet.

EDIT#1
Funnet ut av at den mangler lokk. Skal kjøpes og monteres på mandag, skjønner fortsatt ikke hvorfor det kommer ut kondens / eksos? derifra.

IMG_20170427_103232.jpg

IMG_20170427_103237.jpg

IMG_20170427_103241.jpg

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/04/2017 at 8:56 AM, TRF-Racing said:

Dieselverksteder (altså de som reparerer pumper) har normalt pakningssett på lager. Du skal ha til ei "0460 pumpe" mener jeg(VP37).

Det øverste lille lokket er det ingen problem å bytte selv ("toppdeksel"). Den delen med den svarte ledningen/boksen på er derimot langt verre, og ofte blir det dårlig om man ikke er ekstremt nøye, tålmodig og gjerne har gjort det før. Jeg har gjort det mange ganger selv, men vær nøye. Et tips kan være å sørge for at motortemp/utetemp/dieseltemp er lik før og etter. Les av livedata volt/eller fuel mengde når den står og går. Når du justerer inn igjen etterpå kan du ha dette oppe og tilstrebe å havne på samme tallet.

Takk for tips. Skal høre med Elektrodiesel vest her i bergen om de kan ha inne da før jeg bestiller fra Ebay. Det er VP37 på denne motoren mener jeg ja, men skal få lest av nret på pumpa så jeg er sikker. 

Tror ikke det lekker i fra den sorte ledningsboksen. Er selvfølgelig vanskelig å se så får ta det om det viser seg at de lekker der etter at pakningen på toppdekselet er byttet. Det var et godt tips. Skal forsøke å logge i en kort periode og se om jeg får det likt etterpå. 

Er det forresten noen som har lekt med Winols på BMW M51 ECUene? Er det kurrant å få det til å detektere mappet? Om det fungerer greit lurer jeg litt på å forsøke å la min få litt mer diesel og ladetrykk :D På topp er egentlig effekten grei nok, men bunn/mellomregister er litt svakere enn det behøver å være tror jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe: Ja du har VP37, og da begynner delenr med 0460, derav refererer ofte dieselverksteder til den som 0460... Har vært borti at de ikke skjønner hva du snakker om om du sier vp37 (utrolig nok)

Det lekker "aldri" fra den sorte boksen, jeg brukte bare det som en referanse til hvilken del som gjør hva.

m51: Naturligvis, jeg driver jo en bedrift som trimmer BMW diesel. Har du kjøpt WinOLS?

Jeg har så store aversjoner mot det meste av det som rører seg av "tuning" rundt forbi, at jeg kan garantere at jeg ikke vil støtte oppunder bruk av cracka software og kopierte filer (og ja, det inkluderer "for bare å titte litt").  Når det er sagt så vil nok mange som er helt nye slite litt med akkurat m51 og hex editor selv om softwaren i og for seg er enkle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at nret begynner med 0460 ja. Så det øvre metall lokket er en kurrant sak å bytte pakning på. Enda godt :D Tenker å prøve selv i utgangspunktet og sende til full overhaling hos noen med testbenk om jeg ikke får det til som en siste utvei. 

M51 ECU:

Nei jeg har ikke kjøpt software enda, men lastet ned en demo versjon fra nettsiden deres, men om det ikke fungerer med autodetekt av mappet så gidder jeg ikke å forsøke å ta ut ICen i ecuen for å lese ut filen. Jeg er helt fersk på akkurat det med Motor ecuer, men har jobbet mye med HEX "decoding" i jobb sammenheng og mener ihvertfall selv at jeg har litt grunnlag for å forstå slikt. Tenker bare at et sted må man begynne å lære :) Selvfølgelig bedre å sette bort slikt til en profesjonell tuner som deg selv for å få bra resultat, men for min del handler dette like mye om å lære litt på veiene. 

På ingen måte meningen å gå deg i næringen TRF og dette er kun for egen læring/eksperimentering. Forstår godt om du ikke kan/vil/ønsker å kommentere winols spørsmål siden det er levebrødet ditt så derfor adresserte jeg det spørsmålet litt generelt også. 

IMG_3558.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble brått mer imponert når du sa du har lastet ned demo, og ikke bare en cracka versjon. Så jeg importerte ei original fil fra m51 til WinOLS for å se hva den fant automatisk. Ingenting dessverre. Jeg ble litt overraska over det, da jeg hadde trodd den skulle finne røykbegrenser om ikke annet, men den gang ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TRF-Racing said:

Jeg ble brått mer imponert når du sa du har lastet ned demo, og ikke bare en cracka versjon. Så jeg importerte ei original fil fra m51 til WinOLS for å se hva den fant automatisk. Ingenting dessverre. Jeg ble litt overraska over det, da jeg hadde trodd den skulle finne røykbegrenser om ikke annet, men den gang ei.

Takk for forsøket. Da er dette sikkert likt på den ECUen som jeg har selv om mappet ikke er likt med en "BMW" fil. Har faktisk allerede brukt 5000kr på software til denne bilen (ikke pirat) :D Slikt er gøy, men fant ikke priser på WinOLS siden så aner ikke hva det koster da.. Uansett mer enn hva jeg er villig til å betale om den ikke klarer å finne mappet i hex filen siden det da bare vil bli en svindyr hex editor i praksis.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 2008 motor feil ved diagnose: 

Feil på glødeplugg sylinder 3

For høyt mottrykk på DPF

Tempsensor på kjølevæske fungerer ikke. 

Vil en gående tempsensor påvirke DPF som da ikke vil regenerere? 
Vil man da slippe å bytte DPF hvis tempsensorsen er byttes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den  vil ikke regenerere hvis ikke temperaturen på kjølevann ditt er høyere enn 75 °. Det er derfor god mulighet for at partikkelfilteret vil regenereres om du bytter sensoren. Har du veldig uflaks, kan det selvsagt være at feilen har vart såpass lenge, At du enten må tvangskjøre regenerering eller bytte filter. Sensor får du mange steder. 400 hos BMW. Bytt på kald motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, johanngj skrev:

Den  vil ikke regenerere hvis ikke temperaturen på kjølevann ditt er høyere enn 75 °. Det er derfor god mulighet for at partikkelfilteret vil regenereres om du bytter sensoren. Har du veldig uflaks, kan det selvsagt være at feilen har vart såpass lenge, At du enten må tvangskjøre regenerering eller bytte filter. Sensor får du mange steder. 400 hos BMW. Bytt på kald motor. 

Det var det jeg fryktet. Vet du om det er en stor jobb å bytte den sensoren? Må man tappe av kjøleveske for så å fylle på og lufte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Neida, det er ingen stor jobb. Ingen tapping er nødvendig. Sensoren sitter foran på motoren, og alt du trenger er en dyp sekskant pipe,   Og en liten flat skrutrekker for å løsne  kontakten. Hvis du er litt rask blir det ikke store lekkasjen, og det lille som renner ut kan du bare Erstatte med vann. Lufting søker du opp på YouTube. Bruker varmeapparatet til å lufte. 

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...